‘Art or science in decision making?’ – Dirk Stoltenberg op #HRtechWorld – Liveblog #7

Annemarie Stel door
Geen reacties

Dirk Stoltenberg is Head of Human Resources bij Apetito, een organisatie die maaltijden en verwante diensten levert aan uiteenlopende zorginstellingen en particulieren. Hij is op zoek naar het evenwicht tussen wat we kunnen weten en wat we moeten weten en hoe HR de organisatie kan ondersteunen bij het doel: bijblijven door beter te zijn dan de concurrenten?

Stoltenberg on stageApetito is een unieke organisatie, er zijn maar weinig concurrenten, maar dat maakt het niet per definitie gemakkelijk. Het bedrijf opereert in een omgeving die veranderlijk, onzeker, complex en onduidelijk is en een paradox oproept: het najagen van groei tegenover de wens tot behoud en controle. Om met die paradox om te gaan, is agility nodig en een cultuur die dat mogelijk maakt en waarbij waarden – gekoppeld aan de vraag: wie zijn we? – de belangrijkste factor zijn. Dat creëert de mogelijkheid om snel te reageren op veranderingen in de omgeving om:

  • Dynamische strategieën te ontwerpen
  • Verandering in de gaten hebben
  • Te testen en te experimenteren
  • Daadwerkelijk veranderen

Data en wat ermee te doen

Data zijn voor veel bedrijven een soort reddingsboei aan het worden, maar omdat de wereld zo snel verandert, zouden organisaties voorzichtig moeten zijn om al te veel op data te vertrouwen – don’t fall into the trap of controlling your data in the hope of controlling the future.

Volgens accountants zijn data ‘hard stuff’, maar perceptie is óók data, zoals StatOil ondervond bij het doen van wereldwijd NPS onderzoek naar de functie van HR. Er waren grote verschillen zichtbaar tussen de waardering op verschillende plaatsen in de wereld en HR bracht een fors aantal veranderingen aan. De perceptie zette dat in beweging.

Binnen Apetito zelf worden data in een min of meer vloeibare vorm gebruikt, waarbij verschillende bronnen worden benut. Bijvoorbeeld als het gaat om een vleesinkoper. Daarvan zijn er niet zo heel veel op de wereld, maar voordat het bedrijf allerlei acties optuigde, keken ze eerst wat dieper. Via Jobfeed kwamen ze erachter wat de belangrijkste concurrenten voor een dergelijke functie zijn, waar ze zitten en wat het aanbod is. Maar ook hoe lang het bij concurrenten duurt om vacatures te vervullen, welke bureaus ze gebruiken en goed te kijken naar de manier waarop andere bedrijven hun vacatures beschreven.

De combinatie daarvan maakt inzichtelijk welke actie waar nodig is. Apetito maakt daarnaast ook gebruik van het eigen ATS en zoekt naar externe bronnen van kandidaten anders dan LinkedIn.

Hoe vernieuwend dit allemaal is, blijft wat vaag. De centrale boodschap: data kunnen je helpen bij het nemen van beslissingen, maar ze kunnen je niet vertellen hoe de toekomst eruitziet. De ‘art’ uit de titel behelst dan het vermogen om te bepalen welke data wél, en welke níet bruikbaar zijn.

Alles blogs over de HR tech World conferentie zijn hier terug te vinden

Annemarie Stel

Over Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.
Meer informatie? Kijk op http://www.wervingsvisie.nl/

Bekijk meer artikelen van Annemarie Stel >