"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nieuwe baan: smart product designer

De baan bestaat misschien al, al wordt het nog niet zo genoemd. In de (nabije) toekomst gaat deze baan steeds belangrijker worden en hij zal zowel voor MBO als HBO functies ontstaan.

De smart product designer bedenkt hoe je met de modernste technologie, met name sensoren, maar ook augmented reality en mobiele data, producten beter en slimmer kan maken. Een paar voorbeelden.

Sensoren (en nieuwe materialen)

Kleding is een product waar de komende jaren veel slimme techniek in zal verdwijnen en ook de materialen veranderen. Zo is men op de Universiteit van Twente bezig een ‘stof’ te ontwikkelen die je directe feedback geeft op basis van je houding. De mogelijkheden zijn eindeloos natuurlijk. Voor mensen die te gebogen zitten kan deze steeds corrigerend werken waardoor ze minder last van rug en nek hebben. Voor mensen die verkeerd lopen kan een broek ze rechter laten lopen. Denk ook aan de topsport toepassingen, voor schaatsers die te hoog in de bocht zitten of wielrenners tijdens een tijdrit. Ideale houding wordt minder gokken en meer technologie.

Sensoren in kleding, schoenen en andere producten gaan veel kansen bieden. Elke ontwerper zou nu bezig moeten zijn om niet alleen een product zo mooi, maar ook zo slim (en dan doel ik op gebruiksvriendelijk slim) te maken als het kan.

Augmented reality

De foto boven dit artikel geeft al een mooi beeld van wat augmented reality kan doen. Je past een kledingstuk en de spiegel laat zien hoe het er in andere kleuren uit ziet. Idem zal in de toekomst voor kappersspiegels gelden. Hoe komt je er uit te zien? Zo? Dit? Ok, dan doen we dat.

Ik heb er geen twijfel over of er komt een nieuwe variant op een soort Google glas of misschien in lenzen versie. De eerste vonden mensen lastig, maar het is ook de manier waarop gevechtspiloten hun informatie binnen krijgen. Kwestie van gewenning en training zeg maar. De hoeveelheden informatie die je dan aan producten en diensten kan toevoegen is enorm. Ook daar moet je in de (nabije) toekomst aan denken als ontwerper. Hoe voeg ik iets virtueels toe aan mijn fysieke product?

Mobiele data

Met mobiele data kan je ook 101 dingen bedenken. Een snelheidsmeter op je fiets die ook je verhoudingen geeft t.o.v. andere renners of misschien wel profs die er ooit reden, als je dat wilt. In combinatie met GPS data kan je, als je dat wilt, pushberichten krijgen over speciale sites, maar ook speciale aanbiedingen of misschien dat de rij voor een bepaalde attractie op dat moment erg kort is.

Design wordt smart design

Designers moeten ook gaan nadenken over de mogelijkheden die slimme technologie meebrengen voor de ervaring die ze kunnen bieden. Dit zal klein beginnen bij veel zaken, maar elk product wordt steeds slimmer en daar moet je op inspelen. Nu al in de opleidingen.

 

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd