"Exploring the future of work & the freelance economy"

ZZP’ers: deel die keukentafel toch!

16375095_sRemco is 32 jaar en sinds een half jaar Freelance communicatieadviseur. Barstensvol energie, optimisme en goede ideeën is hij gestart. Met een aantal verrassende, innovatieve diensten binnen zijn vakgebied. Vrienden, familie en direct netwerk zijn razend enthousiast. Hiermee moet je scoren is de meest gehoorde reactie. Maar de opdrachten blijven uit. Remco is nogal introvert en doodsbenauwd voor acquisitie, netwerken en klantgesprekken. Desillusie alom en een gefrustreerd ZZP’er achter de keukentafel.

Jantine, 28 jaar en als ZZP’er actief in dezelfde branche. Zit een paar kilometer verderop even sip achter haar kop koffie te peinzen. Jantine is een echte netwerker en ‘lult’ zichzelf bij ieder bedrijf naar binnen. Mensen praten graag met haar. Tot veel opdrachten komt het helaas niet, Jantine mist op een aantal cruciale vlakken de juiste vaardigheden en ervaring.

Alleen ploeteren of samen scoren?

Twee flauwe voorbeelden misschien, maar in ZZP land vaak realiteit. Niet iedereen kan de ‘helemaal in je eentje show’ met succes spelen. Het is niet iedereen gegeven om inhoudelijk sterk te zijn én een commerciële inslag te hebben én ook nog eens een administratieve knobbel te hebben. Tuurlijk, Open Coffee’s, Twitter en Linkedin zijn deuren naar andere ZZP’ers en klanten. De bemiddelingsbureaus, boekhouders en andere dienstverleners helpen graag. Ik pleit echter voor meer echte en hechte samenwerking tussen ZZP’ers. Remco’s en Jantine’s die elkaar gaan vinden en aanvullen.

Samenwerkende ZZP’ers

Ha, dat is er toch allang (hoor ik u denken). Ja en nee. Er ontstaan inderdaad op veel plekken samenwerkingsverbanden. Spontaan, informeel of georganiseerd in een coöperatie of andere rechtsvorm. Vaak alleen vanwege een project(omvang) of door de opdrachtgever geïnitieerd. De meeste samenwerkingen houden vaak op waar het spannend wordt: het volledig delen van je netwerk, kennis, klanten, omzet en middelen. Op een paar voorzichtige alternatieven daargelaten.

Ik pleit voor verdergaande, intensievere samenwerking. ZZP’ers democratisch en gelijkwaardig georganiseerd in een organische entiteit. Echt samenwerken met ruimte en respect voor ieder zijn eigen professie en ambitie. Een hecht collectief waarin gezamenlijk wordt ondernomen, kansen worden gepakt en risico’s gedeeld.

Terug met de voetjes op de grond. Hoe ziet dit er in de praktijk uit? En welke beren kunnen we bedenken?

De ZZP Toko

Zomaar een bedacht voorbeeld: De ZZP Toko (BV, CV, VOF, Coop, u mag kiezen), gevestigd in Den Bosch met eigen kantoorruimte. Een marketing & communicatiebureau met 25 partners (ZZP’ers). Specialisten die elkaar aanvullen en die gezamenlijk een totaalpakket aan diensten kunnen leveren. Begonnen als club van 3 en langzaam gegroeid door democratisch gekozen nieuwe partners. Bij ZZP’er nr 10 waren de keukentafels te klein en werd eigen kantoorruimte gezocht. Bij nr 15 werd een gezamenlijke accountmanager aangetrokken. Partner 20 betekende administratieve ondersteuning. En nu er 25 zielen zijn wordt er nagedacht over een gezamenlijk fonds voor ziekte en andere calamiteiten. Uiteraard wordt er gezamenlijk ingekocht, diensten ontwikkeld en kennis uitgewisseld.

Ja die beren zijn er zeker. Hoe zorg je dat het schip met 25 lui niet stuurloos raakt? Hoe bewaak je de gelijkwaardige inbreng van klanten en kennis door iedere partner? Blijven de partners wel zelfstandig genoeg voor VAR en (fiscale) zelfstandigenfaciliteiten? Enzovoort…

Collectief ondernemerschap

Stuk voor stuk op te lossen, ben ik van overtuigd. En dé manier om al die versnipperde professionals en kennis te bundelen. Denk ook eens aan de innovativiteit die hieruit kan ontstaan. Wie dit niet wil blijft -met alle respect- zelf en individueel zijn eigen route kiezen. Voor al die anderen kan dit de redding zijn van hun ondernemerschap. En een verrijking van het ondernemerslandschap in Nederland!

De komende periode zal Paul van der Heijden op zoek gaan naar praktijkverhalen over samenwerkende ZZP’ers. Wat zijn de succesfactoren, waar liggen de valkuilen en hoe vindt interactie met opdrachtgevers plaats? Suggesties kunnen gemailed worden naar: paul[at]linkedfreelancers.nl 

Paul van der Heijden is als ondernemer bij verschillende bedrijven in de bemiddelingsbranche betrokken (geweest). Deze branche is vaak erg ondoorzichtig en gesloten met onduidelijke tariefstructuren. Zijn missie: transparantie en helderheid bieden daar waar opdrachtgever en ZZP'er elkaar vinden. Enerzijds door de opdrachtgever de regie over zijn flexschil (terug) te geven en anderzijds de ZZP'er daar zelf een volwaardige, eerlijke rol in te gunnen. Geen absurde marges, duidelijk toegevoegde waarde bieden en afbreken van de muurtjes tussen vraag & aanbod. Bekijk alle berichten van Paul van der Heijden

11 reacties op dit bericht

  1. Helemaal mee eens Paul.

    Zelf ben ik sinds april dit jaar aan de slag als freelancer in België en Nederland. De idee was om mijn platform als instroomkanaal te gebruiken voor projecten. Het werkte maar al gauw merkte ik op dat ik zelf ook niet alle competenties en vaardigheden heb om alles in mijn eentje te doen.

    Daarop heb ik twee zaken besloten. 1/ Alles wat ik niet goed kan of wat me meer tijd kost dan dat het opbrengt besteed ik uit aan een expert. 2/ Ik maak van ‘mijn platform’ een platform waar we de krachten bundelen en samen sterker van worden. Het nieuwe platform staat nu een kleine week online en de reacties zijn positief. Ik heb ook al heel veel contacten met andere experts kunnen leggen en samenwerkingsverbanden zijn nu aan het ontstaan.

    Het starten als freelancer/ZZP-er is een continue leerschool. Dat maakt het juist ook zo leuk. Hierbij leer ik juist heel veel van mijn collega’s!

    Lodi Planting
    Host van retentie-management.com

  2. @ Lodi,

    Dank voor je reactie. Hoe zie jij die samenwerkingsverbanden voor je, hoe ver kan/ mag dat gaan?

    En hoe bewaak je de kwaliteit/ uniformiteit naar je opdrachtgever?

    Groet,

    Paul

    • @Paul

      Wat mij betreft mogen die samenwerkingsverbanden zeer ver gaan zoals je ook al aangaf in het fictieve voorbeeld. Als blijkt dat je samen veel meer kunt bereiken, dan moet je daar een manier in vinden dat werkzaam is voor iedereen. De zogenaamde WIN-WIN situatie. Ik geloof ook sterk in het geven is het nieuwe krijgen filosofie. De netwerkmentaliteit.

      Bij het aangaan van een samenwerkingsverband kies je betrouwbare en aanvullende partners. Je gaat een WIN-WIN aan als jij en je partner hetzelfde kijken naar essentiële zaken. Voordat je een opdracht aanneemt weet je al perfect wat je aan elkaar hebt en welke rollen je gaat aannemen. De kwaliteit wordt dus grotendeels op voorhand bewaakt. Tenminste zo werk ik graag.

      Hoe werkt dit voor jou?

      • Mijn ervaring is dat er veel bereidheid is tot samenwerking en win-win zoals jij dat noemt. Echter wanneer de samenwerking concreet moet worden gemaakt wordt het lastiger. Helemaal wanneer werkzaamheden, verdiensten en financiën moeten worden verdeeld.

        Ik zie daar vaak de samenwerking spaak lopen. Ook omdat er te weinig wordt nagedacht of vastgelegd over dit soort zaken.

        • Dat is ook het moeilijke wat op voorhand moet worden afgesproken. Als dit pas gebeurt van zodra de eerste opdracht binnen is, dan kun je in dergelijke moeilijke situaties verzeilt geraken. Dus ik geloof dat je het daar vaak mis ziet lopen!

  3. Paul,

    Kijk eens bij Firma De Groot. In Den Haag en Zwolle (net gestart) samenwerkingscollectief voor ZP-ers.

    Met hartelijke groet,

    Atty van de Brake

    Community Manager
    Firma De Groot Zwolle

  4. Paul,

    Ik neem zelf deel aan een netwerk; Common Sense Committed Financials. Dit is een netwerk van zzp’ers die elke maand bijeenkomen waarbij een lid een inhoudelijke presentatie organiseert. Voor de gezamenlijke opdrachtgevers wordt jaarlijks een evenement georganiseerd wat een eerste stap is in het delen van elkaars relaties. Hier is nog wel wat schroom maar het begint te werken. Daarnaast zien we dat de leden elkaar meer opzoeken naarmate ze elkaar beter gaan kennen en elkaar advies vragen op zijn of haar expertise gebied. Diverse leden hebben hun opdrachtgevers vanuit het netwerk van een geschikte kandidaat kunnen voorzien, een collega lid of een kandidaat van een intermediair die tevens deel uit maakt van het netwerk. Vanuit verschillende commissies wordt het voortouw genomen met betrekking tot gezamenlijke communicatie en kwaliteitsbewaking. Een voorzichtig initiatief maar zeker levensvatbaar.

    Eric