Bas van de Haterd 19 mei 2016 0 reacties Print Exponentiele organisatiesExponentiele organisaties, of Exponential Organizations (ik heb het boek in het Engels gelezen) is al weer uit 2014, dus iets meer dan een jaar oud, maar daarom niet minder actueel. Eindelijk heb ik tijd gehad dit boek te lezen en het was meer dan de moeite waard. Laat ik dus wederom met mijn conclusie beginnen: 5 van de 5 sterren. Een 100% score, waarbij ik er meteen bij zeg: het is een boek met soms ‘tijd gerelateerde’ voorbeelden, dus hoe langer je wacht met lezen, des te minder aansprekend de voorbeelden worden. Dat verder overigens niets afdoet aan de kern van het verhaal, dat staat gewoon als een huis! Exponentiële groei – Exponentiële organisaties We zitten in tijden van exponentiële groei. Daar zal ik verder niet meer op in gaan. De ‘wet van Moore’ is daar duidelijk over en vaak hebben we het niet eens door. Zoals geeft Quintin in zijn boek Suits & Hoodies een prachtig voorbeeld hier over: Recent gaf ik mijn iPhone 1 aan mijn zoon. Inmiddels zitten we bij de iPhone 6. Die is dus zes jaar oud. Die iPhone 1… die was traag. Heel traag. Maar dat kon ik me niet meer herinneren toen ik hem gebruikte. Toen was hij juist super snel. De reden hiervan is simpel: de snelheid van de iPhone 6 is tussen de 50 en 84 keer zo hoog als die van de iPhone 1. Alle apps gaan dus ook uit van die nieuwe snelheden. Dus in 6 jaar tijd is ‘dezelfde’ telefoon 50 tot 84 keer zo snel geworden! Plannen voor ontwikkelingen die zo snel gaan is dus bijna onmogelijk. Het boek begint daarom met het ‘Iridium moment’. Iridium was de geweldige investering van Motorola, alom bejubeld, om een ‘low orbit satelliet netwerk voor mobiele telefonie’ te bouwen. Het zou in de jaren ’80 enkele tientallen jaren en een paar miljard kosten. Vooruitziende blik was het. In een tijd dat een mobiele telefoon $3.000 kostte en $5 per minuut een normale prijs was. De kosten voor een mobiele mast waren ook bijna $100.000, dus dat kon uit. We weten echter allemaal hoe het gegaan is met mobiele telefonie, waarbij de kosten van mobiele masten en telefoontjes dramatisch zijn gedaald. Je moet dus in tijden van exponentiële groei naar een ander soort organisatie. Waarbij overigens ‘toekomst’ wel een hele belangrijke rol heeft, maar op andere termijnen. Zoals Mark Zuckerberg (Facebook) het zegt: We have an idea where we want to be in 30 years and we know where we want to be in 3 months. That’s about it. De exponentiële organisatie Knap aan het boek is dat ze een 2-tal modellen hebben gelanceerd met verschillende onderdelen, waarvan niet elk bedrijf alles moet hebben, maar wel een aantal. Wat elke exponentiële organisatie moet hebben is een MTP: een Massive Transformation Purpose. Wat wil je nu echt in de wereld veranderen. Daarnaast heeft men een intern en een extern model. IDEAS en SCALE IDEAS staat voor Interfaces (self service voor klanten) Dashboards (intern echt overzicht hebben) Experimentation (de mogelijkheid te experimenteren en fouten te mogen maken) Autonomy (medewerkers hebben het op hun vakgebied voor het zeggen) Social (interne sociale policies, ondersteund met technologie) SCALE staat voor Staff on Demand (een kleine kern, een grote groep er omheen) Community & Crowd (een grote schare ‘fans’ en ‘meedenkers) Algorithms (Algoritmes om zaken te analyseren en aan te sturen) Leveraged assets (Gebruiken, geen eigenaar van zijn. AirBnB heeft geen hotels, Uber geen auto’s) Engagement (Het echt betrekken van je community en alle stake-holders) Niet elke organisatie hoeft alle aspecten te hebben. Sterker nog, bijna niemand heeft ze allemaal. Les: Wat mij het meest opviel was dat algoritmes in mijn gedachte het belangrijkste waren. Dat dat de schaalbaarheid gaf aan de organisaties, maar het blijkt dat er vaak wel iets van een algoritme in zit, maar dat het niet zo extreem belangrijk is als ik verwacht had. Start-ups en bestaande organisaties Het boek gaat verder over de manieren waarop je dit in een start-up kan toepassen, maar ook heel goed hoe je daar als bestaande organisatie mee om kan gaan. Ook daar geven ze een reeks voorbeelden en praktisch toepasbare mogelijkheden voor. Conclusie Ik ben fan. Het krijgt van mij de volle 100%, 5 van de 5 sterren. Ik adviseer echt iedereen die bezig is met de toekomst van zijn of haar organisatie of er over denkt een nieuwe organisatie op te zetten om dit boek te lezen. Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd
nieuws - Ministerie van Financiën verlengt contracten met schijnzelfstandigen betrokken bij hersteloperatie ...
interview - Terugblikken op 2024: Bovib-directeur Bart Smals over de grenzen van loondienst en het ‘recht om n...