Vertrouwen is het nieuwe geld

geld4_2Ja ja ja, dat weten we nu wel, maar met vertrouwen koop je geen brood bij de bakker of groente bij de groenteboer. Dus stop met die onzin, geld is geld. 

Een reactie die ik meer dan ooit gehad heb als ik het over de economie van vertrouwen heb. Vertrouwen levert niets op toch? Behalve een goed gevoel? Gewoon goed werk leveren, kwaliteit leveren, netjes zijn, niemand oplichten, het zijn dingen die we wel graag doen, maar levert vertrouwen nu iets op?

Het antwoord is volmondig ja. En dat dat zo is wil ik graag uitleggen aan een heel concreet voorbeeld waarin vertrouwen direct omgezet wordt in geld, of in dit geval, de kans op geld.

Zoals ik eerder deze week schreef: ik ben bezig met een vertaling van mijn nieuwe boek. Dat doe ik via een crowdsourcing platform genaamd Elance. Ik heb daar een opdracht opgezet dat ik mijn boek, voor een fixed price, vertaalt wil hebben. Aantal woorden noem je en dan krijg je offertes binnen.

Die offertes verschillen nogal in prijs. Concreet: van 700 dollar tot 4500 dollar. Dat is best een groot verschil. De duurste vallen dus voor mij af, want zoveel budget heb ik er gewoon niet voor.

Toch viel ook de 700 dollar af. Een vertaalbureau uit India die bij hoog en laag zweert ook Nederlandse vertalers te hebben. Echter, ik wil geen bureau, ik wil direct met een freelancer zaken doen. Waarom zouden we nog meer kosten maken en minder aan de persoon zelf geven? Dus alle bureaus vallen af. Daarnaast had deze 700 dollar partij geen enkele referentie. Ze hadden nog bijna geen opdracht gedaan en al helemaal geen reacties gehad daarop. Ik vertrouwde het niet…

Wel vertrouwen

Dat wantrouwen kan leiden tot geen business kunnen we nog wel begrijpen. Echter werkt het andersom ook. Ik heb zo’n 20 aanbiedingen gehad, waarvan er 6 binnen de marge van het budget en van elkaars aanbiedingen lagen, concreet: tussen de 950 en 1300 euro. Maar dat is nog steeds een behoorlijk verschil (ok, ‘slechts’ 350 euro, maar dat is bijna 40% en voor 350 euro kan ik hele leuke dingen doen). Van die zes hebben er drie nu van mij de vraag gekregen voor een kleine proefvertaling. Die selectie gaat op basis van vertrouwen dat ik in hen heb.

Alle drie hebben ze meerder klussen al gedaan. Dat wekt vertrouwen. Alle drie hebben ze reacties van opdrachtgevers hier over gehad, die goed waren. Ook dat wekt vertrouwen. De andere drie zitten qua offerte en CV ook goed, maar hebben dus nog geen klussen gehad.

Een van de drie die mee dingt naar deze opdracht is best wel wat duurder dan de goedkoopste (scheelt 300 euro), maar heeft wel heel veel en hele goede referenties. Ze heeft veel klussen op een hele goede en positieve manier afgerond. Dus ondanks de hogere prijs dingt ze mee naar de opdracht.

Vertrouwen is het nieuwe geld, want er zijn 3 anderen die net zo duur als haar zijn, maar vanwege het gebrek aan referenties dus in eerste instantie niet meedingen.

Entree

De vraag is natuurlijk hoe je een entree maakt in deze wereld. Immers, je hebt die opdrachten nodig voor het vertrouwen. Ik denk dat je dat dan dus op prijs moet doen. Beginnen met serieus laag te bieden, op prijs die opdrachten binnen te halen, daar heel goed werk leveren, zorgen dat je die vertrouwensratings krijgt en dan kan je dus je prijs verhogen.

Vertrouwen is het nieuwe geld

Vertrouwen is dus het nieuwe kapitaal. Je kan het namelijk dus ook omzetten in geld. Simpelweg omdat mensen zoals ik toch angstig zijn om zoveel geld uit te geven aan iemand die je nooit gezien hebt. Die je moeilijk kan controleren. Dus zoek je naar dingen die die angst wegnemen, en dat zijn b.v. ratings van eerdere klanten.

Rachel Botsman heeft er een prachtige TED talk over gegeven. Vertrouwen is het nieuwe geld…

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Allen als e-boek te downloaden op basis van waardebepaling achteraf via vandehaterd.nl/e-boeken. Ook organiseert hij jaarlijks Digitaal-Werven en TA-Live over innovatie in recruitment. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd

2 reacties op dit bericht

  1. […] schreef ik hier al een blogje over vertrouwen dat het nieuwe geld is. Dit ging er om hoe digitaal vertrouwen mij ertoe verleid om op platformen als Elance meer te […]