"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Piloot- en chauffeurloos, nooit toch?

Future-technology-Concept-of-the-car-with-the-autopilot-GoogleDe zelfrijdende auto komt eraan. Dat is bekend. Velen geloven er nog niet echt in en nog meer willen het niet.

Niet alleen de chauffeurs die hun baan zien verliezen willen er niet in geloven. Ook gewone mensen, die zelf willen blijven rijden. Of het nu uit hobby is of uit vertrouwen, een veel gehoorde uitspraak:

Ik zou nooit zelf de controle over het stuur kwijt willen

Niet alleen van oudere mensen, ook veel jongeren, sommige zelfs zonder rijbewijs, zeggen die. Een mooie parallel is hier te trekken, met lift bedienden….

Recent las ik het nieuwe boek van Gary Kasparov (een aanrader, recensie volgt) en hij ging ook in op dit fenomeen. Het is namelijk al veel vaker voorgekomen.

elevator-operatorEen mooi voorbeeld zijn liftbedienden. Uit de research van Kasparov bleek dat er op een bepaald moment vele tienduizenden mensen dit beroep uitoefenden, maar de technologie werd eenvoudiger. Ze werden vervangen door een interface met een knopje. Echter, nog decennia lang, de snelheid van acceptatie lag toen wat lager, stonden er mensen in een lift op knopjes te drukken, lang nadat de technologie al zo goed was dat dat niet meer nodig was. Eenvoudigweg omdat mensen niet in een lift durfde te stappen zonder een professioneel getrainde, gecertificeerde liftbediende.

We kunnen ons dat nu bijna niet meer indenken, maar hetzelfde zal gebeuren met zelfrijdende auto’s en… vliegtuigen.

Piloten

Vandaag schrijft een bank dat de luchtvaartsector op termijn 35 miljard dollar kan besparen door piloten af te schaffen. Tevens zal het (net als bij zelfrijdende auto’s) veiliger worden.

Dit zal een langzaam proces zijn, waarbij eerst de co-piloot wordt vervangen door een co-piloot op afstand is het vermoeden. De besparing, zowel in loon als in brandstof (machines zijn beter in efficiency voordelen te bepalen) en omdat het bewezen veiliger is zullen verzekeringen dalen (voor auto’s vermoed ik afgeschaft worden).

Boeing geeft aan dat de basis infrastructuur er al is. Nu al kunnen vliegtuigen zelf opstijgen en landen en vliegen doen piloten al tientallen jaren niet meer zelf, dat is de autopilot.

Veiligere toekomst

De toekomst van transport zal veiliger zijn. Natuurlijk zijn er risico’s en die moeten worden onderkent. Net zoals die er nu zijn. Ja, auto’s kunnen gehackt worden, kunnen ze nu ook. Er heeft al iemand in zijn auto opgesloten gezeten terwijl een hacker het stuur over nam (een experiment, niet kwaadwillend). Ja, 100% veiligheid is niet mogelijk, maar dat is het nu ook niet, sterker, de mens is de hoofdveroorzaker van alle (dodelijke) ongevallen. De wereld wordt er veiliger op, maar het zal een tijdje duren voordat we dat rationeel durven te accepteren.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd