"Exploring the future of work & the freelance economy"
ikea

Een nieuwe speler in het bemiddelen van freelancers:… IKEA

Met de aankoop van freelancersplatform TaskRabbit mengt IKEA zich ineens zélf als partij in de gig-economy. Waarom doet de Zweedse woonfabriek dat?

In de categorie ‘bijzondere overnamenieuwtjes’ behoort deze waarschijnlijk wel tot de buitencategorie: IKEA koopt TaskRabbit.

TaskRabbit is een Silicon Valley-start-up in de zogeheten gig-economy, die freelancers linkt aan banen in de bouw- en verhuishoek; van klusjesmannen tot verhuizers. ‘De makkelijke manier om dingen rondom je huis gedaan te krijgen’, noemen ze dat zelf. Het bedrijf heeft zo’n 60 mensen in dienst, maar meer dan 60.000 mensen die via het platform onafhankelijk en zelfstandig hun diensten aanbieden. Noem het een concurrent van Werkspot, zo je wilt.

Opvallend om aantal redenen

De overname van het platform door IKEA is om een aantal redenen opvallend. Zo waren er voor TaskRabbit meerdere kapers op de kust, meldt ReCode, zoals ook Yelp, Google en IAC. Maar het zegt ook iets over de weg die de markt op beweegt. Het Zweedse woonwarenhuis wil graag zijn dienstverlening uitbreiden, met name online. De overname van het freelancersplatform past goed in die strategie. Klanten kunnen dan na aankoop van woonartikelen meteen een klusjesman erbij bestellen die de boel in elkaar draait.

Pilot partnership al geweest

In Engeland heeft IKEA daar al mee proefgedraaid via een pilot partnership. In de VS en op andere plekken heeft IKEA klanten op het bestaan van TaskRabbit gewezen. De huidige overname valt dan ook te zien als een logische stap, al is het dus wel opmerkelijk dat IKEA het nu ook strategisch belangrijk vindt om zélf zo’n platform in huis te hebben.

‘We zullen leren van de digitale expertise van TaskRabbit, terwijl we onze klanten nieuwe vormen bieden van flexibele en betaalbare dienstverlening.’

‘In een snel veranderende retailwereld proberen we altijd nieuwe en verbeterde producten en diensten aan te bieden om het leven van onze klanten een beetje makkelijker te maken’, reageert IKEA-ceo Jesper Brodin op de deal. ‘Het helpt ons daarbij om de on-demand sharing economy binnen te treden. We zullen leren van de digitale expertise van TaskRabbit, terwijl we onze klanten nieuwe vormen bieden van flexibele en betaalbare dienstverlening.’

Niet exclusief voor IKEA

De prijs van de deal is niet bekend gemaakt. TaskRabbit had bij de oprichting 9 jaar geleden zo’n 50 miljoen dollar aan funding opgehaald. Het platform, dat naar verluidt nu winstgevend is, zal binnen IKEA een onafhankelijke dochter blijven, met hetzelfde personeel, onder dezelfde leiding als nu. Ook zal het platform niet exclusief voor IKEA worden ingezet. Deals zoals het nu al heeft met Amazon kunnen worden voortgezet en uitgebouwd.

Peter Boerman is hoofdredacteur van Werf& over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Tot eind 2018 was Peter (eind)redacteur bij ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Peter Boerman

6 reacties op dit bericht

  1. Boeiende ontwikkelingen en ik denk een slimme zet van Ikea!
    Het is erg interessant om te zien wat er allemaal gebeurt in de huidige ‘platform-economie’ en partijen die ‘vraag en aanbod’ (opdrachtgevers en freelancers) direct met elkaar in contact brengen!
    Met het platform 24Financials.nl dragen wij ook een steentje bij aan deze ‘platform-economie’; een portal waar vraag en aanbod binnen de niche Finance & Control samenkomt.
    Dat een bedrijf als Ikea deze stap zet, geeft toch aan dat de wereld van ‘inhuur van freelancers’ enorm aan het veranderen en vernieuwen is; mooie ontwikkelingen!

  2. De interesse van IKEA in een freelance website toont nog maar eens aan hoe belangrijk het is om over een grote database van freelancers te beschikken en mensen supersnel te kunnen bereiken als je een opdracht hebt.

  3. Service as a Service, door zzp’ers in te zetten in de zich steeds verder ontplooiende service-, experience- en on demand-economie. Prachtige propositie-vondst van IKEA!

    • Prachtige propositie totdat in de nabije toekomst blijkt dat……………..

      Ikea via een app en een algoritme de gecontracteerde zzp’ers aanstuurt om bij klant X kast Y te monteren in 15 minuten. En die zzp’ers moeten dan wel dag en nacht beschikbaar zijn en mogen dan natuurlijk niet voor concurrenten werken……….
      Of ben ik nu te negatief?

      • Auw! Laten we er maar heel optimistisch vanuit gaan dat IKEA fast leert van z’n mistakes (is tenslotte heel agile en holacratsch) en dit snel verbetert en daarmee alsnog inzet op aanstekelijk opdrachtgeverschap – ze willen tenslotte ook gezien worden als aanstekelijk werkgever.

      • Daar ben je toch als zzp’er ook nog zelf bij? Ik begrijp die angst echt niet hoor.
        Je hoeft het niet te doen!
        Dat was nou net het idee achter zzp’er zijn dat je zelf bepaalt of je iets doet en voor welk bedrag. Vrijheid, geen gezag.
        In loondienst is dat anders, daar kan de “baas” je wel opdragen dingen te doen die je liever niet wilt, of waarvoor je beter betaald wilt hebben.