"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe relevant is jouw netwerk?

Heeft u uw netwerk al in kaart gebracht met de nieuwe gratis functionaliteit van Linkedin? In vergelijking met wetenschappelijke netwerk software is de ‘mapping’-functionaliteit die Linkedin biedt verre van volledig, maar doordat Linkedin het zo verbluffend eenvoudig maakt om je persoonlijke en zakelijke netwerk snel te visualiseren, is het toch een ‘eyeopener’. Niet alleen voor mij, maar juist voor u als interim professional. Het geeft u niet alleen een goed overzicht van uw huidige netwerk, maar toont u ook een inkijkje in de nabije toekomst. Voordat u verder leest wil ik u daarom vragen om deze nieuwe functionaliteit te gebruiken via http://inmaps.linkedinlabs.com en daar even in te loggen met uw Linkedin account. Dit kost u maar 30 seconden en maakt het lezen van de rest van deze column veel relevanter en interessanter.

Wat ziet u als u de nieuwe ‘mapping’-functionaliteit van Linkedin gebruikt? Op basis van een aantal simpele rekenregels berekent Linkedin de afstand tussen individuen en geeft een 2-dimensionele weergave van uw netwerk. Uit deze simpele 2D-weergave kunt u al heel wat interessante conclusies trekken. Heeft u een zogenaamd ‘close-knit’-netwerk, d.w.z. een netwerk waar iedereen elkaar goed kent? Of beschikt u juist over een open netwerk waar veel verschillende individuen in zitten die niet of nauwelijks met elkaar verbonden zijn? Of zijn er verschillende clusters in uw netwerk te herkennen? Zit er synergie in uw netwerk? Welke gaten zitten er in uw netwerk? En, last but not least,  wat is uw toegevoegde waarde in dit netwerk? Bent u bijvoorbeeld in staat verschillende netwerken aan elkaar te koppelen en daarbij als brug te functioneren?

Sociale netwerkanalyses zullen  standaard worden

De inspanning van Linkedin om netwerken te visualiseren is een eerste poging om zakelijke en persoonlijke netwerken van individuen op een eenvoudige manier in kaart te brengen. Maar hierbij zal het niet blijven. In de komende 10 jaar zullen sociale netwerkanalyses (SNA) standaard worden. Onderzoeksbureau Gartner ziet een sterke groei van deze SNA software in de komende jaren en stelt: “The social network is a valueable and untapped information asset”. Er komt steeds meer informatie beschikbaar op het internet en nieuwe netwerk software is steeds beter in staat informatie uit verschillende bronnen te koppelen en tezamen in kaart te brengen. Dit gaat grote gevolgen hebben voor individuen en organisaties.

Een bijzonder voordeel van individuele netwerken is dat informatie op individueel niveau eenvoudig te aggregeren is tot een hoger niveau (zoals een onderneming). Als u bijvoorbeeld als zelfstandig interim professional overweegt om een partnerschap aan te gaan met andere zelfstandige professionals kunt u de individuele netwerken van u en uw potentiële partners eenvoudig op elkaar plaatsen. Zit er dan synergie in dit gezamenlijke netwerk? Kun je hetzelfde product aan een groter netwerk verkopen of kun je juist meer bieden aan je bestaande netwerk?

Grote organisaties gaan zich in de komende jaren actief toeleggen op het analyseren van de netwerken in hun sector. Met wie hebben ‘onze mensen’ contacten? Wat voor soort relaties hebben ‘onze mensen’ met deze contacten? Zitten er nog gaten in ‘ons’ netwerk? Hoe verbinden we zowel vernieuwende freelancers als grotere bedrijven aan ‘ons’ netwerk? Hoe zorgen wij dat we dat we nog toegevoegde waarde bieden aan onze klanten (die immers ook inzicht hebben in ons netwerk)? En, niet te vergeten; zijn ‘onze mensen’ ook echt van ons?

Relevantie netwerk belangrijker dan omvang

Duidelijk is al wel dat de omvang van het netwerk an sich helemaal niet belangrijk is. Het buzzword in Silicon Valley is tegenwoordig: relevantie. Het draait in de toekomst om de relevantie van het netwerk. Op welke onderwerpen kunnen individuen elkaar vinden en versterken? Welke individuen zijn opdrachtgevers op een bepaald thema die kennis vragen en wie brengen kennis en kunde in? Met wie kun je samenwerken op welke onderwerpen? Welke individuen zijn concurrenten en met welke potentiële opdrachtgevers hebben zij klanten? Wie zijn beslissers en wie zijn de informanten?

Met het steeds beter in kaart brengen van netwerken en de waarde daarvan hoort natuurlijk ook een tijdsdimensie. Hoe heeft uw netwerk zich door de tijd heen ontwikkeld? Met horten en stoten of heeft u uw netwerk gestaag uitgebouwd en verdiept? Met hoeveel personen heeft u langdurige vertrouwensbanden? Hoeveel personen kent u slechts zijdelings of vluchtig? Nu al publiceert Linkedin interessante overzichten die laten zien hoe individuen zich door de tijd verplaatsen van werkgever naar werkgever. Soms in clusters die elkaar al jaren kennen. Informatie die jaren verborgen bleef of alleen toegankelijk was voor intimi wordt steeds meer openbaar.

Organisatie niet meer dan een netwerk van individuen

Organisatiewetenschappers voorspellen de opkomst van de netwerkeconomie al meer dan 20 jaar, maar met SNA software wordt de netwerkeconomie wel heel concreet. Toch is er een groot verschil met de voorspellingen van 20 jaar geleden. Tot vijf jaar gelden was het idee dat de netwerkorganisatie van de toekomst moest uitblinken in het samenwerken met andere organisaties. Het toverwoord was; managen van allianties. Nu weten we dat de organisatie van de toekomst functioneert in een netwerk waarin individuen centraal staan. Sterker nog; een organisatie is niet meer dan een netwerk van individuen die voor elkaar relevant (willen) zijn. Voor iedereen die meer wil weten over de netwerkeconomie is er één schrijver die ik hier wil aanbevelen: de socioloog Manuel Castells. Zijn trilogie over de netwerksamenleving (The Rise of the Network Society) is al 15 jaar oud, maar nog steeds relevant en actueel.

Tot slot. Heeft u al naar uw 2D-visualisatie van uw netwerk gekeken? Wat viel u op? Vond u de visualisatie leerzaam of juist verwarrend? Had u er wat aan? Is uw netwerk ‘relevant’ voor de producten en diensten die u levert? Laat het me weten. Ik ben benieuwd en hoor graag uw mening. Ook over de netwerkeconomie.

Prof Arjan van den Born is voormalig hoogleraar creatief ondernemerschap aan de Universiteit van Tilburg en momenteel hoogleraar digitaal ondernemerschap aan Tilburg University. Hij doet onder andere onderzoek naar ondernemers, samenwerkingsvormen en netwerken, opdrachtgevers, succesfactoren van ondernemers en organisatieveranderingen (turnaround management). Bekijk alle berichten van Arjan van den Born

Eén reactie op dit bericht

  1. Mooi om er eens wetenschappelijk naar te kijken! Eén van de wolkjes in mijn diagram zijn mijn skivrienden. Hoe weet Linkedin dat nou weer?