"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Opt-out bij verplichte zzp-aov stelt minister voor ‘dilemma’

Het wordt voor de Belastingdienst en het UWV heel lastig om een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen uit te voeren. Met name als er allerlei uitzonderingen zijn, zoals de Tweede Kamer wil. Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) moet ‘keuzes maken’.

Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is in gesprek met de Belastingdienst en het UWV over de uitvoerbaarheid van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zelfstandigen. De twee uitvoeringsorganisaties hebben aangegeven dat de huidige opzet te complex is en dat ze te weinig menskracht hebben. De minister zal dus keuzes moeten maken, in het bijzonder over de uitzonderingsopties (opt-outs).

Moties over opt-outs

Dat zei Van Hijum dinsdag tijdens een commissiedebat over arbeidsongeschiktheid. De minister reageerde op vragen van SGP-kamerlid André Flach over de conceptwet Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ).

“De Kamer heeft de minister opdracht gegeven een opt-out op te nemen voor een aantal groepen. Hoe gaat de minister deze moties uitvoeren?” vroeg het SGP-kamerlid.

‘Onuitvoerbaar’

De meerderheid van de Tweede Kamer vindt het belangrijk dat er uitzonderingsmogelijkheden komen voor bepaalde groepen. Er moeten uitzonderingen komen voor onder andere gemoedsbezwaarden, de agrarische sector en zelfstandigen die zelf maatregelen hebben getroffen.

Opt-outs zijn ook van belang voor het draagvlak onder zelfstandigen. Uit een onderzoek van Vereniging ZZP Nederland blijkt dat ruim 9 op de 10 zzp’ers een opt-out essentieel vindt. Maar zulke opt-outs maken de uitvoering van de wet ingewikkelder en lastiger uit te voeren, zo maakte Van Hijum duidelijk.

De minister benadrukte dat hij het belangrijk vindt dat er een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen komt. Dit is tenslotte ook afgesproken in het hoofdlijnenakkoord. Daarom is hij druk in gesprek is met de Belastingdienst en het UWV over de uitvoerbaarheid van de BAZ. In november bleek uit uitvoeringstoetsen van beide instanties dat het wetsvoorstel in huidige vorm ‘onuitvoerbaar’ is.

Lees ook:

22 reacties op dit bericht

  1. Ik denk dat de opt-out nog het kleinste probleem zal zijn. Het ontbreekt in ruime mate aan draagvlak, en het is gewoon niet uitvoerbaar: hoe kan je nu maandelijks inkomensafhankelijke premie betalen, terwijl je inkomen pas na jaren wordt vastgesteld. Dat wordt een heel circus aan naheffingen en teruggave waar echt helemaal niemand in dit land op zit te wachten. Niet uitvoerbaar en geen draagvlak dus.

  2. Nog erger is dat de BAZ helemaal niks verzekert. Er wordt alleen uitgekeerd als je niet 1 van de 3 drempelfuncties kunt vervullen. Sinds dit criterium is geïntroduceerd bij de Wajong ging de instroom naar nagenoeg nul. Kortom wel premie betalen, geen uitkering krijgen en dus ook niet oplossen wat de overheid beoogt: zieke zelfstandigen zonder financieel vangnet in de bijstand. Het is papieren afvinkwerk om de vakbonden tevreden te stellen en de steun uit het Europese Corona herstel fonds te kunnen krijgen.

  3. Arbeids ongeschikt zijn als zzp er hoe zou zijn verplichting er uit moeten zien gaat hij dan concurreren met die ander als hij 2 weken ergens over mag doen wat de ander in 1 week af krijgt. Bij deels arbeidsongeschikt
    Ik zie maar 1 oplossing. Zzp’er moet meer ZFW
    Afdragen ben er niet geheel in thuis maar het zou dan gelden bij totaal arbeidsongeschikt waar kosten zo hoog zijn Langdurige zorg en dan bij (zzp’erinkomen ) daarnaast aanvulling tijd van ingang en hoeveel eigen vermogen het eerst kost onderhandelbaar Dus we maken een verschil met wat de normale werknemer zou krijgen.en verplicht is Wat ik eerder schreef. Arbeidsongeschiktheid verzekering stimuleert juist om zzp’er te worden cq je die mogelijkheid geboden word. Ik denk dat me zorgpremie dan ook al een paar tientjes goedkoper kan.

    • Heel goed dat je het zelf schrijft, “ben er niet zo in thuis”. ZFW betaalt de zelfstandige zowel werknemers als werkgevers deel, loopt lekker op.
      ZFW heeft niets met AOV te maken of WAO/WIA, waar zelfstandige geen recht op geeft.
      De bedachtte AOV is veel betalen voor iets waar je half dood voor moet zijn om nog iets aan uitkering te ontvangen. Dat schuurt.

  4. Toen ik begon als zelfstandig ondernemer had je de waz ook een arbeidsongeschiktheids verzekering van het rijk tot de pot na 10 jaar gevuld genoeg was en het rijk deze verzekering ophief en zei de zelfstandige moet er nu maar zelf voor zorgen. Ik ben bang dat dit ook weer zo’n gevalletje gaat worden

  5. De meeste ZZPers willen het gewoon niet. Er is geen draagvlak, maar toch werd het onder druk van de vakbonden afgesproken.

    Hetzelfde geld voor het nieuwe pensioenstelsel. De meesten willen het niet, de vakbond wil het en dus komt het er.

    Waarom heeft zon kleine partij met weinig aanhang zoveel invloed?

    Laat gewoon iedereen zelfstandig beslissen wat hij of zij wil. Dring niets op. Nieuwe tijden, eigen keuzes.

    • De vertegenwoordiging van het ZZP belang is al jaren helaas niet goed georganiseerd in de polder. Verder ben ik er een voorstander van dat ondernemers die het zelf kunnen regelen, daar ook de kans voor krijgen. Zonder al teveel regels van bovenaf.

  6. Ik ben 61 jaar en ben gestopt met mijn bedrijf. Heb genoeg gespaard om de jaren financieel te overbruggen tot pensioengerechtigde leeftijd. Heb een klein klusje op zzp-basis gehouden omdat ik het leuk vind om toch nog iets nuttigs te doen. Goede opt-out reden lijkt me.

  7. Verplichte AOV tot het minimumloon. Geen optie out. Gewetensbezwaarden? Snap ik niet, maar tegen betaling van de administratiekosten kan met er van af zien. Alles wat je meer wil regelen doe je zelf. Geen premie die afhankelijk is van inkomen, voor iedereen gelijk. Heb je minder verdient dan het minimum loon dan vraag je achteraf de premie terug. Ik kan ook leven met gewoon vaste premie. Acceptatie plicht uiteraard. Beperkte uitvoeringskosten.

  8. Die opt out is om nog een andere reden een onwenselijk instrument. Het stelt de markt in staat om de lage risico’s uit de populatie te vissen. Voor de verplichte verzekering resteren vervolgens de zelfstandigen met een verhoogd risicoprofiel. Dat belooft niet veel goeds voor de kans op uitkering: de pot zal snel leeg zijn. Dit wordt nog verder versterkt door de premie, die enigszins betaalbaar moest blijven.
    Kortom, de opt out is een gedrocht waar zelfstandigen als groep niets aan hebben. Verzekeraars hebben dit goed begrepen. En de politiek vond het allemaal een goed idee. De vraag is alleen: voor wie?

    • Het instroom criterium is dusdanig streng (niet in staat zijn om 1 van de 3 drempelfuncties te vervullen, dat zijn mentaal en fysiek lichte functies) dat er nagenoeg niks uitgekeerd gaat worden. Sinds dit criterium voor de Wajong geldt is de instroom nagenoeg naar nul gegaan. Dat is meteen ook mijn grootste bezwaar tegen deze verzekering: alleen op papier is er wat verzekerd. In de praktijk niet. Dat kan de markt echt beter.

    • Hmm, die opt-out is er volgens mij gekomen omdat er zelfstandigen zijn die al een AOV hebben afgesloten. Al voor dat de discussie rond een verplichte AOV begon.
      Die verplichte AOV welke als wisselgeld is gebruikt om de pensioenhervorming door de kamers te krijgen…..

    • Het instroom criterium is dusdanig streng dat er juist nagenoeg niks uitgekeerd gaat worden. Wie zich echt wil verzekeren, moet dat alsnog in de vrije verzekeringsmarkt doe n.

  9. Zodra er een verplichte AOV komt moet er ook een minimum uurtarief tegenovrstaan waarvoor men diensten aanbiedt. Want zodra het economisch wat slechter gaat zijn het de uurtarieven het eerst waar opdrachtgevers op gaan beknibbelen. Hoe dan verder met je te dure verplichte AOV?

    • Je bent ondernemer om je eigen tarief vast te stellen. Als opdrachtgevers dat niet willen betalen ga je er niet mee in zee. Dat is nou juist het ondernemers risico

  10. De vraag is of arbeidsongeschiktheid wel bestaat. Soms kan of gaat iets niet meer en ga je wat anders doen. Iemand levenslang een uitkering geven is een dure oplossing voor de maatschappij. Accepteer dat je soms wat meer of minder verdient, met een minimumloon als garantie is prima voor zowel zowel werkenden als ZZPers.

    • Ja die Waz ben ik in 2003 ingekomen door darmkanker en chemokuren. Moest naar keuringsarts van Uvw en die bepaalde dat ik maar 40% arbeidsongeschikt was en dus geen recht had op uitkering.
      Gevolg ik moest alsnog naar de bijstand voor aanvulling op de Waz…….

  11. Het broodfonds is een goed alternatief, en betaalbaar. Deze keert ook echt uit ipv alle andere “lucratief” bedachte fondsen. Kortom het kost een ondernemer meer dan dat het opbrengt. En niet te vergeten de toelatingseisen en de uitbetalingseisen. Zolang je nog aan een postzegel kunt likken ben je inzetbaar en keert men amper iets uit. (Lees voorwaarden) persoonlijk vind ik het wederom een wassen neus en wederom een verdienmodel….belastingen btw etc….

  12. Ik vraag me echt af waar de overheid zich mee bemoeid .
    Ik regel dat zelf wel via bv een broodfonds; dat is een prima alternatief !

    Zelf red ik mij financieel wel en heb niks nodig. Laat mij dus gewoon mijn baby van zonder bemoeizucht van de overheid

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *