Inge Beckers 22 september 2015 0 reacties Print Gamechangers in consultancy? Veranderingen uit onverwachte hoek. Liveblog #3 #ConsultancyConferenceVeranderingen uit onverwachte hoek? Rob Wagenaar en Ard Pieter de Man over de Gamechangers in Consulting Consultants uit Griekenland, Letland en met name China zetten de discussie op scherp.Innovation in Consultancy. Dat is het centrale thema van de Internationale Consultancy Conference dat vandaag en morgen gehouden wordt in Noordwijk. ZiPconomy brengt u live blogs vanaf de conferentie. Vanuit de grote zaal discussiëren Rob Wagenaar en Ard Pieter de Man samen met een internationaal gezelschap over de Gamechangers in Consulting. Consultants uit Griekenland, Letland en met name China zetten de discussie op scherp. Ard Pieter de Man gaat in zijn whitepaper De vijf gamechangers voor consulting in op de ontwikkelingen die het standaard business model van consulting hebben ondergraven. Deze whitepaper is het vertrekpunt van de discussie. De Man zoomt in op trends als de veranderende rol van kennis in het advies vak, de nut en noodzaak van tools en technieken en de wijze hoe consultants onderscheidend kunnen blijven zijn voor de markt.De gamechangers – de oplossingen op die veranderingen – zijn voor De Man nieuwe diensten als instant consulting, advies-non-advies integratie, abonnement gedreven advies en netwerkvorming.Ondernemerschap, nieuwe toetreders en de concurrentieEr is een gestage trend naar nieuwe business modellen, vertelt De Man. Het traditionele uurtje/factuurtje staat onder druk. Wat adviseurs moeten ontwikkelen is ondernemerschap. Ontwikkel abonnementen, bespreek risicodeling en ga voor prestatiebeloning.Bedrijven die over veel klantendata beschikken, zoals payrollers of uitzendbureaus, geven op basis van die data steeds vaker advies aan organisaties. Kijk bijvoorbeeld naar de jaarlijkse Werkpocket van uitzendgigant Randstad. De door hun verzamelde specifieke data maakt dat zij een veel dieper inzicht hebben in hun klant dan adviseurs.Veranderen is een gegeven. Dus investeren organisaties zelf in de opbouw van kennis, in het opzetten van een eigen adviseurspools en in de vaardigheden van hun managers op het gebied van verandermanagement. Daarmee worden er steeds minder adviseurs ingehuurd. Behalve wanneer adviseurs een continue betrokkenheid bij de verandercapaciteit bij hun klanten weten te realiseren. Externen worden ingehuurd voor de meer specifieke problemen. De externe (zelfstandige) adviseur moet op basis van gelijkwaardigheid samenwerken met werknemers van de klant.Griekenland, Letland en ChinaTijdens deze discussie kwam de ‘wisdom of the crowd’ mooi naar voren. Het was een consultant uit Griekenland die de indringende vraag stelde ‘Can we change the game?’ Aangevuld door een consultant uit Letland die zich afvraagt waarom met de komst van zoveel online services de consultancy branche nog geen gebruik maakt van bitcoins en crowd consulting?Fan Yu, consultant bij Hejun Group uit China zette de twee heren flink aan het denken. Zij stelde dat consultants zich moeten afvragen wat Innovation, Internet, Big Data en Industry 4.0 voor ons vak kan betekenen?Met grote trots sprak ze over het business model van de Hejun Group, het grootste adviesbureau van China. Ze verzorgen Management Consulting & Financial Advisory, Fund Management en hebben hun eigen Business School. De academie werkt met toptalenten van hogescholen en universiteiten over de hele wereld. Focus binnen de business school is praktijkervaring opdoen in plaats van kennisontwikkeling. Bedrijven hebben veel profijt van het jonge talent! Met een netto omzet van maar 1 miljoen USD heeft de academie een marktwaarde van 150 miljoen USD.Wat Yu verder bedoelt met de ‘China Style’ is het integreren van waarden die over de hele wereld gelden – mensen en hun bedrijven gezond houden. Yu ziet dat menig consultant te weinig moeite doet om de eigen kennis te vernieuwen: “We houden ons gevangen in ‘the way we think’ of de wijze waarop we service verlenen. Juist in een opkomende markt zoals China is het gebruikelijk om risico’s maar ook winst (door groei) te delen met je adviesbureau.”Alle liveblogs vanaf het Internationale Consultancy Conference zijn te vinden via deze link Consultancy Conference, marktontwikkeling, organisatieadvies Print Over de auteur Over Inge BeckersInge Beckers werkt als interim project manager aan verander- en communicatietrajecten voor grote bedrijven, maar ook voor overheid, wetenschap en onderwijs. Ze is een gepassioneerde interventie manager, sterk ontwikkeld op het People & Change vlak. Als zelfstandig consultant HR-communicatie weet ze positieve vibes rond merkwaarden te creëren tijdens Internal Branding en Employee Engagement programma’s. Haar motto: Engaged People. Great Companies. Better World. Bekijk alle berichten van Inge Beckers
onderzoek - Consultancy past het businessmodel versneld en blijvend aan in reactie op de coronacrisis