"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Omzet detacheerder Brunel groeit hard. Die van uitzenders niet.

Detacheerder Brunel laat erg mooie kwartaalcijfers zien. Het contrast met de cijfers van de grote uitzenders is opvallend. Wim Davidse zet de cijfers op een rij.

Brunel heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een flinke omzetgroei geboekt. De grootste beursgenoteerde detacheerder van Nederland kent hier zelfs de sterkste kwartaalgroei in vijf jaar tijd (+14%). De positieve flow van detacheerders staat in groot contrast met de uitzenders die juist met negatieve kwartaalcijfers komen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Brunel vandaag heeft bekendgemaakt.

Brunel International

Brunel heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een wereldwijde omzet behaald van € 328 miljoen. Dat is een omzetgroei van 20% (like-for-like) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (exclusief overnames, wisselkoersverschillen e.d.). In absolute cijfers is de omzetgroei 13%.

Brunel heeft dus het hoge groeitempo weten vast te houden. In het eerste kwartaal boekte Brunel ook al een mondiale omzetgroei van 19%.

Ook de onderliggende cijfers zijn nog altijd goed. Op totaal mondiaal niveau ging in het tweede kwartaal de brutomarge iets omlaag naar 20% en de winstmarge (EBIT%) omlaag naar 3,4%.

Brunel Nederland

In ons land boekte Brunel in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van € 52,4 miljoen. Dat komt neer op een omzetgroei van 14% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Over het eerste half jaar van 2023 bedraagt de omzetgroei 12%.
De forse omzetgroei in Nederland komt door hogere tarieven en een toename van het aantal ingezette professionals. Op dit moment heeft Brunel Nederland circa 1.750 professionals aan het werk.

Ook de onderliggende cijfers voor Nederland zijn uitstekend. De brutomarge bedroeg in het tweede kwartaal 25,2%. Dat is weliswaar een daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (-2,4%), maar nog altijd relatief hoog. De belangrijkste verklaring voor de daling van de brutomarge is de relatief sterke groei van het aantal zzp’ers dat is bemiddeld.
Ook de winstgevendheid (EBIT%) van Brunel Nederland is hoog. Deze bedroeg in het tweede kwartaal 5,6%, iets lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

De omzetgroei in Nederland van 14% in het tweede kwartaal betekent de sterkste kwartaalgroei in vijf jaar tijd. En in het eerste kwartaal was de omzetgroei van Brunel Nederland ook al fraai (7,6%). Het grootste beursgenoteerde detacheringsbureau presteert daarmee uitstekend, ook ten opzichte van concurrenten,

Uitzenders in de min

Zo kwam Randstad eerder deze week met flink tegenvallende kwartaalcijfers, en dat geldt zeker ook voor ons land. Randstad Nederland boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een flinke omzetdaling (-9%) ten opzichte van een jaar eerder. (Q1 2023: -11%). En opvallend is dat de omzet van Randstad Nederland in bemiddeling van professionals (met name detacheren en zzp-bemiddeling) in het tweede kwartaal nog veel harder is gedaald (-22%). (Q1 2023: -13%.) Dus marktleider in de uitzendsector heeft het zelfs moeilijk in het detacheringssegment.

En dat terwijl de uitzendbranche sowieso in mineur is. Ook ManpowerGroup kende een omzetdaling in het afgelopen kwartaal. In Nederland daalde de omzet van Manpower in het tweede kwartaal met -7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (Q! 2023: -6%).

Het is dus niet verwonderlijk dat de ABU Marktmonitor ook omzetkrimp laat zien. Deze bedroeg in het tweede kwartaal van dit jaar -3% (en in het eerste kwartaal -6,6%).

VvDN Marktmonitor

Half augustus komt de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN) met haar Marktmonitor (waar Brunel deel van uitmaakt) met cijfers over de omzetontwikkeling van Nederlandse detacheerders. De vorige kwartalen lieten flinke groei zien van de detacheringsmarkt in ons land. De positieve cijfers van Brunel Nederland doen vermoeden dat we weer een forse omzetgroei van detacheerders kunnen verwachten.

Drs Wim Davidse is toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur. Hij gelooft heilig in de vitale mix van energiek ondernemen en aanstekelijk werkgeverschap en de essentiële rol van flexibiliteit (zonder flexibiliteit geen zekerheid!). Wim is director Trends & Insights bij de uitgever ZiPmedia en daar onder meer hoofdredacteur van HRMonitor, Bekijk alle berichten van Wim Davidse

2 reacties op dit bericht

  1. Dank voor de vaststelling en de cijfers, nu graag de verklaring waarom Brunel het zoveel beter doet dan de grote uitzenders ?

    • Ha Joost, Flexbureau 4.0 (helemaal klaar voor succes in de 4e Industriële Revolutie) maakt gebruik van de 4 onderstaande ingrediënten van het succesrecept – Brunel kan ik onvoldoende overzien, maar ingrediënt 2a zal zeker kloppen.
      (Ik hoor graag van Brunellers wat zij nog meer intern herkennen :))

      1. Exciting Candidate Experience (ECX): functionele en emotionele beleving bieden die de kandidatendoelgroep(en) aanspreekt en die bijzonder en gedurfd is, onmisbaar i.p.v. inwisselbaar, moeilijk kopieerbaar;
      2. Evidente strategie:
      a) focus op aantrekkelijke doelgroep: kandidatensegmenten die graag willen flexwerken & schaars zijn, dus goed volume x goede prijs x afhankelijke afnemer;
      b) onmisbare propositie voor die doelgroep: de gains en de pains v d doelgroep die worden aangepakt, d.i. de kern van de ECX;
      3. Excellente organisatie, ingericht voor energieke executie: sneller, flexibeler, ge-olieder, bekwamer, communicatiever, coöperatiever, efficiënter;
      4. Energieke cultuur dankzij Visie missie grote ambitie kortcyclisch prestatiedoelen prestatiebeloning inspirerende leiding en management.