Mark Bassie 22 april 2013 0 reacties Print Onderzoek E-Staffing tools 2013: Meer functionaliteiten en mogelijkheden, markt nog niet volwassen (download).Voor de 2e keer is ons onderzoeksrapport over E-Staffing verschenen. In dit rapport van Flex-Beheer hebben we ¹ de Nederlandse leveranciers van digitale inhuurtools als Marktplaatsen en Vendor Management Systemen (VMS) in kaart gebracht samen met de door hen aangeboden oplossingen. Deze keer hebben 13 Nederlandse leveranciers zichzelf online met hun tools beschreven. Deze informatie hebben we vervolgens getoetst en met elkaar vergeleken. We hebben het onderzoek zo objectief en onafhankelijk mogelijk uitgevoerd. 10 sponsorende organisaties hebben geen andere invloed gehad op de aanpak en de uitkomsten dan de bedrijven die meededen aan het onderzoek maar geen sponsor waren. Deelname aan het onderzoek was kosteloos. Door duidelijke afspraken met de sponsors te maken over invloed op aanpak en uitkomsten en een onafhankelijk Raad van Toezicht was de objectiviteit en onafhankelijkheid geborgd. Grote verschillen Als we naar de uitkomsten van het onderzoek kijken dan valt op dat de verschillen tussen de leveranciers groot zijn. Er zitten wereldspelers tussen die overal kantoren hebben (waaronder hier) maar er zijn ook leveranciers bestaande uit een of twee oprichters met één kantoor in Nederland. De tools die zij aanbieden zijn bij sommige indrukwekkend als we kijken naar wat ze allemaal kunnen en hoe gemakkelijk deze lijken te werken. Bijna alle aanbieders komen overigens ook nog met een lijstje van te verbeteren of uit te breiden functionaliteiten die zij nog willen ontwikkelen. Ook zijn er grote verschillen qua aangeboden functionaliteiten. Van de 93 verschillende door ons in de enquête genoemde functionaliteiten komen de onderzochte VMS’en nog het dichtst bij dit maximum-aantal, maar bij de Marktplaats-leveranciers varieert het van 17 tot 84 aangeboden functionaliteiten. Toch zeggen dit soort aantallen alleen niet veel. Meer functionaliteit betekent niet per definitie beter. Belangrijkste blijft waar de inlener de tool voor wil gebruiken. En dan zijn zaken als gebruiksgemak, een goede Helpdesk, technische veiligheid net zo belangrijk. Jonge markt is nog niet uitontwikkeld Uit het grote aantal updates en upgrades dat er per jaar nog plaatsvindt en het aantal recent toegetreden nieuwe leveranciers leiden we af dat deze markt van inhuurtools nog jong en niet volwassen is. Hierdoor is het lastig kiezen en vergelijken. Terwijl de keuze die je maakt voor de leverancier en zijn product, er een is voor langere tijd. Het is niet eenvoudig om over te stappen op een andere tool zonder verlies van historie en met een soepele overgang voor de lopende inhuurcontracten. Kortgeleden stond er op deze site een artikel van professor Arjan van den Born die aangaf dat HRM-systemen nog niet zijn toegerust voor innovatie en co-creatie. Datzelfde geldt ook voor de vigerende inhuursystemen. Community-management en ZZP-pools worden nog nauwelijks qua functionaliteit ondersteund, laat staan gebruikt door inleners. Het accent van de huidige generatie tools ligt op het beheren qua gemak, kosten en juridische risico’s en niet op bijvoorbeeld competenties en soft skills van de inhuurkrachten. We hopen met het rapport te bereiken dat het voor de inlener makkelijker wordt om een geschikte long- en shortlist op te stellen en natuurlijk ook dat alle leveranciers worden geprikkeld om hun eigen tools nóg uitgebreider en beter te maken. In 2014 komt er weer een nieuwe versie van het E-Staffing-rapport uit. Voor de 2e helft van 2013 staat er een geheel nieuw onderzoek van Flex-Beheer gepland naar de diensten die Managed Service Providers (MSP’s) aanbieden aan inleners met een overzicht van welke bedrijven er in Nederland in deze branche werkzaam zijn. Het E-Staffing rapport 2013 is hier gratis te downloaden. ¹ Ik heb voor dit onderzoek samengewerkt met 2 andere gespecialiseerde ZZP’ers nl. Robert Mares en Antoinette Vriend (auteurs van het onderzoek naar E-Procurementsystemen) Print Over de auteur Over Mark Bassie mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie
interview - Terugblikken op het zzp-dossier 2024: ZiPconomy-hoofdredacteur Hugo Jan Ruts over de ‘oppervlakkig...