ZiPredactie 29 juli 2025 2 reacties Print Het tekort aan IT’ers blijft bestaan zolang bedrijven blijven vissen in dezelfde vijverHet tekort aan IT’ers blijft groeien, maar veel bedrijven blijven zoeken binnen Nederland. Jelke Schippers van Smartshore pleit voor een hybride aanpak: internationale teams met lokale verankering. “Durf je grenzen te verleggen.”Krapte op de arbeidsmarkt, hoge kosten en snel wisselende teams maken het lastig om IT-personeel te vinden en te behouden. Jelke Schippers, oprichter en directeur van Smartshore, verbaasde zich erover dat veel bedrijven die uitdaging vooral binnen de Nederlandse grenzen proberen op te lossen, terwijl er wereldwijd goed opgeleide developers beschikbaar zijn. Hij ziet af van deze traditionele benadering en vaart een andere koers. Met kantoren in Nederland en India biedt Smartshore internationale, multidisciplinaire softwaredevelopmentteams. Geen outsourcing via tussenpartijen, maar directe samenwerking met collega’s die het bedrijf zelf aanneemt, opleidt en behoudt. De toegenomen vraag naar data-analyses, AI, cybersecurity en bepaalde apps vraagt om meer IT-professionals. Het aantal afgestudeerde IT’ers groeit daar niet in mee. Hierdoor ontstaat er een oververhitte markt. Demissionair minister Van Hijum van Sociale Zaken wees tijdens een debat over arbeidsmarktkrapte op het belang van hogere arbeidsproductiviteit om dit soort tekorten op te vangen. Jelke Schippers legt uit: “Hogere arbeidsproductiviteit kan een deel van de oplossing zijn, maar gaat vaak gepaard met een hogere werkdruk. AI kan bijvoorbeeld bepaalde werkzaamheden overnemen, maar dit gaat ook hand in hand met meer vraag naar nieuwe tools, digitale producten en dus naar extra IT-personeel.” Lees ook: Culturele verschillen overbruggen bij internationaal sourcen Schaarste door tunnelvisie De beoogde hoeveelheid personeel in de IT-sector is niet in de buurt te vinden, zelfs niet binnen onze landsgrenzen. Toch geven veel ondernemers hier de voorkeur aan en kijken ze niet verder. “We zien dat veel bedrijven blijven vasthouden aan interne oplossingen of detachering, terwijl dat het tekort niet oplost. Uit ons eigen onderzoek bleek dat 55 procent van de bedrijven hun IT liever niet uitbesteedt aan een buitenlandse partij. Dat is zonde, want ondertussen is er genoeg ervaring met internationale teams. Koudwatervrees is niet meer nodig. Een combinatie van Nederlandse krachten en offshore-experts kan juist zorgen voor continuïteit, zonder steeds opnieuw te hoeven zoeken op een overvolle arbeidsmarkt.” Hybride structuur Het aantrekken van buitenlands IT-personeel is voor veel Nederlandse bedrijven een dure en omslachtige oplossing. Naast de hoge kosten zorgt arbeidsmigratie ook voor extra druk op huisvesting en voorzieningen. “Veel bedrijven denken dat je IT’ers naar Nederland moet halen, terwijl er alternatieven zijn waarbij mensen lokaal blijven wonen. Het is anders behoorlijk ontwrichtend voor de medewerkers.” Bij Smartshore wordt daarom bewust gekozen voor hybride teams, met zowel Nederlandse als Indiase collega’s. Zo blijven de teams dicht bij de klant en profiteert het bedrijf van het capaciteitsvoordeel van India. De samenwerking verloopt grotendeels digitaal. In India heeft Smartshore twee eigen kantoren in Ludhiana en Panaji, en bewust niet in de bekende techsteden zoals Bangalore. “Door ons juist te vestigen in kleinere steden, geven we talent uit de regio de kans om dicht bij hun familie te blijven wonen en werken. Dat draagt bij aan een gezonde werk-privébalans en zorgt voor loyale teams.” Eens in de zoveel tijd reist een deel van het Nederlandse team naar India of andersom. “Dat versterkt de band binnen het team en helpt om elkaars cultuur beter te begrijpen. Hoewel we werken met flexibele werktijden om collega’s ruimte te geven, hanteren onze teams in India grotendeels Nederlandse werktijden. Zo is er geen tijdsverschil in de samenwerking, wat klanten als prettig ervaren. Uiteindelijk draait het bij ons om goede samenwerking en flexibiliteit, niet om waar en wanneer iemand precies werkt. Dit zou in de toekomst nog wel eens de standaard kunnen worden voor soortgelijke bedrijven.” Lees ook: Total Talent Management: een holistische visie op de inzet van intern, vast én flexibel talent Lokaal talent India kent een groot aanbod van hoogopgeleide IT’ers en er is veel ervaring met remote werken. “Omdat medewerkers niet hoeven te migreren, speelt het zogeheten ‘brain drain’-vraagstuk minder, waarbij hoogopgeleide mensen hun land verlaten, waardoor het land van herkomst (aanstormend) talent verliest”, zegt Jelke. Ook blijkt het personeelsverloop lager dan bij vergelijkbare bedrijven in de sector. Waar in India het verloop bij IT-bedrijven vaak tussen de twintig en dertig procent ligt, ligt dat percentage bij Smartshore onder de vijf procent. “Deze werkwijze vereist dat je als werkgever investeert in goede communicatie, samenwerking op afstand en in een goede onboarding voor je medewerkers. Ook moet je genoeg lef hebben om van de traditionele werkwijzen af te stappen.” Grenzen verleggen Jelke ziet dat de manier van samenwerken verandert. “Als je een team bouwt dat gericht is op gezamenlijke doelen en goede samenwerking, maakt het minder uit waar mensen zich bevinden. Je moet bereid zijn om anders samen te werken dan je misschien gewend bent.” De belangrijkste bottleneck is niet meer de technologie of een gebrek aan vacatures. Het is meer de uitdaging hoe je het juiste personeel vindt. “Mijn advies aan ondernemers is daarom om verder te kijken dan alleen binnen de grenzen van Nederland. Er is wereldwijd genoeg talent, maar je moet de bereidheid hebben om je organisatie daarop in te richten. Wie dat durft, bouwt aan stabiele teams die langer blijven en beter presteren. Durf je grenzen te verleggen.” internationaal recruiten, IT-specialisten Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Tijdens de meest recente pandemie konden veel kenniswerkers opeens 100% thuiswerken. Alles draaide gewoon zoals het draaide zij het met wat opstartproblemen maar bedrijven die in control waren, bleken dit ook te zijn toen opeens “iedereen” thuis werkte. Een paar jaar later en de lege kantoren deden te veel pijn, de oude patronen waren te diep ingesleten om los te laten, de online koffie die niet opwoog tegen de sociaal wenselijke babbel bij het kopieer- of koffiezetapparaat. Mensen uit eenzelfde land bij elkaar zetten op een willekeurige fysieke plaats is net zo goed ontwrichtend als mensen uit het buitenland halen maar van die laatste groep weet je 100% dat ze uit een andere cultuur komen en niet alleen een achterstand hebben in communicatie via taal maar ook daarbuiten. Ja we spreken redelijk Engels in Nederland maar ajb, technische discussies tussen Nederlanders met een enkele anderstalige erbij zijn uitermate inefficiënt en ineffectief en eerder kosten dan investering. ING heeft er twintig jaar over gedaan om een groot deel van de IT naar Polen te outsourcen, dat is qua afstand, tijdverschil en cultuur nog te doen maar kennelijk al een serieuze investering en vereist een lange adem van alle lagen in de organisatie. Letterlijk en figuurlijk verder weg kost nog veel meer moeite, ik begrijp de tendens lokaal te zoeken wel. Als ik een paar remote-werkenden in mijn team heb dan liever mensen uit mijn eigen taal en cultuur. Mijn werk is al ingewikkeld genoeg, complicaties van tijdzones, cultuurbruggenbouwers en tien keer meer woorden dan nodig…. ik kan zonder dank je. De echte uitdaging zit niet in het aantal vacatures, beschikbare mensen of hun locatie maar in het afstemmen van benodigde en beschikbare vaardigheden, het certificeren en standaardiseren, het transparant maken van vaardigheden zonder onzin en ivoren torens. Beantwoorden
Een ander deel van het probleem zit hem in de eisen die opdrachtgevers stellen aan hun prospective medewerkers. Hoe vaak zie ik nog aanvragen langskomen waar zeer strict in staat dat een specifiek soort opleiding moet zijn gevolgd voor een simpele programmeur/bouwer, zonder zich daarbij te realiseren dat een groot deel van die groep zichzelf deze zaken heeft aangeleerd en dus mogelijk niet aan die eisen voldoet. Dan laat je ongeveer de helft van de vijver onbenut vanwege de illusie dat de kwaliteit niet voldoet. Op die manier haal je dus arbeidskrachten uit het buitenland met alle complicaties van dien onder uitsluiting van perfect capabele mensen uit eigen land… Beantwoorden