Waarom een profielfoto jouw kansen op een opdracht vergroot

Bijna overal waar je een account aanmaakt, word je gevraagd om een profielfoto toe te voegen. Je kan hierbij denken aan sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram maar ook aan wat meer zakelijke websites zoals LinkedIn of wanneer je een e-mailadres aanmaakt. Jij mag op deze websites zelf beslissen of je überhaupt een profielfoto wil en als je er voor kiest welke het dan gaat worden. Bij Jellow is dit net wat anders, wij verplichten het jou eigenlijk om een profielfoto toe te voegen. Niet iedereen vindt dit even prettig, maar toch hebben wij deze beslissing genomen. Wil jij weten waarom? Lees hieronder meer.

Jouw account bij Jellow bestaat uit een zakelijk profiel waarin inhoudelijke informatie wordt gegeven over jezelf. Informatie zoals de opleidingen waarmee jij bezig bent en/of hebt afgerond en de werkervaringen die je hebt opgedaan. Wij vinden het belangrijk dat aan deze informatie een profielfoto wordt toegevoegd.

Een profielfoto heeft namelijk de kracht om deze inhoud meer persoonlijk, betrokken en compleet te maken. Hierdoor krijgen de opdrachtgevers meer vertrouwen in de freelancer waardoor jouw kans op een opdracht aanzienlijk groter wordt. Dit maakt dat Jellow het toevoegen van een profielfoto als verplicht element stelt.

Persoonlijke bijdrage zorgt voor vertrouwen

Deze persoonlijke bijdrage aan je profiel maakt dat er vertrouwen kan worden opgebouwd. Vertrouwen is vaak gebaseerd op hoe goed je iemand kent of denkt te kennen. De kracht van een persoonlijke foto op je profiel kan hier al aan bijdragen. Uit onderzoek (Xu 2014, als je heel erg geïnteresseerd bent: onderin staat een bronomschrijving) is gebleken dat een profielfoto bij de reviewer, dus in dit geval de opdrachtgevers, een affectief vertrouwen opwekt.

Affectief vertrouwen is vertrouwen gedreven door emotie. Het gaat hierbij om het gevoel wat ze krijgen van de informatie die de professional geeft. Dit is gebaseerd op warmte, openheid en vriendelijkheid. Dit wordt verklaard door de uncertainty reduction theory. Deze theorie zegt dat mensen niet houden van onzekerheid in een relatie met anderen. Deze onzekerheid kan op meerdere manieren verminderd worden, waaronder het toevoegen van een profielfoto.

Bij de afwezigheid van een profielfoto kan de opdrachtgever discomfort ervaren, terwijl de aanwezigheid juist voor vertrouwen en comfort kan zorgen. Het maakt namelijk het proces tussen de opdrachtgever en freelancer wat dichterbij een face-to-face conversatie. Dit leidt vaak tot het gevoel hebben van een meer echt sociaal contact.

Betrokkenheid en hogere sociale aanwezigheid

Daarnaast leidt het hebben van een profielfoto tot meer betrokkenheid. Onderzoek (Xu, 2014) heeft uitgewezen dan het gebruik van een profielfoto leidt tot een hogere sociale aanwezigheid. Sociale aanwezigheid is de aanwezigheid van een persoon in een omgeving. Omdat Jellow een online platform is, is het voor de opdrachtgevers prettig als jij als freelancer een hoge sociale aanwezigheid hebt, een profielfoto helpt om dit te creëren.

Deze sociale aanwezigheid zorgt namelijk voor een emotionele connectie, warmte en affectie. Wanneer de profielfoto deze sociale aanwezigheid verhoogd zal dit dus ook de connectie tussen jou en de opdrachtgever verhogen. Dit alles zorgt er weer voor dat een verhoogd vertrouwen ontstaat.

Volledigheid straalt professionaliteit uit

Het hebben van een volledig profiel zorgt ervoor dat men ervan uitgaat dat je niks te verbergen hebt. Het toevoegen van een profielfoto aan je informatieve profiel versterkt dit effect. De profielfoto als losstaand element leidt tot een verhoogd affectief vertrouwen, zoals hierboven beschreven. De mooie foto van jezelf op je profiel verhoogd ook een andere vorm van vertrouwen, namelijk het cognitieve vertrouwen.

Cognitief vertrouwen wordt voornamelijk gedreven door kennis. Deze vorm van vertrouwen komt doordat de opdrachtgevers meer zekerheid hebben over de competentie en verantwoordelijkheid van de professionals. Het toevoegen van een profielfoto creëert een completer beeld en daarmee meer competentie en verantwoordelijkheid.

Het toevoegen van een profielfoto aan je profiel zorgt dus voor twee vormen van vertrouwen voor de opdrachtgevers. Een belangrijk gevolg, met een direct effect op jou, is dat opdrachtgevers sneller freelancers zullen benaderen met een profielfoto dan zonder.

8 Tips voor een goede profielfoto

Oké, als je tot hier bent gekomen dan hebben we je vast overtuigd om een profielfoto toe te voegen. Maar wat is nu een goede profielfoto? Het maken van een goede foto klinkt misschien makkelijker dan het is, maar je moet hier toch even kritisch op zijn. Want een foto van in de verte of waar je half op staat wekt natuurlijk niet evenveel vertrouwen op als een close-up recht van voren. Daarom heb ik wat handige tips verzameld over hoe jij het beste een profielfoto kan (laten) maken:

1) Kijk recht in de camera
Als je recht in de camera kijkt maak je meer contact met de persoon die je foto bekijkt. Als je gesprekken voert is het ook prettig als je diegene aankijkt. Daarbij maak je een meer open indruk wanneer je recht in de camera kijkt.

2) Neutrale achtergrond
Denk bij een neutrale achtergrond aan zwart of wit, maar een kleurtje mag ook. Hierbij wel de tip om dan één kleur te gebruiken. Het is namelijk niet de bedoeling dat de achtergrond de aandacht van de foto trekt.

3) Me, myself and I
De profielfoto draait om jou. Zorg dan ook dat alleen jij hierop staat. Het komt niet professioneel over als je bijvoorbeeld een foto plaatst met je partner. Ten eerste moet de opdrachtgever dan eerst uitzoeken van wie het desbetreffende profiel is en ten tweede lijk je daardoor afhankelijker dan dat je waarschijnlijk bent. Een tip hierbij is dus dat alleen jij zichtbaar bent op de profielfoto.

4) Passende kleding
Draag kleding die bij je past. Als je nooit nette kleding aan hebt, hoef je voor je profielfoto niet ineens een mantelpak aan. Echter, het is belangrijk dat de foto netjes is, omdat het een zakelijk profiel betreft. Toch blijft de tip om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven en je vooral niet anders voor te doen dan wie je bent.

5) Helderheid
Ook de helderheid van een foto kan meer invloed hebben dan je denkt. Als een foto namelijk te donker is kan dit duister overkomen. Wanneer een foto te helder is kan het juist weer nep overkomen.

6) Formaat
Wat ook handig is om te weten is het formaat van de profielfoto. Bij het Jellow profiel hanteren wij profielfoto’s met de afmetingen van 800×800 pixels. Zorg er dus voor dat je foto netjes in dit formaat past. Vergroten kan er namelijk voor zorgen dat de foto onduidelijk wordt en verkleinen kan ervoor zorgen dat de foto niet meer mooi in zijn geheel weergeven wordt. Het zou dus zonde zijn als je een mooie foto van jezelf niet in zijn geheel kan plaatsen!

7) Geen selfies
Het komt niet professioneel over om een selfie als profielfoto te plaatsen op een zakelijk profiel. We raden dan ook af dit te doen!

8) Lach!
Jellow is een zakelijk netwerk maar we houden zeker van een lach! Een lach straalt warme uit en dit maakt je makkelijker benaderbaar. Naast dat het warmte uitstraalt, straalt het ook positiviteit uit.

Ben je al overtuigd van de kracht van een profielfoto? Pak die camera erbij, en zorg dat je er vandaag nog eentje toevoegt voor een mooi persoonlijk profiel!

(en hier nog de bronverwijzing: Xu, Q. (2014). Should I trust him? The effects of reviewer profile characteristics on eWOM credibility. Computers in Human Behavior, 33, 136-144)

Bron: Travelvalley, Mediaweb, Xu Q.,

Jellow is een online freelance netwerk opgebouwd door bedrijven en freelancers, met als doel om sneller en eenvoudiger met elkaar in contact te komen zonder tussenkomst van een intermediair. Bekijk alle berichten van Jellow

2 reacties op dit bericht

  1. Klink klare onzin.

    Ik heb al jaren geen foto op LinkedIn maar een zelf geïllustreerd plaatje. Dat zegt meer over mij dan de allermooiste profielfoto. En het werkt ook nog eens. Als cartoonist en illustrator gaat het niet over hoe ik eruitzie maar wat ik voor jou kan tekenen. Dat zie je aan mijn plaatje.

    Uiteraard geld dat niet voor iedereen.

    Alsof een professionele profielfoto überhaupt wat zegt over of je te vertrouwen bent of niet. De kwaliteit van je werk heeft niet te zien met jouw looks. Bij mensen die teveel aandacht aan hun uiterlijke besteden heb ik altijd vraagtekens. Alsof je een merkpak aantrekt om te verbergen dat je eigenlijk niet zoveel voorstelt.

    We denken altijd veel te snel dat mooie mensen ook succesvolle mensen zijn. Vaak zit er een hoop ellende onder de schil. We zijn ook vooral bang dat we met iemand in zee gaan die niet in ons laatje past. Dat die man of vrouw je misschien beter b]van dienst kan zijn dan die “mooi” man of vrouw interesseert ons blijkbaar niet.

    Toon mij dus vooral wat je kan en niet hoe je er uitziet is altijd mijn devies geweest. Ik kijk dan ooit nooit naar iemands foto als ik wat nodig heb.

    En je zou maar gehandicapt zijn of zo. Dan is het bijna discriminatie als je een profielfoto eist.

  2. Op de foto volgens de ‘norm’ , daar gaat het denk ik om.
    Zoals @Yello dit artikel beschrijft. Ik ben het eens met Stef.
    Uit nieuwsgierigheid van de mens wil men vaak je foto zien, weten hoe je eruit ziet en vaak kan je daarop beoordeeld worden, dat is de andere kant.

    Als ik naar mijzelf kijk, ben ik vaak niet ‘happy’ met mijn eigen beeld en het liefst ga ik helemaal niet op de foto. Ik ben VA, virtual assistenent en werk op de achtergrond, dus werk achter de coulissen van een onderneming, mijn klant. Wat telt is dat de klant exelleert en dan doet mijn foto er eigenlijk niet toe vind ik.
    Het is de ‘mens’ en de ondersteuning die ik lever en focus me meer op mijn taken en oplossingen. Op de foto maak je alles mooier dan het soms is.
    Wat niemand ziet is dat ik met een ‘big smile’ mijn werk doe en helemaal happy ben als ik de klus kan klaren, dat zich weer vertaald naar een tevreden klant. Daar doe je het uiteindelijk allemaal voor.