"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

IT-Staffing maakt haar commerciële kpi’s openbaar.

IT-Staffing start met het publiceren van haar commerciële KPI’s. Mooie marketingtruc of kijkje in de keuken?

IT-Staffing komt vandaag met een opmerkelijk initiatief. De IT-detacheerder maakt via een persbericht haar commerciële kpi’s openbaar. Het gaat om cijfers van de afgelopen vijf jaar over de succesratio’s van gesprekken van kandidaten bij opdrachtgevers, het aantal binnen gekomen aanvragen en het aantal detachering starts, uitgesplitst per kwartaal. Het zijn niet zelden de goedbewaarde geheimen van detacheerders. IT-Staffing gaat deze cijfers elk kwartaal publiceren.

Het bedrijf stelt dat het met het openbaar maken van die cijfers (als grootste detacheerder in de it-sector) iets zegt over de marktomstandigheden. IT-Staffing zal toch ook enige hoop hebben dat hun cijfers positief afsteken ten opzichte van haar concurrenten en daarmee een marketingdoel dienen. Feit dat alle grafieken in het laatste kwartaal een stijgende lijn laten zien, zal in ieder geval iets zeggen over de timing van dit initiatief.

Maar goed, niet te cynisch. Als we op de blauwe ogen van IT-Staffing af mogen gaan, en waarom ook niet, dan geven deze cijfers in ieder geval een kijkje in de keuken. IT-Staffing gaat deze cijfers elk kwartaal publiceren. Ik benieuwd hoe de concurrentie hier op reageert…

Stijgende grafieken

En dan de cijfers zelf. De onderstaande grafieken spreken tamelijk voor zich.

Onderstaande grafiek laat zien dat het aantal aanvragen voor IT’ers de afgelopen vier kwartalen fors stijgt bij IT-Staffing. Dat zegt zeker ook iets over de markt in het algemeen.

aantal aanvragen

Leuk om een aanvraag binnen te krijgen, maar als detacheerder gaat het er ook om iemand op gesprek te krijgen. Onderstaande grafiek laat de groei van het aantal gesprekken zien, die ongeveer een gelijke tred houdt met het aantal aanvragen. Het zegt nog niets over hoe vaak een aanvraag ook leidt tot een gesprek…

aantal gesprekken

Een meer kwalitatief cijfer is het percentage dat iets zegt over hoeveel van de gesprekken ook daadwerkelijk tot een invulling leidt.  Dat ligt bij IT-staffing al jaren zo rond de 50%, wat mij een mooi cijfer lijkt.

Professionals

Combineer je deze cijfers, dan wordt duidelijk dat het IT-Staffing momenteel goed gaat met een groei van het aantal detachering starts van meer dan 50% in het afgelopen kwartaal. Daar zal door collega detacheerders – met name in andere sectoren – met jaloezie naar worden gekeken.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

Eén reactie op dit bericht