Arthur Lubbers 7 mei 2025 0 reacties Print MSP’s stijgen naar de top van de flexbrancheHet staat bekend als een van de meest concurrerende takken van sport in de flexbranche, maar wie denkt dat de rek eruit is op de MSP-markt heeft het mis. Juist brokers/MSP’s maken de grootste groei door, vooral in het mid market segment. Dat blijkt uit de FlexNieuws TOP100 2025 die vorige week is gepubliceerd. Het biedt een helder overzicht van de belangrijkste flexbedrijven in Nederland. Dat varieert van generieke uitzenders, specialisten, detacheerders, zzp-bemiddelaars tot brokers/MSP’s. De totale omzetgroei van alle deelnemende bedrijven bedroeg in 2024 3,4%, iets hoger dan de 2,1% die het CBS becijferde (SBI 78). Een vrij magere groei vergeleken met de vette jaren uit het recente verleden. Brokers en MSP vormen hierop de grootste uitzondering. Zij zijn de meest positieve uitschieters. Zoals in onderstaand grafiek is te zien is hun omzet (managed spend) met maar liefst 12,2% gegroeid vorig jaar. Alle MSP’s in de lift In de top-5 van de FlexNieuws TOP100 2025 staan maar liefst drie MSP’s. Ja, het is een beetje appels met peren vergelijken als je de omzetcijfers van uitzenders en detacheerders naast die van MSP’s legt. Immers, de omzetcijfers betreffen in het geval van MSP’s de managed spend (omzet in beheer). Die managed spend bestaat voor het grootste deel uit omzet van leveranciers (uitzenders, detacheerders en zzp-bemiddelaars), naast een (vrij geringe) marge van de MSP zelf. Ter vergelijking: HeadFirst Group, dat in 2024 een managed spend van bijna € 2,7 miljard realiseerde, benaderde de omzet van nummer één, Randstad Nederland. (omzet € 3 miljard). Maar qua omvang is Randstad natuurlijk een veel groter bedrijf. We spreken bij MSP’s dan ook liever van managed spend dan over omzet. Toch zegt die hogere managed spend wel degelijk iets over de groei van MSP’s. De omvang van die managed spend van de deelnemende MSP-aanbieders bedroeg in 2024 € 6,5 miljard, dat is ruim 12% meer dan in het jaar daarvoor. Zoals onderstaande grafiek laat zien kenden zij vorig jaar allemaal groei, variërend van (ruim) 1,5% (Magnit NL, Nash Squared (Harvey Nash, incl Het Flexhuis)) tot 64% (nieuwkomer Compliance Factory). Natuurlijk is snel groeien gemakkelijker als je nog relatief klein bent. Des te groter de prestatie van HeadFirst Group, die als grootste MSP van Nederland de managed spend in 2024 zag groeien met 17,5% naar bijna € 2,7 miljard. En datzelfde geldt voor Circle8 Group Nederland, waarvan de managed spend boven de miljard euro uitkwam (+17%). En de relatief kleinere MSP’s timmeren ook hard aan de weg. Flextender, een inhuurplatform voor de publieke sector, kwam uit op een managed spend van € 415 miljoen, een groei van 22%. Broker/MSP Hero, sterk in de IT-sector kende afgelopen jaar een groei in managed spend van 33% (naar € 160 miljoen). Internationaliseringsslag MSP-wereld Om een meer volledig beeld van de Nederlandse MSP-markt te geven moet worden opgemerkt dat de grote drie grootste MSP’s – Sourceright (Randstad), Tapfin (Manpower) en Pontoon (Adecco) – niet specifiek zijn opgenomen in de FN TOP100 2025. Zij zijn ook nog eens goed voor een managed spend in Nederland van respectievelijk € 1,5 miljard (Sourceright) , één miljard (Tapfin) en ? (Pontoon onbekend). Deze partijen zijn wereldwijd vertegenwoordigde en bedienen logischerwijs de zeer omvangrijke inhuurprogramma’s voor grote, internationale corporates. Zij profiteren van de klanten van het moederconcern. Wanneer bij hun klanten behoefte is aan MSP-dienstverlening, schakelt men natuurlijk de eigen MSP-tak in. Op lokaal (landelijk niveau) krijgen die grote spelers echter meer en meer concurrentie van nieuwe spelers die in de marktsegmenten daaronder succesvol zijn. En die spelers groeien ook nog eens flink, zo blijkt uit bovenstaande cijfers uit de FlexNieuws TOP100 2025. Onder meer door overnames groeien die partijen op MSP-markt. En het is maar de vraag of die overnamegolf voorbij is. Grote spelers blijven branchegenoten overnemen om nog groter te groeien. Dit komt omdat de inhuurmarkt nu eenmaal een volumemarkt is. Wil je (internationaal) meespelen dan moet je een groot en bekend zien te worden. Door een buy & build-strategie trachten zij de internationale ambities waar te maken. Wat opvalt is dat de sterk ontwikkelde Nederlandse MSP-markt als springplank (hub) wordt gezien om de verschillende MSP-proposities uit te rollen naar delen van Europa, met name Scandinavië en de DACH-landen. Alle Nederlandse MSP’s zagen hun managed spend groeien in 2024, variërend van +1,5% tot 64,4%. Grootste groei in mid-market segment In ruim twee decennia is de rol van MSP’s uitgegroeid van puur administratie en (directe) kostenbesparing voor de opdrachtgever naar echt leveranciersmanagement en integraal talentbeheer voor de klant. Voorheen schakelden (grote) organisaties een MSP vooral in om bij de inhuur van hun grote aantallen externen te zorgen voor compliancy (voldoen aan wet- en regelgeving), transparantie en kostenbeheersing (-besparing). “Dat zijn nu hygiënefactoren. Wat daar vooral is bijgekomen is het vinden en binden van de juiste talenten. Klanten willen advies en ondersteuning bij de uitvoering van talent marketing”, zo zei Violet Wolbers (Randstad Sourceright) afgelopen zomer tegenover ZiPconomy. De structurele krapte op de arbeidsmarkt, oftewel het vinden en binnenhalen van het schaarse talent, is een belangrijk aanvullend argument geworden om een MSP in te schakelen. De MSP heeft expertise in huis om de (kwaliteit van) sourcing te verbeteren en kan de arbeidsmarkt dankzij het brede leveranciersnetwerk beter ontsluiten. Mede om die reden maken niet alleen corporates, maar ook middelgrote organisaties vaker gebruik van MSP-dienstverlening, zo zag Arco Elsman (COO HeadFirst Group) vorig jaar deze trend al. “Ook kleinere organisaties zetten nu een MSP in om de markt te ontsluiten (schaarse kandidaten vinden), voor het ontzorgen van de hiring managers en om kostenefficiënt personeel in te huren.” De groei voor MSP’s zit dus vooral in het mid market segment. HeadFirst Group bijvoorbeeld beheert dan ook niet alleen grote inhuurprogramma’s bij corporates, maar ook MSP-programma’s voor het MKB(+)-segment. Hierbij is ook sprake van maatwerk in MSP-dienstverlening; onderdelen van het inhuurproces (aan de achterkant) zijn gestandaardiseerd en met deze onderdelen als ‘builing blocks’ wordt een inhuurprogramma op maat ingericht voor de opdrachtgever. Lees ook: Inhuur op orde: VMS, MSP, combineren of zelf doen? 5 trends in MSP De grotere, bredere vraag naar MSP-dienstverlening maakt dat MSP-aanbieders hun dienstenpakket uitbreiden. Daarbij maken zij gebruik van de nieuwe technologie die tegenwoordig beschikbaar is. We zien de volgende vijf trends in de MSP-wereld: 1. AI en digitalisering Automatisering van inhuurprocessen is al vele jaren geleden ingezet. MSP’s werken met geavanceerde vendor management systemen (VMS). Dit om zo veel mogelijk handmatig, repetitief werk uit handen te nemen van hun mensen en zo efficiënt mogelijk te werken. Overzichtelijke dashboards dienen ook het gemak van de inhurende managers. En kunstmatige intelligentie (AI) wordt tegenwoordig volop ingezet voor het verbeteren van de candidate journey. Het is heel gebruikelijk dat een AI-bot de eerste contacten legt met potentiële kandidaten. En er zijn tal van slimme recruitmenttools die gebruik maken van AI. 2. Data analytics Als data het nieuwe goud is, is het Vendor Management Systeem (VMS) de goudmijn. Die staat bol van informatie over leveranciers en (potentiële) kandidaten. MSP’s gebruiken die data – eventueel in combinatie met marktdata en/of data van opdrachtgevers – bijvoorbeeld voor benchmarking van marktconforme tarieven of leveranciersprestaties. Maar ook voor het maken van voorspellende analyses (predictive analytics). Denk personeelsplanning nu en in de toekomst. Voor welke benodigde functieprofielen wordt het lastig tijdig personeel te vinden en hoe kunnen we dat nu al ondervangen? Deze ‘talent intelligence’ is de basis voor het nemen van de juiste (inhuur)beslissingen. 3. Statement of Work (SoW) Dé trend binnen de MSP-wereld is Statement of Work (SoW). Hierbij gaat het kort gezegd om het uitbesteden van diensten op prestatie-basis en niet ‘uurtje-factuurtje’. Volgens onderzoeksbureau Staffing Industry Analysts (SIA) is het aandeel SoW binnen de totale beheerde omzet (managed spend) van MSP’s wereldwijd aanzienlijk gegroeid, van 18% in 2017 naar 37% in 2023. Bij SoW wordt iemand niet ingehuurd op basis van uren, werkend op kantoor en onder leiding en toezicht van de opdrachtgever, maar op basis van output. In dat geval verzorgt de MSP het projectmanagement van het uitbestede werk van begin tot eind, van de request for proposal tot oplevering. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau SIA is het aandeel SoW binnen de managed spend van MSP’s tussen 2017 en 2023 al verdubbeld 4. Direct Sourcing en talentpool beheer MSP-aanbieders worden vaker dan voorheen gevraagd door opdrachtgevers om een talentpool op te zetten en te beheren. Zij kunnen daarbij gebruik maken van de beschikbare technologie, zowel AI als talentpool platforms. De MSP bouwt dan een talentpool in naam van de opdrachtgever en met de ‘look and feel’ van de opdrachtgever. Dit om de employer branding van de inhurende organisatie te benutten en te versterken. Zeker op een krappe arbeidsmarkt voor schaarse, specialistische profielen loont de investering in tijd en geld in een ‘eigen’ talentpool. 5. Total Talent Management (TTM) SoW, direct sourcing – het zijn diversificaties in HR-dienstverlening die steeds vaker ook worden uitbesteed aan een MSP. Dat geldt vooralsnog in mindere mate voor recruitment process outsourcing (RPO), waarbij de werving en selectie van vast personeel aan een externe partij wordt overgelaten. In de basis wordt een MSP ingeschakeld om de leveranciers van ingehuurd talent te managen. Toch zijn er MSP’s die stellen ook RPO-dienstverlening te (willen) verzorgen voor hun klanten. Als een MSP niet alleen de inhuur (van flex) op zich neemt, maar ook de leveranciers voor recruitment van vast personeel, biedt het in feite één geïntegreerde total management-oplossing. Menig MSP ambieert dat en profileert zich niet voor niets als HR-dienstverlener. In de praktijk zijn voorbeelden van TTM (door MSP-aanbieders) echter nog gering. Lees ook: TTM-volwassenheid omhoog bij ProcureCon Total Talent brokers, MSP Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers