"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Top freelancers aantrekken met een sterke propositie

In deze krappe arbeidsmarkt moeten organisaties creatief zijn om geschikte kandidaten aan te trekken en te behouden. Dat geldt ook voor het aantrekken van talentvolle zzp’ers. Het ontwikkelen van een sterke Freelancer Value Proposition kan daarbij helpen. Freelance.nl legt uit hoe.

Bijna iedere werkgever kampt in deze krappe arbeidsmarkt met een personeelstekort. De uitdaging in tijden van schaarste is om nieuw talent aan te trekken en tegelijkertijd een duurzame relatie op te bouwen met huidig talent. Een sterk bedrijfsimago is daarom belangrijker dan ooit. Bedrijven gaan vaak tot het uiterste om potentiële werknemers over te halen om bij hen te komen werken. Toch lijkt het erop dat er nog weinig aandacht wordt geschonken aan het aantrekken van talentvolle zzp’ers.

Talent aantrekken met een sterke Employer Value Proposition

Hoe positioneer je je organisatie in de arbeidsmarkt van vandaag? Met welke boodschap trek je kandidaten naar je toe? Hoe win je de strijd om talent? Om talenten aan je te binden, moet je duidelijk communiceren wat je hen te bieden hebt. Waarom zou toptalent in jouw bedrijf komen werken?

Een begrip dat veel terrein aan het winnen is in de wereld van werving en selectie is de Employee Value Proposition (EVP): deze propositie beschrijft waarom iemand voor jouw bedrijf of organisatie zou moeten kiezen in plaats van voor een ander.

Veel bedrijven hebben een EVP gericht op vaste medewerkers. Toch is zelden een aparte propositie gericht op freelancers geformuleerd. Dit terwijl de concurrentie voor gekwalificeerde freelancers net zo groot is als voor vaste werknemers. Dit blijkt ook uit cijfers van de Freelance Markt Index van Q4: meer dan de helft van de opdrachtgevers (60%) moeite heeft om geschikte freelancers te vinden.

Een algemene boodschap die gericht is op zowel werknemers als freelancers voldoet niet meer. Zzp’ers hebben andere drijfveren om voor organisaties te werken dan werknemers die op zoek zijn naar een vast dienstverband. Hoog tijd voor een andere aanpak: het creëren van een ‘Freelancer Value Proposition’ (FVP).

Van EVP naar FVP

Bedrijven moeten creatief zijn om geschikte kandidaten aan te trekken en te behouden. Het ontwikkelen van een sterke Freelancer Value Proposition kan daarbij helpen. Net als de EVP, beschrijft de FVP waarom een freelancer voor een bedrijf zou moeten kiezen boven een ander. De FVP richt zich specifiek op de behoeften van freelancers. Zo maak je duidelijk wat jouw organisatie tot een goede opdrachtgever maakt.

Wat maakt een sterke Freelancer Value Proposition?

Om te beginnen is het belangrijk om in kaart te brengen wat freelancers zoeken in een opdrachtgever. Dit kan variëren van flexibele werktijden en goede betaling tot professionele ontwikkelingsmogelijkheden en een fijne werkomgeving. Een Freelancer Value Proposition kan vervolgens uit verschillende onderdelen bestaan, afhankelijk van wat jij als opdrachtgever te bieden hebt. Wij hebben de meest belangrijke onderdelen van een FVP voor je op een rij gezet:

1. Een redelijke en transparante vergoeding

Een eerlijke beloning kan helpen om freelancers aan te trekken. Uit eigen cijfers blijkt dat uurtarieven gestegen zijn. Gemiddeld zijn de tarieven 8% hoger dan vorig jaar en bijna 2% hoger dan vorig kwartaal. Een redelijke vergoeding laat zien dat je als opdrachtgever de waarde van hun tijd en vaardigheden erkent. Het geeft aan dat je serieus bent over het werk en dat je bereid bent om goed te betalen voor de diensten van de freelancers. Dit verbetert het professionele imago van je bedrijf en draagt bij aan het aantrekken van geschikte kandidaten.

Naast een redelijke vergoeding is het ook belangrijk om transparant te zijn over de vergoeding die je biedt. Vermeld de vergoeding al in je opdrachtomschrijving. Freelancers vinden het vaak prettig om te weten hoeveel ze naar verwachting gaan verdienen voor een project. 23% van de freelancers laat een opdracht zelfs helemaal links liggen als er niks over de vergoeding wordt vermeld. Maak dus duidelijk wat je te bieden hebt.

2. Vrijheid en flexibiliteit

Uit eigen onderzoek onder +100 freelancers geeft 71% aan dat vrijheid en flexibiliteit een van de belangrijkste redenen is waarom ze voor dit carrièrepad hebben gekozen. Benadruk dit als opdrachtgever in je Freelancer Value Proposition.

Laat zien dat je de freelancer ondersteunt in het behouden van zijn of haar vrijheid en flexibiliteit. Vermeld bijvoorbeeld nadrukkelijk dat je flexibele werktijden aanbiedt en dat je de mogelijkheid biedt om op afstand te werken.

3. Interessante en uitdagende projecten

Freelancers zijn vaak op zoek naar werk dat hen uitdaagt en hen in staat stelt om te groeien in hun vakgebied. Laat zien dat je interessante en uitdagende projecten aanbiedt door te vermelden hoe deze bijdragen aan de professionele ontwikkeling van de freelancer.

Dit kun je doen door voorbeelden te geven van eerdere projecten en uit te leggen hoe deze hebben bijgedragen aan de professionele ontwikkeling van de freelancers. Door te benadrukken welke specifieke vaardigheden zijn opgebouwd dankzij die projecten, laat je zien dat je professionele groei ondersteunt.

4. De juiste ondersteuning en middelen

Wanneer je met freelancers samenwerkt, is het belangrijk dat ze de juiste ondersteuning en middelen krijgen om hun werk succesvol uit te voeren. Benadruk bijvoorbeeld dat ze toegang krijgen tot alle noodzakelijke tools die ze nodig hebben. Maar het kan ook geen kwaad om te vermelden dat je hen voorziet in een netwerk aan collega’s als bron van advies en feedback. Freelancers kunnen namelijk wel wat extra ondersteuning en waardering gebruiken, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg en ZiPconomy (2019).

Houd er rekening mee dat niet iedere freelancer dezelfde behoeftes heeft. Sommigen hebben bijvoorbeeld meer behoefte aan structuur en stabiliteit. Daarom is het slim om te onderzoeken wat belangrijk is voor jouw doelgroep en dit te benadrukken in je Freelancer Value Proposition.

Het is hoog tijd voor organisaties om verder te kijken dan alleen maar het aantrekken van werknemers die op zoek zijn naar een (vast) dienstverband. Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen organisaties steeds vaker samenwerken met talentvolle zzp’ers. Dat vraagt om een sterke propositie gericht op freelancers.

Als marktleider verbindt Freelance.nl al bijna 20 jaar freelancers en organisaties aan elkaar. Met 300.000 actieve freelancers en meer dan 40.000 opdrachten per jaar is Freelance.nl hét grootste freelance platform van Nederland. Bekijk alle berichten van Freelance.nl