"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

3 dingen die je moet weten voordat je zelf aan de slag gaat met contracten

3 tips om correcte contracten op te stellen, die voldoen aan de wetgeving.

Heb je een eigen bedrijf? Dan is de basis natuurlijk zakendoen met potentiële klanten. Zonder deze klanten heb je geen inkomsten en houdt je bedrijf – op een gegeven moment – op met bestaan.

Wees daarom goed voorbereid en zorg dat je geen omzet misloopt door zelfgemaakte contracten die in strijd zijn met de wet… Maar hoe doe je dat?

Tip #1 – Leg tot in detail uit wat je exact gaat doen

Jammer genoeg komen discussies met klanten regelmatig voor. Dit ligt meestal aan (te) hoge verwachtingen. Maar wat doe je als jij en de klant niet tot een oplossing kunnen komen? Ben je dan verplicht je dienst of product nogmaals te leveren? Of moet je het geld teruggeven aan de klant?

Stel daarom altijd correcte contracten op en zorg voor 100% waterdichte algemene voorwaarden.  In deze juridische papieren leg je bijvoorbeeld tot in detail uit welk product of dienst je gaat leveren en op welk moment je dit doet. Daarnaast is het aan te raden na te denken over situaties waarbij je aanzienlijk de mist in kunt gaan. Ga je zelf de algemene voorwaarden schrijven of een ander juridisch document? Streef er dan naar om je zo goed mogelijk in te leven in de klant en verzin daarnaast zoveel mogelijk situaties waarbij klanten de voorwaarden in eigen voordeel kunnen omdraaien.  Corrigeer de documenten en stop pas met corrigeren als er geen afwijking meer is met jouw uitleg.

Contracten en andere juridische documenten zijn dikwijls voor 90% standaard. Veel tijd én geld bespaar je door zo’n standaard contract aan te schaffen en aan te vullen met je persoonlijke gegevens. Ga je zelf een contract of juridisch document opstellen? Laat dit dan checken door een vriend(in) die er verstand van heeft, zodat je geen details over het hoofd ziet.

Tip #2 – Verzin geen voorwaarden die in strijd zijn met de wet

Wil je zelf de algemene voorwaarden of een ander soort contract opstellen? Dat is uiteraard mogelijk. Maar wees wel op je hoede en zorg dat de algemene voorwaarden niet te veel in eigen voordeel zijn geschreven. Je neemt dan namelijk de gok dat je voorwaarden in strijd zijn met de Nederlandse wetgeving… En dat is uiteindelijk niet bevorderlijk voor je onderneming.

Ben je in een conflict verwikkeld en komt dit voor bij de rechter? Dan is de kans groot dat de rechter het contract in zijn geheel of gedeeltelijk ongeldig verklaart, omdat er bepalingen in staan die in strijd zijn met de wet. Dit komt vaak voor bij arbeidscontracten waarbij bijvoorbeeld ten onrechte een proeftijd wordt vastgesteld. Wees daarom goed voorbereid op de toekomst. Spreek geen dingen af die niet mogen en laat je contracten altijd dubbel controleren door iemand die er verstand van heeft.

Tip #3 – Verwijs altijd naar de algemene voorwaarden

Wijs je klanten ten alle tijden op de algemene voorwaarden. Verwijs ernaar op je website, stuur ze mee met de factuur of offerte en verwijs naar de algemene voorwaarden in bijvoorbeeld de bevestigingsmail. Vergeet je dit? Dan heb je feitelijk helemaal niets aan de algemene voorwaarden. Je bent als als bedrijf namelijk zeer kwetsbaar en je kunt je  niet op de algemene voorwaarden beroepen.

Daarnaast dienen je klanten altijd de algemene voorwaarden te accorderen. Dit kun je bijvoorbeeld bewerkstelligen door in een contract of offerte te verwijzen naar de algemene voorwaarden. Tevens kun je in het online betaaltraject aangeven dat de klant verplicht is om akkoord te gaan met de voorwaarden. Doet hij of zij dit niet? Dan wordt het betaaltraject afgebroken en kan de bestelling niet geplaatst worden. Op deze manier weet je zeker dat iedere klant de algemene voorwaarden heeft gezien én akkoord is met de voorwaarden.

Nu ben je waarschijnlijk geen ondernemer geworden om je druk te maken over papierwerk. Het komt ook niet al te vaak voor als het goed is. Daarom helpen wij ondernemers graag met dit soort kwesties. Je kunt altijd gratis even bellen, mailen of chatten.

Rick is een van de oprichters van FIRM24 en heeft ruim 6 jaar ervaring als fiscalist (PwC en Deloitte). Rick houdt zich – naast de dagelijkse bedrijfsvoering – bezig met business development en is fiscaal eindverantwoordelijk voor FIRM24. Bekijk alle berichten van Rick Schmitz