"Exploring the future of work & the freelance economy"

Inhuur: VMS+MSP+ ATS+MP+SaaS = KPI’s++ Euhhh… Het ging toch om mensen…

Je wilt als organisatie gebruik maken van het loslopende talent dat zich ergens op de markt begeeft. Een hoogst geïndividualiseerde groep professionals. Een groep met specifieke expertise die je als organisatie steeds vaker inhuurt. Voor een brandje hier, een klusje daar. De lijnmanagers hebben zo hun lijntjes en regelen dat zelf wel. Het aantal ingehuurde externen stijgt. Zo ook de kosten en de mogelijke risico’s. Dat je als organisatie daar op een gegeven moment grip op wilt krijgen, dat is voorstelbaar. Dat er dan systemen zijn die je daar bij kunnen helpen, dat is ook best logisch. Dat dat een beetje centraal moet, ook in te komen. Zo ook dat er een projectteam wordt gemaakt, gevuld met een paar consultants en die natuurlijk werken via een gestructureerde methode.

Dat dat allemaal flink uit te bocht kan vliegen, althans in mijn visie, maakte ik onlangs mee. Ik kreeg een presentatie te zien waarin geschetst werd hoe een organisatie haar inkoopproces van interim professionals voor eens en altijd ging stroomlijnen.

Mooie stroomschema’s en alles geautomatiseerd

U kent het wel, zo’n powerpoint presentatie waarbij alle mogelijke afbeeldingen uit de optie ‘stroomschema’ zijn gebruikt. In die hele presentatie stond geen woord Nederlands. Waar het vooral op neer kwam is dat wanneer ze een combinatie hadden gemaakt van een VMS met een MSP, het ATS hadden aangepast en gekoppeld aan een MP die ze gingen lanceren (handig: automatische email voor afwijzingen), dat waar mogelijk vanuit de SaaS filosofie (tja, dat spreekt voor zich). Met als effect dat de KPI’s allen alle kanten om hoog schoten…

Die KPI’s gingen dan vooral over efficiency, kostenbesparing, verhoging snelheid, minder contractafhandelingen. Interne klanttevredenheid naar de kwaliteit van de kandidaten die door deze wirwar van systemen heen kwam vormde geen onderdeel van de KPI’s.

Contact gaat boven contract.

Hebben jullie bij het project nagedacht wat die interim professionals die jullie binnen willen halen nu eigenlijk wilden, vroeg ik aan het einde van de presentatie. Of ze nagedacht hadden waar die zaten, hoe ze te bereiken waren en hoe je bij het inrichten van het (administratieve) inhuurproces rekening kon houden met hun wensen. En of ze met mij het idee hadden dat zeker een deel van de interim professionals zo kriegel wordt van de effecten van dit soort systemen dat ze dergelijke organisaties links lieten liggen. En dat dat misschien nu juist de types waren die voor de benodigde frisse wind konden zorgen in deze politiek-bureaucratische omgeving. Tja, euhh, nee, niet echt. Ik had misschien wel een punt. Maar ja, de markt was toch ook zo dat organisaties het voor het kiezen had, klonk het wat vertwijfeld.

Er hoeft niets mis te zijn het gebruiken van geautomatiseerde systemen. Voor beheren van je inkoop, een externe partij die de markt voor je ontsluit, om een kandidatensysteem te  gebruiken voor je interim professionals. Een marktplaats kan nuttig zijn, mits gebruikt vanuit de juiste strategie. Systemen zijn er om te ondersteunen. Niet om je aan over te leveren. Dan verlies je het contact, zowel intern als extern. En interim professionals? Het zijn net echte mensen: contact gaat boven contract.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

4 reacties op dit bericht

  1. Het probleem wat jij beschrijft is heel herkenbaar. Veel partijen op de markt kijken met een redelijk rechtlijnige visie naar het probleem en de oplossing: vaak omdat zij alleen belang hebben bij het implementeren van die specifieke oplossing. Op deze manier wordt een verbetering van het inhuurproces gemakkelijk een ‘inkoopfeestje’ of misschien juist wel een te soft HR project. De gulden middenweg is hier een mooi streven: zorg dat de aanpak aansluit bij de (HR) strategie van de organisatie en bepaal de ideale mix van oplossingen. Daarna mogen de stroomschema’s uit de kast komen 🙂

  2. Als echte processen man herken ik je geschetste valkuil. Inhuur is een onderwerp waar veel efficiency is te bereiken en kosten te besparen met strakke processen en goede contracten.
    Maar het uitgangspunt zou nooit mogen zijn dat je altijd voor het laagste tarief gaat. We praten met interimmers tijdens een intake gesprek dan ook zoveel mogelijk over dezelfde kernwaarden als bij vaste vacatures.

    • Mark,

      Goed dat jullie dat doen. Doet me denken aan een constatering van Joop Vorst hier onlangs (in http://www.zipconomy.nl/2012/08/waarom-en-voor-wie-doen-we-het/) dat een van de hoofdoorzaken van mislopen van opdrachten de mismatch op waarden niveau is.

      Ik snap dat systemen nodig zijn, zeker bij een groeiend aantal interim opdrachten. De uitdaging die er ligt (bij organisaties, bij de makers van tools) is om kwaliteit van de matching en de afstemming op waarden al zo vroeg mogelijk in het wervingsproces in te brengen en niet ‘pas’ bij een intake gesprek.

      Hugo-Jan

      • Een van de manieren om dat te borgen is kernwaarden al opnemen tijdens het tendertraject, leveranciers daar al hun verhaal over te laten doen, en zelfs opnemen in de raamovereenkomst. De waan van alle dag achterhaald vaak wel de intentie om met de op kernwaarden passende profielen te komen, maar door het vooraf helder af te spreken kun je daar wel op terugvallen.