Hugo-Jan Ruts 22 november 2012 3 reacties Print Carlijn Frunt wint met Twitteronderzoek eerste ZiPconomy ScriptieprijsCarlijn Frunt is de eerste winnares geworden van de ZiPconomy Scriptieprijs, een prijs voor het beste afstudeerwerk over de veranderende arbeidsmarkt. Haar scriptie, over hoe organisaties beter gebruik kunnen maken van Twitter in het wervingsproces, won zowel de jury- als de publieksprijs.SER voorzitter Wiebe Draijer overhandigt Carlijn Frunt eerste prijs ZiPconomy ScriptieprijsUit het onderzoek van Frunt blijkt dat sollicitanten het meeste waardering kunnen opbrengen voor persoonlijke twitteraccounts, die de mogelijkheid bieden tot conversatie. De meeste organisaties kiezen echter nog voor een algemeen corporate accounts, of een speciaal werkenbij-account, waar nauwelijks de mogelijkheid tot interactie bestaat. ‘Veel zenden dus’, aldus de winnares, die voor haar werk uit handen van SER voorzitter Wiebe Draijer een cheque van 2.500 euro kreeg. ‘Via een persoonlijk account van een medewerker kan een organisatie echter meer reacties krijgen. Daar zouden meer organisaties rekening mee kunnen houden.’Van de 50 werkgevers die Frunt had onderzocht (de 50 ‘Beste Werkgevers’ van Nederland) hadden er 40 een twitteraccount. Van hen gebruikten slechts 18 dit account ook voor employer branding, ofwel: het aan de man brengen van de organisatie als werkgever. En van die 18 was er vervolgens maar 1 die via het account van een eigen medewerker met de arbeidsmarkt communiceerde.Anders werken en OrganiserenFrunt kreeg de prijs tijdens het seminar ‘Anders Werken en Organiseren’ in het gebouw van de SER in Den Haag, op woensdagmiddag 21 november. Ze versloeg in de finale Werber Liebregts en Yvonne van den Broek. Liebregts had onderzoek gedaan naar de verschillen tussen zzp’ers die dat zijn geworden uit noodzaak (bijvoorbeeld vanuit werkloosheid) en zij die dat gedaan hebben omdat ze kansen zagen. Van den Broek deed onderzoek naar hoe arbeidsschaarste op te lossen en het belang van strategische personeelsplanning. Samenvattingen van hun onderzoeken zijn via deze link terug te lezen.ZiPconomy ScriptieprijsMet de scriptieprijs willen we de jongeren graag meer bij betrekken bij de enorm veranderende arbeidsmarkt voor kenniswerkers. De jaarlijks terugkerende scriptieprijs voor master studenten van Nederlandse en Vlaamse onderwijsinstellingen staat open voor alle scripties over een van de thema’s van ZiPconomy: flexibilisering van arbeid, organisaties en de veranderende arbeidsmarkt. De jury van de scriptieprijs bestond uit Linde Gonggrijp, directeur FNV Zelfstandigen en lid van de SER, Arjan van den Born, hoogleraar Creatief Ondernemerschap aan de Universiteit Tilburg en Ronald Dekker, arbeidseconoom aan de Universiteit Tilburg. De ZiPconomy ScriptiePrijs 2012 werd mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor AIM4 en door de mediapartners: Studentennet, Managementboek.nl en Managementteam.De drie genomineerden met de voltallige jurySER voorzitter Draijer: zzp’ers verdienen meer aandacht voor de kwetsbare positie waarin ze verkeren.Menno Lanting, bestseller auteur en strateeg op het terrein van innovatie en digitaal leiderschap, wees op de enorme gevolgen die de digitale revolutie gaat hebben op organisaties. “We staan nog maar aan het begin van die revolutie. We hebben allemaal toegang tot de technologieën van 21e eeuw, maar de wijze waarop organisaties zijn opgebouwd komen uit de 20ste eeuw met leiderschapsprincipes die dateren uit de 19de eeuw. Dat werkt dus niet meer.” Organisaties staan voor de taak om zich te transformeren naar een meer open netwerkstructuren. Lanting had ook een boodschap voor de interim professionals. “Alles wijst er op dat het aantal zelfstandige professionals hard doorgroeit zodra de crisis over is. Dat betekent ook meer concurrentie. De ZZP’ers moeten verder specialiseren en heel helder weten te formuleren wat ze kunnen, welke waarde ze toevoegen.”In een interview wees SER voorzitter Wiebe Draijer op het belang van de zzp’ers voor de Nederlandse economie. Ook volgens Draijer zal de flexibilsering en het aantal zelfstandigen verder toenemen. “Het zijn werknemers en werkgevers tegelijkertijd. Ze kunnen prima voor zichzelf zorgen en laten zich daarom ook niet zo makkelijk organiseren en vertegenwoordigden. Het is goed te horen dat uit een van de genomineerde onderzoeken blijkt dat het inkomensverschil tussen ‘gedwongen’ zzp’ers en vrijwillige zzp’ers eigenlijk wel mee valt.” Volgens Draijer verdienen de zzp’ers toch meer aandacht voor de kwetsbare positie waarin ze verkeren. “Ze leveren organisaties de benodigde flexibiliteit. Het is dan aan diezelfde organisaties om meer te investeren in de flexibele schil, zelfstandigen om je organisatie heen aan je te binden”. Het klonk Hans Bos van AIM4, hoofdsponsor van de ZiPconomy scriptieprijs, als muziek in de oren. “Als netwerkorganisatie van interim professionals weten wij als geen ander de waarde van langdurige relaties. Die waarde ontstaat pas echt als je aan twee kanten durft te investering in die relatie.” scriptieprijs 2012 Print Over de auteur Over Hugo-Jan RutsHugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts
[…] Maar kenmerk van sociale media is juist dat mensen met mensen communiceren. Zo bleek uit een onderzoek van Carlijn Frunt dat sollicitanten persoonlijke Twitter-accounts van medewerkers meer waarderen dan anonieme […]
[…] #2). Als je in de wereld van HR zit, dan is het niet onwaarschijnlijk dat je haar kent van haar award winning scriptie: ze onderzocht hoe bedrijven zich op Twitter kunnen profileren als aantrekkelijke […]
Menno Lanting over De Slimme Organisatie. De toekomst van werk, organisaties en managen van netwerke...