"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Omdenken in Employability

omdenken volgens Loesje
Eind van de maand, 24 maart, vind het Employabilty jaarcongres Enjoy Employability plaats. Op de vraag: ‘wat denk jij er over’ gaf ik het antwoord: we zouden eens wat meer moeten omdenken als het om employability gaat.

Gewoon net iets creatiever omgaan met alles wat er op ons afkomt. Zowel als werknemer, maar ook als werkgever of HR manager.

Vandaag een aantal concrete voorbeelden hoe je de employability kan verhogen met weinig tot geen budget.

Cursus of boek

Cursussen en trainingen zijn te duur. Vaak kost een training honderden tot duizenden euro’s. Logisch dat, zeker in economisch mindere tijden, daar op bespaard wordt. Het alternatief? Koop een boek. Is dat net zo effectief? Nee, misschien niet. Maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt. Dat wil niet zeggen dat je er niet heel veel van kan leren. Sterker, ik denk dat er ook hele groepen zijn die beter leren van het lezen van een boek dan van een training. Iedereen leert namelijk anders.

Gratis opleiding

Er zijn veel platformen die hele gratis trainingen en opleidingen aanbieden. En geen flauwe opleidingen hoor, gewoon academisch niveau. Ik doe zelf regelmatig een opleiding via Coursera. Zo heb ik afgelopen week nog een vierweekse training ‘Game Theory’ aan de universiteit van Tokyo afgerond. Er is veel te vinden op elk niveau voor elk vakgebied. Sommige eenvoudig, sommige zwaarder, sommige heel zwaar.

Tip: toon hier als HR ook leiderschap. Je kan mensen moeilijk adviseren hoe het is om zo’n training te doen als je er niet zelf ook één of meerdere gedaan hebt. 

Stage bij andere afdeling

Stage lopen is een hele effectieve vorm van inzetbaarheid vergroten. Learning on the job. Meelopen met andere professionals. Het vergroot je inzetbaarheid, maar als je het intern in het bedrijf doet vergroot het waarschijnlijk ook de samenwerking. Zeker in economisch mindere tijden is er vaak tijd om bijvoorbeeld een kwartaal lang een dag in de week bij een andere afdeling te zitten. Gewoon als verkoper bij de financiële administratie. Niet even meekijken, maar ook gewoon activiteiten doen.

Tip: toon ook hier als HR leiderschap. Ga als HR eens meelopen bij communicatie, bij financiën en nodig vooral ook mensen van die afdelingen uit om 3 tot 6 maanden bij jullie mee te lopen. 

Stage bij ander bedrijf

Een van de meest leerzame ervaringen die ik ooit gehad heb, wat toen ik bij mijn eerste bedrijf een dag ben meegegaan met een ander bedrijf. Dit was in het kader van verkennende gesprekken over een mogelijke samenwerking / fusie. Die samenwerking is er nooit gekomen, sterker nog, de gesprekken zijn er nooit gekomen, maar de ervaring was voor beiden heel leerzaam. Ik heb van de stichting Brainport in Eindhoven gehoord dat de uitwisseling in de economisch matige tijden tussen technologiebedrijven, om medewerkers aan het werk te houden zodat ze behouden bleven, heel veel positieve bij-effecten had. Zo leerde men de processen van klanten of leveranciers beter kennen waardoor producten en samenwerkingen daarna beter gingen. Maar de mensen werden ook breder inzetbaar, omdat ze nieuwe vaardigheden hadden geleerd.

Sluit in een bepaalde sector eens een samenwerking af om mensen uit te wisselen. Dat kan tijdelijk full-time, maar misschien ook wel voor een dag (of twee) in de week.

Conclusie

Wil je mensen vitaal houden? Breed inzetbaar? Beter rendabel maken voor je organisatie en tevens interessanter voor de arbeidsmarkt? Het hoeft niet allemaal heel duur te zijn met trainingen en cursussen. Er zijn verschillende manieren om employability zonder al te veel geld vorm te geven.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd