Creativiteit als motor voor De Nieuwe Economie

Tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament brachten wij honderden klanten en relaties uit verschillende sectoren in contact met elkaar. Onder andere tijdens de seminar reeks Insights Live 2015. Het slotseminar draaide om het ondernemen in een snel veranderende wereld voor zakelijk dienstverleners. Daar zijn creativiteit en beveiliging twee hot topics. De een heb je nodig om vooruit te komen, de ander om niet onderuit te gaan.

Professor Arjan van den Born, Internetjournalist Silicon Valley-expert Alexander Klöpping en Fox-IT oprichter Menno van der Marel op geheel eigen wijze hun visie op deze onderwerpen.

Kiezen voor creativiteit

“Bedrijven die niet in creativiteit investeren, gaan het zwaar krijgen in De Nieuwe Economie.” Arjan van den Born zet de boel op scherp in de arena van Insights Live. Volgens de hoogleraar Creatief Ondernemerschap wordt creativiteit steeds belangrijker in organisaties. Om wendbaarder te worden en stappen vooruit te bliABN AMRO WTT Insights Live vrijdag-12jven zetten. Bijvoorbeeld door producten, processen of hele businessmodellen te vernieuwen.

 “Veel bedrijven kampen constant met hoge druk en grote onzekerheid. Door het moordende tempo waarin de markt, concurrenten en vergelijkbare producten zich ontwikkelen, moet je zo snel mogelijk de juiste balans vinden tussen innoveren en meters maken. Sta je stil op een van deze vlakken, dan word je zo ingehaald. De meest succesvolle en innovatieve tech-bedrijven ter wereld werken daarom op alle niveaus in teams met de juiste combinatie van IT, design en business. Zo ontwikkelen ze oplossingen die van alle kanten kloppen en proberen ze de concurrentie te slim af te blijven.”

 

Opschudding in krantenland

Internetjournalist en Silicon Valley-expert Alexander Klöpping ziet ook de uitdagingen van De Nieuwe Economie. Anticiperend op het ingrijpend veranderde consumentengedrag in de media, schudt hij als mede-oprichter van Blendle de internationale krantenwereld behoorlijk op. “De branche is zwaar vergrijsd. Jongeren willen geen abonnement, die bepalen zelf wel wat ze lezen en waar ze hun nieuws vandaan halen. Blendle helpt ze daarbij. Bij ons kun je losse artikelen kopen uit tientallen kranten en magazines, voor zo’n 25 cent per stuk. Viel het tegen? Geld terug. Een percentage gaat naar ons, de rest naar de contenteigenaar. Zo wordt iedereen er beter van.” Op dit moment werkt hij hard aan een internationale doorbraak. Met een investering van drie miljoen is die een flinke stap dichterbij, want The New York Times en Duitse uitgeefgigant Axel Springer zien duidelijk brood in deze start-up.

Databeveiliging is voorkomen én genezen

Menno van der Marel is de opstartfase ruim voorbij. Hij richtte in 1999 Fox-IT op, inmiddels een wereldbedrijf dat innovatieve beveiligingsoplossingen bedenkt voor uiteenlopende organisaties: van banken tot overheden en van defensie tot vitale infrastructuur. Hij heeft een onheilspellende boodschap voor het ABN AMRO WTT Insights Live vrijdag-15publiek: “Als hackers willen, komen ze overal binnen. Dus ook bij jou. Het maakt niet uit hoeveel miljoenen je spendeert, kijk maar naar Sony. Natuurlijk helpen we zo veel mogelijk digi-diefstal te voorkomen. Maar het is veel belangrijker dat je technologie hebt om inbrekers te signaleren zodra ze je beveiliging omzeilen. Het dreigingsniveau bepaalt vervolgens of en hoe je ingrijpt. Het maakt namelijk nogal uit of je met een onschuldig spam-virus te maken hebt, of dat een Russische hacker op je geld of data uit is.”

Hackers, Tinder en Roze Panters

Dat lang niet iedereen zijn beveiliging op orde heeft, demonstreerden twee ‘ethische’ hackers van Deloitte genadeloos. ’s Middags hadden ze een valse wifi-verbinding opgezet en zo in een mum van tijd bijna drie gigabyte aan data verzameld uit de broekzak van nietsvermoedende bezoekers. Toen de gastheer voorstelde om wat resultaten op de grote schermen te laten zien, steeg er een ongemakkelijk gelach op. Gelukkig had niemand iets te vrezen, want persoonlijke gegevens waren geanonimiseerd. Bovendien beloofde het hackduo plechtig alle data direct te vernietigen. Wie vlak voor het seminar zijn Tinder nog even had gecheckt, en wie had ingelogd op het nepnetwerk van seksboerderij de Roze Panter? We zullen het nooit weten.

(Klopping is te zien vanaf 28.00 minuten; Van den Born vanaf 1.02:00 en het fragment over beveiling (met o.a. Van der Marel vanaf 1.19:00)

Han Mesters is Sector Banker bij ABN AMRO. Hij is binnen de afdeling Sector Advisory van ABN AMRO verantwoordelijk voor de Zakelijke Dienstverlening. Han geeft regelmatig presentaties over trends in zijn sector en is een actieve gebruiker van social media. Hij heeft een aantal rapport geschreven over human capital omdat dat onderwerp het bindende element is in zijn sector. Han is bedrijfskundige en economisch historicus en heeft als specialisatie strategie. Bekijk alle berichten van Han Mesters