Gastblogger 24 april 2018 Eén reactie Print Zorg dat je #1 bent. Hoe en waarom je als zelfstandig ondernemer moet wegblijven uit de middenmoot.Hoe hard je ook je best doet, in een concurrerende markt word je al snel vergeleken. De kunst is dus om er met kop en schouders bovenuit te steken. Wat daarbij helpt, is om #1 te zijn.Wil je de concurrentie achter je laten, dan zal je ergens #1 in moeten zijn, op een relevant onderdeel, om eruit te springen. Je zoekt ergens een uiterste op, om je te profileren. Dat wordt vervolgens je handelsmerk.Waarschijnlijk is je eerste associatie met #1 zijn: de beste zijn. Dat heeft de voorkeur, maar eerlijk? Niet iedereen is de allerallerbeste, meest ervaren of erkende professional. En ik denk ook niet dat het per se nodig is om jezelf te onderscheiden.Weg uit de middenmootWaar het wel om gaat is dat je de middenmoot vermijdt in dingen waarin jij je wilt onderscheiden. Je zal ergens een uiterste in moeten opzoeken. Daar zijn nog veel meer manieren voor dan alleen ‘de beste’.Hieronder vind je een aantal ideeën.De besteWanneer je de beste bent in je vak, op basis van je uitzonderlijke prestaties, deskundigheid, ervaring, enzovoort, dan kun je deze positie claimen. Zorg dat je bewijs hebt.De enigeDe enige in een bepaalde markt of de enige die zich op een bepaalde doelgroep richt, de enige die een bepaald aanbod doet, de enige die methode X heeft, de enige die zich richt op probleem X, etc.De eerste Mensen die vooroplopen hebben meestal een streepje voor. Ze vallen op. Ze hebben ogenschijnlijk het voordeel van ervaring, dat aantrekkelijk kan zijn voor klanten. Onderschat niet dat mensen graag leren van pioniers. Ze kijken er vaak tegenop en het werkt inspirerend.(advertentie)De meest besprokene of meest opvallende De celebritywereld zit vol met mensen die niet per definitie extreem getalenteerd zijn, of uitzonderlijke resultaten bieden, maar toch opvallen. Hate it or love it … Maar dit biedt wel kansen! Als je veel buzz creëert, gewaagde uitspraken doet en veel in de media komt, kan het een manier zijn om op te vallen. Vraag jezelf wel af of het bij jou past, waar je voor staat en hoe jij je wilt presenteren.De meeste uitzonderlijke Mogelijkheden om dit toe te passen, zijn bijvoorbeeld hele uitzonderlijke resultaten, uitzonderlijke problemen, een onderwerp of combinatie waarvan je nog nooit hebt gehoord, of een hele uitzonderlijke manier van leveren. Het kan ook zijn dat jijzelf een soort uitzondering bent in de markt. Bijvoorbeeld: iedereen in de markt is formeel en serieus en jij kleurt juist lekker buiten de lijntjes. Denk aan het enfant terrible van…, de Rolls Royce onder de … etc.De meest bijzondere Je doet iets wat niemand doet en wat in de verste verte niet te bedenken is. Bijvoorbeeld een bijzondere, unieke combinatie van verschillende vakgebieden of een hele bijzondere manier van benaderen. (Zie ook tip 14 – Kies een verrassende benadering.)Andere voorbeelden van #1-posities De grootste of juist de kleinsteDe snelsteDe leukste, mooiste, grappigsteDe duurste of juist de goedkoopsteDe meest persoonlijkeDe meest eigenzinnigeDe meest brutale, confronterende, omstredenHoe claim je dan die eigen #1-plek?Het begint ermee dat het van nature uit je gedrag en prestaties moet blijken. Zodat het op een gegeven moment wordt erkend door je ideale klant. Het moet je passen als een jas. Het is niet iets wat je moet ‘volhouden’.Soms is het iets wat je gewoon letterlijk zegt. Bijvoorbeeld op je website, in je marketingboodschap, op je verkooppagina, als je jezelf ergens introduceert, etc. In veel gevallen ligt dat voor de hand. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben de enige die…’, ‘Ik ben de eerste die…’, ‘Ik ben de meest persoonlijke in…’.En soms gebeurt het wat implicieter. Over het algemeen introduceer je jezelf niet op je website als ‘de meest brutale’, alhoewel het zou kunnen, maar het zal dan waarschijnlijk meer uit je gedrag blijken. Bijvoorbeeld doordat je brutale artikelen schrijft, video’s post waaruit je lef blijkt of uitspraken doet die stof doen opwaaien.Soms is het ook gewoon iets wat mensen je toekennen, hoe je bekend komt te staan. Als je dat ziet gebeuren en het past je, gebruik het dan als handelsmerk. Dat kan opgaan voor onder andere ‘de meest opvallende’ , de mooiste’, ‘ de leukste ’of‘ de meest uitzonderlijke’.Over Anne QuaarsAnne Quaars is auteur van het boek Experttips voor Nooit meer Concurrentie. Ze is businesscoach, communicatie- en merkstrateeg. Ze helpt haar klanten om zich onderscheidend te positioneren met hun bedrijf in een volle markt en daar uitstekend mee te verdienen. In haar boek krijg je 50 praktische tips met slimme marketing- en concurrentie-strategieën om met je bedrijf op te vallen in de markt.Anne is een van de sprekers op het NXT LEVEL EVENT op 25 mei. ZiPconomy lezers die zich inschrijven voor dit event krijgt het boek van Anne als gratis extraatje. Print Over de auteur Over GastbloggerZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger
Er zijn (als willekeurig voorbeeld) alleen al meer dan 12.000 uitzendbureau in dit land. Moeten die allemaal ergens een nr 1 plek in veroveren? Is dat realistisch? Of is het voor de meeste bedrijven voldoende als ze hun werk gewoon goed doen net zoals de meeste van hun concurrenten? Want er zijn ook honderdduizenden klanten voor al die uitzendbureaus, dus de markt is groot genoeg voor al die uitzendbureaus die nergens nr 1 in zijn, ontzettend op elkaar lijken en allemaal min of meer hetzelfde claimen (de beste, snelste, goedkoopste etc).