"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

En daar komt de zelfrijdende vrachtwagen

Big-Changes-AheadVorige week schreef ik al dat de zelfrijdende taxi er is. Hij rijdt gewoon rond, vanaf september in Boston, en nu in Singapore.

Afgelopen week schreef het NRC een artikel over de versnelling in de race om de zelfrijdende truck. In het kort komt het er op neer dat naast de traditionele truckbouwers nu ook partijen als Uber en Tesla zich op deze markt storten. En dat heeft grote gevolgen.

Uber & Tesla

Waarom zijn Uber zo’n belangrijke spelers in deze markt? Ze hebben toch geen verstand van vrachtwagens? Nee, maar dat is makkelijk in te kopen. Er zijn namelijk heel veel mensen die verstand hebben van vrachtauto’s bouwen, we doen dat al vele jaren als maatschappij. Kennis van het zelfrijdende deel is lastiger, daar zijn maar heel weinig experts op en die werken nu bijna allemaal voor vier spelers (Uber, Google, Apple & Tesla).

Uber is belangrijk omdat ze het model hebben om ze te exploiteren. Uber wil gewoon het vervoer, al het vervoer, in je telefoon brengen. Van het bestellen van pakketjes tot je rit naar werk. Dat is huge. Dat is een complete herontwikkeling van vervoer.

Tesla is belangrijk omdat de software die gebruikt wordt om autonoom rijden mogelijk te maken ‘zelflerend’ is. Het is geen ‘als dan’ algoritme zoals we gewend zijn, het is een algoritme dat leert, gemodelleerd naar de menselijke hersenen. Omdat Tesla nu al auto’s op de weg heeft die ‘semi autonoom’ zijn krijgen ze meer van die informatie binnen dan wie dan ook. Google kan met zijn paar test auto’s niet op tegen alle Tesla’s. Uber lanceert nu de zelfrijdende taxi’s om het lerende algoritme te versnellen. Maar kunnen ze op tegen Tesla? De tijd zal het leren.

Goed & Duurzaam?

Op mijn vorige artikel over de zelfrijdende auto kreeg ik veel vragen of dit nu een goede ontwikkeling was en vooral of het duurzaam was. Nu ligt het eraan wat je goed en wat je duurzaam vindt. Een aantal gevolgen zal het wel hebben:

  • Er zullen minder parkeerplekken nodig zijn
  • Er zullen minder (uiteindelijk geen) chauffeurs nodig zijn
  • Er zullen minder en kleinere wegen nodig zijn
  • Er zijn veel minder auto’s nodig (een auto staat 90% van de tijd stil)
  • De auto’s kunnen makkelijker elektrisch worden omdat ze zelf hun tankbeurten kunnen agenderen en er dus geen persoon stil hoeft te staan, de batterijduur (voorlopig een probleem) is een minder grote issue
  • De auto’s kunnen sneller gaan rijden, zeker op grotere wegen, omdat de menselijke reactietijd niet meer relevant is
  • Het aantal ongevallen zal met 90% tot 95% afnemen
  • Het aantal technische fouten zal gereduceerd worden door preventief onderhoud, dat de auto zelf kan bepalen
  • Er zullen auto’s gehackt worden, met alle gevolgen van dien
  • Er zullen (veel) banen verdwijnen in de aanpalende sectoren (reparatie, parkeergarages, motels, letselschadeverzekeringen en -advocatuur, eerste hulp diensten, snelwegpolitie, rijscholen.

Is het duurzaam en positief? Ik denk op de lange termijn wel. Maar we zullen wel een aantal hele serieuze hobbels over moeten in het proces.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd