Ineke Kooistra (YoungCapital): “Jobbird is een verrijking voor ons. Het is een mooi merk met een groot bereik.”

Uitzendbureau YoungCapital neemt de failliete vacaturesite Jobbird over. De uitzendorganisatie die zich specifiek richt op jongeren denkt dat het van Jobbird een succes kan maken. “Er blijft ook ruimte voor andere bemiddelaars uitzenders op het platform. We versterken elkaar.”

CEO Ineke Kooistra vertelt dat YoungCapital al enige tijd op zoek was naar een algemene vacaturesite om over te nemen. “We hebben op dit moment al 22 vacaturesites voor jongeren, gericht op allerlei niches”, vertelt ze. “We groeien explosief, dit jaar weer met 45 procent. En we krijgen ook steeds vaker de vraag van klanten voor een ander type profiel. Daarom zochten we een meer algemene vacaturesite om over te nemen.”

Twee weken geleden ging Jobbird failliet en dat was een mooie kans voor YoungCapital, vertelt ze. “Jobbird is een verrijking voor ons. Het is een mooi merk met een groot bereik.”

‘Dit is ons vak’

Het faillissement ziet ze niet als een nadeel. “Voor de oprichters en medewerkers was het natuurlijk tragisch, maar het platform bereikt nog steeds voldoende kandidaten. De machine draait al op volle toeren. Daarbij is dit ons vak, wij weten wat we doen.”

Met het bereik zat het wel goed, het faillissement was waarschijnlijk vooral te wijten aan de achterstallige techniek en het uitgave patroon van Jobbird. Volgens Kooistra komt dat in orde: “YoungCapital heeft 60 it-developers en een team dat weet hoe je nog meer bereik genereert.”

Verder verhuist Jobbird van een duur grachtenpand in Amsterdam naar het hoofdkantoor van de nieuwe eigenaar in Hoofddorp. Hoeveel YoungCapital betaalt voor Jobbird maakt het bedrijf niet bekend. Kooistra vertelt dat ze nog in gesprek is met de 12 medewerkers van Jobbird. “We moeten nog goed bekijken wie past en wie wil”, zegt ze. Wel is duidelijk dat Jobbird-oprichter Jan-Peter Cruiming niet betrokken is bij de doorstart.

YoungCapital als klant van Jobbird

YoungCapital was al langere tijd adverteerder op Jobbird. Wie nu op de vacaturesite kijkt, ziet als eerste een hele rij vacatures van zijn nieuwe eigenaar. “We zijn nog steeds klant van Jobbird”, legt Kooistra uit. “We hebben betaald om bovenaan te staan. De overname is snel gegaan, daarom ziet de site er nog zo uit. Maar dat gaat wel veranderen. Het zou niet goed zijn als YoungCapital continu bovenaan staat.”

Het is namelijk wel de bedoeling dat adverteren aantrekkelijk blijft voor andere bedrijven. De CEO vertelt dat YoungCapital blijft adverteren op Jobbird, maar dat ze werkt aan een ‘gezond model’. “Ook andere uitzenders en bemiddelaars kunnen bij ons terecht”, vertelt ze. “Vergelijk het maar met Monsterboard, dat gekocht is door Randstad. Of Indeed van USG. Overname van vacaturesites is vrij normaal in de branche. Het gaat erom dat we elkaar versterken.”

YoungCapital verbreedt zijn doelgroep trouwens op meer manieren. Dit najaar investeerde YoungCapital oprichter Bram Bosveld nog in YoungOnes, een platform voor bemiddeling van jonge zzp’ers in met name de  horeca, detailhandel en transport (lees daarover meer in dit artikel van het Financieele Dagblad).