"Exploring the future of work & the freelance economy"

Hoe word je opmerkelijk?

Interessante vragen om eens als interim professional mee aan de slag te gaan.

11151677_sSeth Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. Ik ben een fan van zijn boek Purple Cow omdat hij hierin feilloos aangeeft wat iemand tot een sterk merk maakt.

Een sterk merk durft onderscheidend te zijn. Bijna alle sterke merken zijn in meer of mindere mate recalcitrant. Denk maar mensen als Steve Jobs, Johan Cruijff, of Annemarie van Gaal. Ze hebben een eigen visie en ze staan ergens voor. Niet iedereen hoeft een fan van hen te zijn. Dat geeft niet. Ze realiseren hun eigen markt. Ze zijn eigenzinnig, ze blijven dicht bij zichzelf en dat maakt hen authentiek. Daar houd ik van!

De paarse koe is zo opmerkelijk, omdat veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Keuze maken vergt lef. Maar het brengt je zoveel meer dan altijd maar op safe spelen. Natuurlijk spelen we graag op safe, want het lijkt op zich een veilige keuze.

Maar dat is het niet. Wanneer we op safe spelen zijn we net als die koeien die elkaar verdringen op dezelfde plek in het weiland. Waar we vechten om een beetje gras. Want op de plek waar iedereen elkaar verdringt, is het gras snel op. Hoe leuk is het eigenlijk om een van de velen in een vechtmarkt te zijn? Is dat wel zo’n veilige keuze als je het zo bekijkt?

Waarom het leuk is om opmerkelijk te zijn

Mensen die ergens voor durven te staan, werken en leven meer vanuit hun passie. Want als je keuzes durft te maken, sta je bewuster in het leven. Dat straal je uit en dat trekt de mensen aan die graag juist met jou willen werken.

Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht. Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hun weinig moeite af en toe een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit. En ook dat maakt dat mensen graag met hen werken.

Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Stel je maar eens een overvol een weiland vol zwart-witte koeien voor met daartussen een paars exemplaar. Die valt op. Als je opmerkelijk bent, is er dus enerzijds een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Maar aan de andere kant zullen mensen ook heel bewust voor jou kiezen. Omdat je hen aanspreekt met datgene waar jij voor staat. De klanten die bewust voor jou kiezen, zijn vaak ook de klanten waar je graag mee werkt. Mensen waar je een klik mee hebt.

Hoe word je opmerkelijk?

Stel je waagt het erop en bedenkt iets dat jou onderscheidend maakt. Hoe doe je dat? Veel mensen vinden dat een lastig proces. Ze hebben het idee dat ze geen opmerkelijke zaken in huis hebben. Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om te gaan staan voor jouw eigenheid. Het is wennen als je uit je comfortzone stapt. Maar zonder jezelf uit te dagen, ga je niet groeien  als mens en als ondernemer. Wat zou je kunnen doen om opmerkelijk te zijn? En wat werkt minder goed?

Veel gehoord maar weinig onderscheidend …

Het is voor veel mensen lastig om hun toegevoegde waarde scherp onder woorden te brengen. Uitspraken die ik regelmatig hoor van klanten zijn zaken als: ’Ik ben gespecialiseerd in projectbegeleiding’ of ‘ik ben een ervaren verandermanager’ en ‘ik kom snel tot de kern’. Ook de uitspraak ‘ik richt mij op sollicitatietraining en loopbaancoaching’ is niet direct wervend te noemen. Daarmee zal je weinig gretigheid bij klanten oproepen. Het is hen niet duidelijk wat voor toegevoegde waarde dit voor hen oplevert. Er zijn geen vertaalslagen gemaakt naar hun problemen of behoeften. Bedenk dus welke verschil jij kunt maken voor jouw klant en beschrijf niet alleen wat je doet of hoe je iets doet.

Een eigenzinnige kijk op zaken werkt prikkelend en wekt nieuwsgierigheid

  • Welke thema’s spelen er bij jouw klant waar jij een uitgesproken mening over hebt?
  • Over welke onderwerpen bezit jij veel expertise, die je graag deelt?
  • Ten aanzien van welke thema’s zou je graag meer van jezelf als expert laten zien?
  • Welke bijzondere elementen zou je hierin kunnen uitlichten? 

Henry Ford: “Als we hadden geluisterd naar de wensen van onze klant, hadden we een sneller paard gemaakt in plaats van een auto.”

Er is ook in jouw werkveld vast van alles dat vervangen zou kunnen worden door een beter alternatief. Klanten hebben vaak de neiging in kant en klare oplossingen voor hun problemen te denken. Met jouw expertise kun je een probleem van een klant benoemen en daarbij een oplossing bieden waar hij zelf nog nooit aan had gedacht. Verbeterpunten kunnen worden omgezet in constructieve acties of stappenplannen.

Bijvoorbeeld:

  • Is de klant gewend te werken met tamelijk onzinnige regels en procedures? Hoe zou dit effectiever en soepeler kunnen en wat zou dit voor resultaten opleveren?
  • Zijn er binnen de wereld van jouw klant verouderde werkwijzen gangbaar die niet meer van deze tijd zijn? Hoe zou dit anders kunnen en wat zou dit de klant opleveren?
  • Kun je spreken van gedrag of een cultuur die onwenselijk is? Hoe zou je dit kunnen ombuigen en wat zou dit voor nieuwe resultaten opleveren?
  • Is er een vorm van dienstverlening die jouw bedrijf nu biedt en die op bepaalde punten verbeterd zou kunnen worden? Wat zou je kunnen bedenken waardoor de klant verrast wordt omdat het anders/beter is dan hij had mogen verwachten?

Interessante vragen om eens voor jezelf mee aan de slag te gaan

Met de antwoorden kun je gericht werken aan een sterke positionering, zodat je leuke opdrachten, klanten of banen naar je toe kunt trekken.

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Personal branding en acquisitie

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma

2 reacties op dit bericht

  1. Hoi Saskia,

    Wederom een opmerkelijk artikel, zoals we van je gewend zijn. Mooi hoe je het onderwerp opmerkelijk beschrijft en een stevig pleidooi om je als professional opmerkelijk te profileren. Doet me denken aan een boek: ‘Opmerkelijke Ik’ . Ben even kwijt van wie dat ook weer was..

    Hartelijke groet,

    Cees