Vertrouwen is geld

9780743295604-140x215Eerder schreef ik hier al een blogje over vertrouwen dat het nieuwe geld is. Dit ging er om hoe digitaal vertrouwen mij ertoe verleid om op platformen als Elance meer te betalen voor diensten. In mijn leesweek heb ik ook, eindelijk, the speed of trust van Stephan MR Covey gelezen. Of eigenlijk geluisterd, want ik heb het als luisterboek op mijn ipad gezet en in de auto op de heenreis naar mijn leesweek geluisterd.

Ik heb hem al ooit horen spreken, dus het was niet heel vernieuwend, maar daarmee is het verhaal niet minder waar.

Uitgangspunt

Zijn uitgangspunt is dat vertrouwen een zeer onderschat mechanisme is in de wereld van geld. Er wordt te weinig waarde aan gehecht en dat klopt. Zijn beste voorbeeld is de toegenomen beveiliging op luchthavens na 11 september. Als het vertrouwen daalt, stijgen de kosten en daalt de snelheid. Je bent nu meer tijd kwijt om door beveiliging te komen en de kosten voor beveiliging zijn ook veel hoger.

Dat weten we eigenlijk allemaal wel, maar we houden er zo weinig rekening mee. Denk eens aan een collega of zakenpartner die je geheel vertrouwd (neem letterlijk een naam in je hoofd) en een die je niet vertrouwd. Bedenk eens hoeveel tijd en energie je aan communiceren met beide kwijt bent. Alleen al hoe vaak je je e-mails herschrijft en woorden wikt en weegt zodat de ‘onbetrouwbare’ niet iets verkeerds er mee doet.

Persoonlijk

Voor mij persoonlijk merk ik in een aantal gevallen hoe fijn het is op basis van vertrouwen te werken. Ik ben bezig een nieuw bedrijf op te zetten waarbij we gewoon volledig vertrouwen hebben. Ideaal als je kijkt naar de snelheid van handelen en communiceren.

Vervolgens werken we in die samenwerking nu met een webbouwer die ik niet ken, maar vanwege allerlei vooroordelen (het is een club uit India) een beetje wantrouwig nog voor ben. De snelheid neemt af en de tijd die ik stop in perfect alles doorlopen neemt toe.

Boek

Het boek geeft mooi verschillende vormen van vertrouwen weer. Vooral ook hoe je die kan krijgen / winnen en hoe snel je die kan verspelen. De verschillende acties die leiden tot verlies van vertrouwen, of juist het winnen er van.

Hij begint met het vertrouwen in jezelf, wat voor mij een gegeven is, maar met een paar mooie voorbeelden. Het belangrijkste hoofdstuk is in mijn optiek ‘relatie vertrouwen’. Hoe je een goede relatie (zakelijk, privé, etc) opbouwt. De drie hoofdstukken die daarna komen zijn wat mij betreft afgeleide daarvan en hadden weggelaten kunnen worden. Dat is meer boekvulling.

Conclusie

Ik kan de centrale conclusie van het boek zeker onderschrijven. Vertrouwen is een groot goed en zal in waarde enkel toenemen, ook ondersteund door allerlei digitale media. Het boek zelf had volgens mij half zo dik kunnen zijn, want wat mij betreft valt hij veel in herhaling.

Ik geef het 3 van de 5 sterren.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Allen als e-boek te downloaden op basis van waardebepaling achteraf via vandehaterd.nl/e-boeken. Ook organiseert hij jaarlijks Digitaal-Werven en TA-Live over innovatie in recruitment. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd