SLUIT MENU

Innovatie en flexibiliteit. Hoe leren adviesbureaus nieuwe business modellen te gebruiken. #ConsultancyConference Liveblog #5

Erim - 12 Foto's nasnijden_ERIM_Afbeeldingen website NasnijdenInnovation in Consultancy is het thema van de Internationale Consultancy Conference . ZiPconomy brengt u live blogs vanaf de conferentie. Op de tweede dag opent Henk Volberda, Hoogleraar Strategic Management & Business Policy,  het middagprogramma.  

Een aantal jaren geleden kreeg ik college van prof. dr. Henk Volberda. Hij gaf toen een raamwerk waarbinnen we als manager konden innoveren. Innovatie is de motor van de continuïteit leerde hij ons. Wie innoveert blijft. Ook vandaag belooft Henk Volberda, opnieuw de nieuwe business modellen met ons uit te vinden.

Henk  Volberda neemt ons mee door een overzicht van de innovatieve bedrijven. De monitor waar hij hard aan meewerkt  geeft niet altijd een rooskleurig beeld over de innovatie kracht van bedrijven. Ondanks dat we het op de wereldranglijst best aardig doen waarschuwt Henk Volberda ons om al te veel achterover te leunen. (volledig rapport zie hier) Helemaal met de consultants in de zaal die het best lastig vinden om een keuze te maken of we in een stabiele markt of in een hyper competitie markt zitten.

Businessmodel innovatie matrix

Flexibiliteit is de sleutel voor innovatie. Niet de flexibele schil zoals hij al eens eerder op dit platform schreef. Natuurlijk gaf dat commentaar. Hier op het congres is de focus op de vraag “hoe bedrijven hun businessmodel innoveren?”  

Volberda komt in zijn presentatie (en boek)  op basis van onderzoek tot vier verschillende aanpakken.

volberbaNaast niets doen (‘fixatie’) onderscheidt Volberda in zijn presentatie twee vormen van businessmodelinnovatie: het bestaande businessmodel steeds verder verbeteren en verfijnen (‘replicatie’, waar McDonald’s en IKEA meesters in zijn) of daadwerkelijk nieuwe businessmodellen lanceren (‘vernieuwing’, denk aan Apple en Google). Als vierde het duale model. Innovatieve modellen naast de bestaande business. 

De meeste bedrijven doen van alles wat en zijn volgens Volberda niet heel bewust bezig met dit proces, De consultants in de zaal vinden het ook best lastig om te kiezen. Uiteindelijk maken de managers volgens Volberda het onderscheid bij de verschillende aanpakken daarnaast wordt bij vernieuwing techniek steeds belangrijker. Wat als we de managers straks allemaal kwijt zijn als we Ricardo Semler en de trend van minder managers in een organisatie doorzet?

Mijn horloge dat ik al in geen maanden meer draag is geen product meer van een stabiele markt. Misschien straks bij Ricardo Semler blijk ik toch op tijd te kunnen komen.

9789023251460-240x300

 

Prof Henk Volberda schreef samen met Frans van den Bosch en Kevin Heij het boek “Re-inventing business – Hoe bedrijven hun businessmodel innoveren’ dat o.a. hier verkrijgbaar is.

 

 

Alle liveblogs vanaf het Internationale Consultancy Conference  zijn te vinden via deze link 

ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger