Doe het op je eigen manier

DerekSivers-AnythingYouWant-300x378Anything you want van Derek Sivers heb ik geluisterd op de terugweg van mijn leesweek uit Frankrijk. Het was een mooie afsluiter met een mooi, persoonlijk verhaal. Ik ben gek op persoonlijke verhalen, het geeft namelijk een heel realistisch beeld (het is echt gebeurt, het werkt dus echt zo, het kan dus ook zo), maar het geeft ook een beeld van 1 individu. Derek geeft niet aan dat het ‘de manier’ is, je kan eruit halen wat je wilt.

Daarom deel ik hier regelmatig ook mijn persoonlijke ervaringen, als ik kan, zodat je daarmee kan doen wat je wilt. Je kan daar je eigen lessen uit trekken. Zo ook uit zijn ervaring met CDbaby. Een bedrijf dat hij als muzikant op heeft gezet uit pure hobby en uiteindelijk voor zo’n 22 miljoen heeft verkocht.

De lessen zijn, volgens hem, geschreven voor ondernemers, maar ik denk dat ook veel werknemers en niet artiesten er iets van kunnen leren. Ik ga ze niet allemaal herhalen, maar enkel degene die ik er dan uit heb gehaald.

Lessen

  • Begin gewoon (meteen)

Je hebt in deze tijden geen groot kapitaal nodig. Je hoeft niet meteen geld op te halen. Je kan gewoon meteen beginnen. Niet zeuren, gewoon doen. Je hoeft er ook niet meteen full time mee bezig te zijn. Je hoeft niet meteen personeel te hebben. Gewoon beginnen.

  • Echte mensen

Mensen doen graag zaken met echte mensen. Een van de grote successen van CDBaby was dat ze altijd de telefoon zelf opnamen. Geen gedoe met de juiste afdeling kiezen, gewoon een mens aan de lijn krijgen. Gewoon je e-mails beantwoorden. En als een echt mens communiceren, niet ‘de corporate policy is’….

  • De klant echt centraal

De klant centraal zetten horen we vaak, maar weinig bedrijven passen het daadwerkelijk toe. Derek Sivers stelt dat hij ooit de vraag kreeg: maar wat als al deze artiesten het nu zelf gaan doen, dan heb je geen bedrijf meer. Hoe heb je je daarvoor ingedekt? Waarop hij reageerde: geweldig, dan ga ik weer muziek maken. De continuïteit van je bedrijf voorop stellen is dus per definitie niet je klant centraal stellen! Als je niet bereid bent om je bedrijf op te geven als dat in ‘the best interest’ van je klant is, stel je deze dus niet centraal.

Dit uitgangspunt zorgt grappig genoeg voor het feit dat je dus juist overleeft, want je bent dus altijd bezig met het toevoegen van (maatschappelijke) waarde, of in ieder geval waarde aan je klanten.

  • Je business model kan veranderen

Zijn bedrijf begon als een ‘buy’ button die makkelijk credit card betalingen afhandelde. Tot iemand dacht dat het een webwinkel was, en dat zijn ze toen maar geworden. Tot Apple met iTunes kwam en ze vroeg of ze hun hele catalogus als distributeur wilde aanbieden en toen was men ineens onafhankelijk distributeur.

  • Delegeer, maar sta niet af

Een van zijn grote fouten was dat hij teveel delegeerde. Hij gaf zijn medewerkers de mogelijkheid om zelf besluiten te nemen, nadat hij ze uitgebreid had uitgelegd wat de filosofie was. Waarom hij in bepaalde gevallen welk besluit nam, met zijn gedachtengang erachter. Dat werkte geweldig, maar hij sloeg daarin door. Toen hij de vraag kreeg: hoe zit het met een winstdeling? Zei hij wederom: stel maar wat op wat jullie fair lijkt. Dat hield dus in dat het personeel 100% van de winst onderling verdeelde en dat was dus niet gezond meer. Delegeren kan je toen, tot op zekere hoogte.

  • Doe het zelf

Het punt waar ik het niet met hem mee eens ben is zijn ‘doe het vooral allemaal zelf’ principe. Hij programmeerde alles zelf aan de site. Heel goed in zijn geval, maar ik denk dat je in veel gevallen juist dingen ook moet kunnen delegeren. Ook de essentiële zaken van het bedrijf. Hij wilde dat de site perfect was en niemand kan het beter dan hij zelf, dat begrijp ik. Toch denk ik dat je de nuance moet maken: doe vooral wat je zelf leuk vind. In zijn geval programmeren, dus huur je mensen in voor andere zaken.

  • Doe wat jou gelukkig maakt

Zijn laatste punt is voordat doen wat je gelukkig maakt. Hij had een bedrijf met uiteindelijk 85 man personeel en dat maakte hem niet gelukkig. Als jij gelukkig bent als freelancer (zoals ik) of met maximaal 5 mensen personeel (zoals een goede vriend van me) of met ergens rond de 10 man personeel (zoals een andere zakenvriend) is dat heel erg goed. Groei op zich en voldoen aan verwachtingen van anderen is niet een doel op zich. Doe het vooral op jouw manier.

Conclusie

Een mooi boek, anderhalf uur luisterplezier, 5 van de 5 sterren.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Allen als e-boek te downloaden op basis van waardebepaling achteraf via vandehaterd.nl/e-boeken. Ook organiseert hij jaarlijks Digitaal-Werven en TA-Live over innovatie in recruitment. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd