"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De nieuwe banen van de zelfrijdende auto

Cover_500pxRecent werd ik uitgedaagd om nieuwe banen te verzinnen die door de zelfrijdende auto juist ontstaan. Een interessante vraag, want de banen die verdwijnen zijn duidelijk. Alles met het woord chauffeur erin zal binnen nu en 5 tot 7 jaar wel verdwenen zijn. Ook zal er minder onderhoud nodig zijn, parkeergarages verdwijnen langzaam, etc.

De zelfrijdende auto heeft vooral veel voordelen voor de werkenden. Reistijd wordt immers werktijd. Reistijd verkort, want er is geen enkele reden dat een zelfrijdende auto nog een maximumsnelheid moet hebben op de snelweg. Maar ontstaan er nieuwe banen door deze ontwikkeling? Het antwoord is: ja.

Vorige week schreef ik al een artikel hoe Uber (en daarmee bedoelde ik de zelfrijdende auto op afroep) de huizenmarkt radicaal zal veranderen. Dit is dan ook de basis voor de banen die gaan ontstaan door deze ontwikkeling. De zelfrijdende auto zal namelijk een grotere spreiding van bewoning door het land tot gevolg hebben. Er zullen meer mensen gaan wonen in de mooiere gebieden (qua natuur) van Nederland. Denk aan Drenthe, denk aan Limburg, denk aan Groningen. Goedkoper wonen, meer ruimte, meer natuur. Wie wil dat nu niet? Als je werk in Amsterdam vervolgens een half uur rijden is, net als je nu onderweg bent met het OV.

Regionale voorzieningen

Een grotere spreiding levert ook meer behoefte op aan regionale voorzieningen. De afgelopen decennia hebben we ‘in de regio’ veel scholen samengevoegd en gesloten. Hebben we ziekenhuizen ‘gecentraliseerd’ en hebben we gemeentes ‘herordend’. Lokale voorzieningen die te duur werden voor het krimpende aantal mensen dat ze nog bediende.

Een grotere spreiding van bewoning in het land zal leiden tot een grotere behoefte aan lokale voorzieningen. Denk hierbij aan leraren (basis en middelbaar onderwijs), huisartsen, bijles-gevers, kinderopvang en waarschijnlijk zelfs klussers, sportscholen, zwembaden, politie-agenten, ambulances en misschien zelfs wel personal trainers en tuinmannen. Want het is maar de vraag of veel van de ‘stadsvolk’ hun tuin die ze zo graag willen wel zelf kunnen en willen onderhouden.

De nieuwe banen die de zelfrijdende auto gaat creëren zijn niet nieuw, maar een gevolg van de mogelijkheden van grotere spreiding van bewoning in het land.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd