"Exploring the future of work & the freelance economy"

‘Driekwart organisaties staat qua inhuur nog aan het begin van professionalisering’

Het schiet nog niet erg op met professionalisering van de inhuur in Nederland, constateert Paul Oldenburg van Staffing MS. ‘Zo’n driekwart zit echt nog in fase 1.’

Ad hoc ingerichte processen, excel-bestandjes met freelancers, ontbrekend beleid, onvoorspelbare resultaten: in veel organisaties is het nog schering en inslag als het gaat om de inhuur van externen. Zelfs in grotere organisaties wordt nog vaak zo gewerkt, constateert Paul Oldenburg. De Business Development Manager voor de Publieke Sector bij Staffing MS houdt er dinsdag 25 september een webinar over, tijdens de ZiPconomy Webinar Week, onder de noemer ‘Professioneel inhuren, zelf doen of uitbesteden?’ (inschrijven kan nog steeds).

Volgens hem is het tijd voor veel organisaties om de volgende stap te zetten. En daarbij vooral te leren van de 25 procent die zijn inhuurprocessen al meer op orde heeft.  ‘Leer van dat kwart’, zegt hij. ‘Er is inmiddels voldoende praktijkmateriaal beschikbaar om het niet ook nog eens zelf te hoeven verknallen.’

Vijf fases van volwassenheid

Het gaat bij een volwassen inhuur van externen er niet alleen om geld te besparen, zegt Oldenburg. Ook de governance, de bestuurbaarheid van je organisatie, is er zeer mee gediend als je de zaken op orde hebt. En de compliancy natuurlijk. Met andere woorden: weet je wel zeker dat je proces voldoet aan alle regelgeving, zoals die van de Wet DBA en de nieuwe privacyregels van de AVG?

De ‘inhuurvolwassenheid’ wordt daarom ook wel opgedeeld in 5 verschillende fases. In de eerste fase vindt inhuur nog decentraal en ad hoc plaats, bepaalt de inhurende manager zelf wie hij of zij voor een opdracht vraagt, en zijn risico’s onbekend of geaccepteerd.

Fase 5, aan de andere kant, kent ‘integraal management’ van vast én flex, een maatwerk proces en services level agreements, compliancy met alle wet- en regelgeving, maximale talentontwikkeling en Total Cost of Ownership-besparing, en ten slotte ook additionele productiviteit en procesbesparing.

Samen antwoord formuleren

Niet dat elke organisatie nu meteen naar die fase 5 zou moeten streven, benadrukt Oldenburg. ‘Het gaat erom uit te vinden wat bij jouw organisatie past. Waar zit je nu? Waar wil je naartoe? En wat moet je doen om dat gat te overbruggen?’

In zijn webinar wil hij niet alleen inzicht geven in de verschillende fases, maar ook samen met de kijkers op die vragen een antwoord formuleren. Ook wil hij de voor- en nadelen op een rijtje zetten van zelf doen of uitbesteden van de externe inhuur. ‘Ik zie in de praktijk steeds meer organisaties zeggen: dat gaan we zelf doen. Ze vragen dan hooguit een externe adviseur erbij. Maar deze discussie wordt in elke organisatie anders gevoerd. Zowel zelf doen als uitbesteden hebben allerlei voor- en nadelen. Ik heb er een aantal op een rij gezet, maar wil graag inventariseren of er nog meer zijn. Zodat organisaties die voor de keuze staan, in elk geval een bewuste keuze kunnen maken. En zodat ze geen spijt krijgen nadat ze eenmaal de keuze gemaakt hebben.’

Meer weten?

Het webinar van Paul is ondertussen geweest. Het is terug te kijken in het artikel hieronder:

Professioneel inhuren: uitbesteden of zelf doen?

 

Peter Boerman is (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is daarnaast hoofdredacteur van Werf&, over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman

2 reacties op dit bericht

  1. Driekwart nog in fase 1?

    Betreft dit dan de doelgroep van Staffing MS of alle organisaties in Nederland?

    Ik zou het eerder om willen draaien. Ik denk dat driekwart toch echt wel een flink stuk verder is en al in fase 3-4 zit.

    Vrijwel alle banken, verzekeraars, energiemaatschappijen, telecom bedrijven, multinationals, etc., kortom de groot zakelijke markt inclusief grotere overheidsorganisaties met veel inhuur zijn toch echt een heel stuk verder dan excel formuliertjes en ad hoc inhuur.

    Natuurlijk is er nog heel veel ruimte voor verbetering. Maar om nu te stellen dat 75% amper wat geregeld heeft lijkt mij erg populistisch gesteld.

    De afgelopen jaren zijn er al behoorlijke stappen gemaakt. Inhuurprocessen zijn duidelijk gedefinieerd, preferred Supplier beleid is over nagedacht, ondersteunende tooling geregeld, inhuurdesken geprofessionaliseerd, etc. Iedere organisatie heeft echt nog wel zijn uitdagingen. Veel voorkomende thema’s zijn de integratie van vast en flex, strakker meten van KPI’s, hoe om te gaan met SOW’s versus inhuur, beperken van maverick buying, om maar eens een aantal thema’s te noemen.

    Met betrekking tot de vraag uitbesteden of zelf doen zie ik dat met name grotere organisaties flinke stappen gemaakt hebben in hun inleenvolwassenheid en qua kennisniveau de volwassenheid bereikt hebben om inhuur in eigen beheer te houden.

  2. Dank voor je reactie Thijs. Ik heb geen idee waar jouw beeld vandaan komt; ik vertel alleen wat wij zien in onze 10 jaar als onafhankelijke MSP. Het door jou aangehaalde thema van Maverick buying is overigens precies een indicatie van proces onvolwassenheid. Dat terzijde; misschien pakt een onderzoeker de handschoen op om de exacte cijfers boven water te halen :-). Ik durf er wel een hele goede fles wijn op te zetten dat mijn inschatting een stuk dichterbij de waarheid is dan de jouwe!