Optimaal teamwork creëer je zo

bedrijfscultuurcodeIn de berijfscultuurcode legt Daniel Coyle uitstekend uit hoe je team optimaal laat functioneren. Hij maakt ook een verschil tussen creatieve teams, zoals die bij filmstudio’s, en functionele teams, zoals in een restaurant.

De bedrijfscultuurcode is overigens een verschrikkelijk slechte naam, want het gaat totaal niet, of nauwelijks, over bedrijfscultuur. De Engelse ondertitel: the secret to highly succesful groups is eigenlijk de goede titel. Het geheim van optimaal functionerende teams. Dat is waar dit boek over gaat. Bedrijfscultuur, nauwelijks.

 

Inhoud

Zoals wel meer boeken over teamwork komt het altijd neer op een paar basisbegrippen. Vertrouwen en je veilig voelen is het belangrijkste. Het gevoel hebben dat je alles kan zeggen zonder dat je er meteen op afgerekend wordt. Een team dat voor elkaar door het stof gaat. Coyle omschrijft vele voorbeelden van deze teams van Pixar studio’s tot de Navy seals. Hij omschrijft hoe ze werken, waarom ze werken en waarom veel processen vergelijkbaar zijn.

Kort samengevat komt het op 2 dingen neer: samenhorigheid en veiligheid. Psychologische veiligheid en het gevoel samen aan iets groters te werken. Iets belangrijks te doen.

Het is belangrijk dat leiders zich ook kwetsbaar durven opstellen. Iedereen moet dat doen. Dit doe je middels honderden micro signalen. Aandachtig luisteren. Signalen afgeven dat je niet alwetend bent. Doorvragen.

In het boek zitten vele voorbeelden hoe je ook een dergelijke cultuur kan koesteren en creëeren, want de auteur is er van overtuigd dat je ook slechte teams kan omdraaien.

Vorm

De vorm is leuk gekozen. Het gaat om het vertellen van verhalen, zo lees je vaak in het boek. Bij het aanleveren van feiten is ongeveer 10% van de brein geïnteresseerd. Bij het horen van een verhaal en de daarbij horende onderlinge verbondenheid is dat ongeveer 80%. Dus het hele boek is in verhaalvorm geschreven. Steeds een voorbeeld, steeds een verhaal. Steeds weer interviews, voorbeelden, momenten, verhalen.

Wel is het boek een redelijke herhaling van zetten. Er komt niet heel veel bij na de eerste tientallen pagina’s, alleen meer voorbeelden van hetzelfde, in een andere setting, op een andere manier. Toch is het niet storend. Het is prettig geschreven, leest vlot weg en verveeld geen moment.

Conclusie

Het is niet hoogdravend. Het is niets dat niet al vaker geschreven is. Het is wel leuk om alle concrete voorbeelden te lezen en daarmee onderbouwing te krijgen. Ik kan het dus gerust aanraden. 4 van de 5 sterren voor De bedrijfscultuurcode.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Allen als e-boek te downloaden op basis van waardebepaling achteraf via vandehaterd.nl/e-boeken. Ook organiseert hij jaarlijks Digitaal-Werven en TA-Live over innovatie in recruitment. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd