"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Sneller goede freelancers vinden? Bouw een funnel

Hoe vind je goede freelancers als je ze nodig hebt? Lars Evers (Jellow) en Arjan Elbers (Getnoticed) introduceren de ‘freelancerfunnel’. “Ga voor een duurzame samenwerking, niet een eenmalige transactie.”

Goede freelancers vind je eigenlijk net zoals je vaste klanten en werknemers aantrekt, vertellen recruitmentexperts Lars Evers (freelanceplatform Jellow) en Arjan Elbers (digitaal recruitmentbureau Getnoticed). Om van een potentiële koper een vaste klant te maken, leidt je hem door een salesfunnel of ‘verkooptrechter’. Een nieuwe werknemer doorloopt jouw recruitmentfunnel. En om de beste freelancers aan je te binden, bouw je een freelancerfunnel.

Hoe je zo’n trechter inricht, vertellen Evers en Elbers tijdens de Werf& en ZiPconomy Webinar Week 2022. “Als je jouw proces op orde hebt, kun je voortaan veel sneller freelancers inhuren”, zegt Evers. “Het is een praktisch webinar. Na afloop kun je direct aan de slag met een aantal actiepunten voor jouw organisatie.”

Wat is een freelancerfunnel?

Een funnel is een schematische weergave van de stappen die geïnteresseerden doorlopen voordat ze vaste klant of medewerker worden. De trechtervorm verwijst naar het feit dat in ieder stadium een aantal potentiële kopers (of sollicitanten) wegvallen. Bijvoorbeeld omdat ze een aantrekkelijker aanbod zien bij een ander bedrijf. Met zo’n model kun je dus uitzoeken waarom mensen afhaken en daar vervolgens iets aan doen.

Dit funnelmodel kun je ook gebruiken om freelancers te vinden, vertelt Lars Evers, mede-oprichter van freelanceplatform Jellow. Samen met online recruitmentstrateeg Arjan Elbers van Getnoticed maakte hij een stappenplan waarmee managers zelf een freelancerfunnel kunnen opzetten. Daarmee kun jij als manager sneller geschikte kandidaten vinden en zorgen dat zij de volgende keer opnieuw voor je aan de slag willen.

Van toevalstreffers naar structuur

“Als jij een freelancer zoekt, heb je meestal op korte termijn iemand nodig”, zegt Evers. “Vaak is het echt toeval dat je op dat moment precies de juiste persoon tegenkomt. Als je vooraf nadenkt over de manier waarop je omgaat met freelancers, maak je de kans om snel iemand te vinden vele malen groter.”

Met een goede structuur heb je een streepje voor, belooft Evers. “Dat is belangrijk, want net als de markt voor vast personeel wordt ook de freelancemarkt schaarser.”

Binding: een kwestie van doen

Heb je met een goede freelancer gewerkt? Houd hem dan betrokken bij je organisatie, ook als de opdracht klaar is. “Ga voor een duurzame samenwerking, niet een eenmalige transactie”, zegt Evers. “Als je een goede band hebt met zzp’ers waar je graag mee samenwerkt, kun je sneller schakelen op het moment dat je iemand nodig hebt.”

In het webinar vertellen de experts wat je kunt doen om contacten te onderhouden, ook als je freelancers een tijdje niet ziet. “Verstuur bijvoorbeeld regelmatig een nieuwsbrief en nodig ze uit voor relevante bijeenkomsten of workshops”, somt Evers op. “Binding houden is niet ingewikkeld, het is een kwestie van doen.”

Overeenkomsten met de recruitmentfunnel

Veel stappen in de freelancerfunnel komen overeen met die van de recruitmentfunnel, zegt Evers. “Het gaat erom dat je een aantal fundamentele zaken op orde hebt. Een kleine moeite maakt een groot verschil. Denk bijvoorbeeld aan je werkenbij-pagina. Zet daar ook informatie op voor freelancers. Wat maakt jou een fijne opdrachtgever? Waar kan een zzp’er aangeven dat hij openstaat voor klussen?”

Ook de opdrachtomschrijving voor freelancers verdient extra aandacht. “Bij vacatures is vaak goed nagedacht over functie- en taakomschrijving”, merkt Evers. “Bij freelanceopdrachten daarentegen zie ik soms heel eenvoudige omschrijvingen zoals ‘seo-expert in Amsterdam’. Wees concreter en duidelijker. Wat moet iemand opleveren? Als je dat goed omschrijft, is de kans groter dat je een geschikte kandidaat vindt.”


In de onderstaande opnames van het webinar  ‘De zes essentials voor de ideale freelancer funnel’  gaan Arjan Elbers (Getnoticed)  en Lars Evers (Jellow) dieper in op de eerste stappen van het bouwen van een funnel.

Na dit webinar weet je:

  •  Hoe je van werken-bij naar freelancen-bij gaat.
  • Waar een goede freelancepool aan voldoet
  • Hoe je effectief je freelancenetwerk uitbreidt
  • Waar een goede opdrachtomschrijving aan voldoet
  • Wat goed opdrachtgeverschap écht inhoudt

 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Eén reactie op dit bericht

  1. Binding houden zie je in de zorgsector ook steeds meer. Ze houden je in hun bestand, stuten je nieuwsbrieven en bellen je op. Maar wordt er dan wel rekening gehouden met de duur van de opdracht en wanneer de vorige opdracht afgerond was? Mocht de Belastingdienst op de loer liggen: ik ga liever pas na een jaar weer een nieuwe opdracht aan bij een vorige zorginstelling!