Arthur Lubbers 14 juli 2025 0 reacties Print Martin Westerhof (Circle8): “Alleen een onafhankelijke MSP dient echt het belang van de klant.”Moet een Managed Service Provider (MSP) per se onafhankelijk zijn? Daarover is veel discussie in de markt. Voor Martin Westerhof, managing director van Circle8, is het duidelijk. “Een onafhankelijke MSP heeft geen dubbele belangen en is echt een verlengstuk van de klant.”Of een MSP echt onafhankelijk is, kun je vaststellen aan de hand van drie criteria: de MSP heeft geen eigen medewerkers in dienst die kunnen worden gedetacheerd bij opdrachtgevers de MSP maakt geen prijsafspraken met leveranciers en zzp’ers De MSP werkt systeemonafhankelijk Westerhof stelt dat inhurende organisaties zich het belang van die onafhankelijkheid lang niet altijd realiseren. “De klant is zich dat vaak niet bewust. Dat is heel begrijpelijk, die klant heeft primair mensen nodig. Zeker in een tijd van extreme schaarste geldt het kostenargument minder sterk en is de klant bereid meer te betalen om maar de juiste mensen binnen te krijgen. Nu de schaarste enigszins afneemt, wordt de onafhankelijkheid van de MSP weer relevanter.” Geen eigen kandidaten leveren Waarom is het bezwaarlijk als een MSP tevens zelf detacheerders is? Westerhof: “Als je mensen in dienst hebt en jouw primaire dienstverlening is die mensen te detacheren én je bent de MSP, dan heb je een conflicterend belang.” Zijn redenering; de MSP zal de ‘bankzitters’ van het eigen detacheringslabel willen aanbieden bij de klant. En dat tegen een goed tarief. Terwijl diezelfde MSP moet streven naar kostenbesparing voor de klant. Ook werken leveranciers van flexkrachten liever met een onafhankelijke MSP, stelt Westerhof. “Ik hoor regelmatig van leveranciers dat ze graag met ons willen werken omdat wij geen concurrent van hen zijn.” Betere ontsluiting markt? “Een onafhankelijke MSP creëert meer marktwerking en geeft meer toegang tot het beste talent”, stelt Westerhof. MSP’s die ook via eigen detacheringslabel kandidaten leveren gebruiken vaak als argument dat zij commitment bieden dat zij kandidaten kunnen leveren en daarnaast de hele markt ontsluiten door hun processen zo onafhankelijk inrichten dat iedere leverancier gelijke kansen heeft. Dat eerste argument gaat volgens Westerhof echter niet op. “Als wij de MSP zijn sluiten we niemand uit, ook niet de kandidaten van niet-onafhankelijke MSP’s. Die zijn van harte welkom als leverancier.” Ook het argument dat niet-onafhankelijke MSP het inhuurproces eerlijk inrichten gaat in de praktijk lang niet altijd op, stelt Westerhof. “Iemand uit het MSP-team zal toch het eigen detacheringslabel bellen om te zorgen dat eigen kandidaten worden geleverd. Dat is niet te voorkomen via processen.” Met een dubbel verdienmodel maak je de markt kapot. Verplichte prijsafspraken ‘kwalijk’ Ook afspraken met leveranciers en zzp’ers kunnen de onafhankelijkheid van de MSP aantasten. Bekend voorbeeld is het maken van volumekortingen met leveranciers – tegenover X aantal kandidaten staat margekorting of bedrag Y. Daarnaast is het voor brokers gebruikelijk extra dienstverlening aan zzp’ers te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van snelle betaling of verzekeringen. “Vanuit het perspectief van ontzorgen is dat prima”, stelt Westerhof. “Maar op het moment dat je afspraken met leveranciers en/of zzp’ers verplicht stelt, heb je een voorkeur voor een partij omdat je daar als MSP/broker meer aan verdient. Dan heb je een dubbel verdienmodel; de marge bij de klant is minder belangrijk, want je verdient het aan de achterkant wel. Dat heeft impact op de marktwerking, het maakt de markt kapot. En de kwaliteit van de kandidaat staat niet meer centraal. En dat is kwalijk.” Systeemonafhankelijkheid voorkomt lock-in Om een inhuurprogramma te runnen gebruikt een MSP een Vendor Management Systeem (VMS). Sommige MSP’s werken met een eigen VMS. Dat heeft als voordeel dat zij het systeem goed kennen en goed kunnen configureren met de systemen van de klant. Maar hier kleeft wel een nadeel aan. Een MSP met een eigen VMS heeft veel meer vendor lock-in bij de opdrachtgever. De klant is veel afhankelijker van die MSP. Want overstappen naar een andere MSP is dan niet zo gemakkelijk. Dat betekent namelijk dat je ook moet overstappen op een ander VMS. En dat is complex en ingrijpend voor je organisatie omdat dit VMS vaak is ingericht en geïntegreerd met jouw interne (klant)systemen. Lees ook: Inhuur op orde: VMS, MSP, combineren of zelf doen? HR, let hierop! De boodschap van Westerhof aan organisaties die overwegen een MSP in te schakelen is duidelijk: ga voor een onafhankelijke MSP. “De doelstellingen – kostenbesparing, grip op inhuur, optimaal ontsluiten markt – realiseer je eerder met een neutrale MSP. Een onafhankelijke MSP heeft geen dubbele belangen en zit dus veel meer aan klantzijde dan aan de leverancierskant. En de MSP moet een verlengstuk van de klant(organisatie) zijn.” Veel organisaties die op zoek naar een MSP of broker kijken echter niet of nauwelijks naar die onafhankelijkheid van de MSP, weet Westerhof. Toch ziet hij wel voorbeelden in de praktijk waarbij dit wel gebeurt. “Bij recente aanbestedingen van Rijkswaterstaat en de Politie is expliciet gesteld dat de broker onafhankelijk moet zijn. Ik juich dat natuurlijk toe. En dat de niet-neutrale partijen zich niet inschrijven bij deze aanbestedingen maar zich wel als leverancier melden, bevestigt dat zij primair geïnteresseerd zijn om kandidaten te leveren.” Lees ook: De MSP voor inhuur, hoe kan je die aanbesteden? Westerhof begrijpt dat de specialistische dienstverlening van een MSP en de discussie over wel of niet onafhankelijk zijn voor inhurende organisatie niet top of mind is. “Dat is logisch, het ligt bij HR. En die heeft zoveel taken, recruitment, pensioen, et cetera. Een MSP is maar een van hun onderwerpen.” Toch is het volgens hem belangrijk hierop te letten als een organisatie ervoor kiest de inhuur te centraliseren via een MSP. Westerhof’s advies: ‘ga met de markt in gesprek, laat je adviseren door marktpartijen, houdt marktconsultaties of huur een adviesbureau in.” In juni van dit jaar hebben ZiPconomy en Nextconomy het nieuwe – gratis te downloaden – rapport MSP-aanbieders in België en Nederland 2025/2026 gepubliceerd. Circle8 is een van de partners die deze publicatie mogelijk hebben gemaakt. Circle8, MSP Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers