"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wanneer komt de zelfrijdende auto?

Future-technology-Concept-of-the-car-with-the-autopilot-GoogleWanneer komt de zelfrijdende auto? Dat is een vraag die ik vaak krijg. Als ik zeg: tussen 2020 en 2025 roepen veel mensen dat dat veel te snel is. Zo ver is hij nog niet. Toch zal ik uitleggen waarom ik dat wel geloof en ingaan op de tegenargumenten die ik vaak hoor.

Want er zijn genoeg redenen om te denken dat het niet zo snel gaat, maar er zijn er net zoveel om die snelheid wel te verwachten. En ik geloof dat de krachten om dit tijdspad aan te houden sterker zijn.

Technologie

Is de technologie er klaar voor?

Het antwoord is: ja. In 2004 schreven Levy en Murnane een onbetwist wetenschappelijk document met de titel ‘why people still matter’. Daarin schreef men onder andere: “het rijden in verkeer is ongevoelig voor automatisering”. In 2010 kwam Google met de zelfrijdende auto. Dat was dus 6 jaar van ‘onmogelijk’ naar ‘het werkt’.

Natuurlijk werkt het nog niet feilloos. Echter, de belangrijkste stappen zijn gezet. We hebben nu nog 10 jaar (dus twee keer zo lang) om het te fine tunen. Dat gaat lukken!

Ondertussen heeft de Google auto ruim meer dan 1 miljoen kilometer afgelegd. Er zijn twee ongevallen gebeurt. Eén toen de auto stil stond bij een stoplicht en iemand er van achter op knalde. Eén toen de bestuurder het stuur had overgenomen en dus handmatig reed. Zelfstandig heeft deze auto met 1 miljoen autonome kilometers op de teller nog geen ongeluk gehad.

Voorspellingen

De voorspellingen over wanneer de zelfrijdende auto op de markt komt lopen uiteen. Tesla CEO Musk zei begin dit jaar nog dat hij in 2020 verwacht dat Tesla zo ver is, en dat ze de eerste zullen zijn. Daar waar ook Google 2020 als streefdatum heeft genoemd. Mercedes, Ford, BMW en de traditionele autofabrikanten hielde het tot nu toe steeds op 2025, maar stelde vorig jaar ook hun ambities bij naar 2020. Hoewel men dan vaak nog wel spreekt over ‘90% zelfrijdend’. Dus nog wel met een stuur.

Op deze site staan veel uitspraken van de markt zelf. Ford verwacht 2020 en Audi zegt dat een type dat in 2017 op de markt komt al zelfstandig kan rijden. Voor de rest laat ik het u zelf lezen.

Vervanging

Het meest gehoorde argument waarom het niet zo snel zal gaan komt uit de hoek van de ‘vervanging’ De leasemaatschappijen moeten hun ‘vloot’ afschrijven. Mensen vervangen hun auto niet zomaar en al helemaal niet voor zo’n dure auto. De kans dat een zelfrijdende namelijk minder dan 100.000 euro gaat kosten is minimaal. Dit argument is helaas niet valide en wel om de volgende reden.

Ten eerste zal een deel van de auto’s gewoon ge-update worden. Tesla is, zoals Vincent Everts en Michiel Frackers altijd zeggen, geen auto. Het is een computer op wielen. Tesla gaat volgend jaar een update versturen naar zijn Model S waardoor deze auto voor 90% zelfrijdend kan worden. De vervanging is dus voor veel auto’s geen probleem, het is een update, net als een computer een update krijgt.

Ten tweede is er Uber (en een aantal concurrenten). Uber heeft niet voor niets gezegd dat hun groeipotentieel pas echt aanwezig is als hun service ‘goedkoper is dan het bezig van een auto’. Uber heeft geen chauffeurs in dienst. Die hoeven ze dan ook niet te ontslaan als de zelfrijdende auto er is. Uber investeert momenteel ook fiks in zelfrijdende technologie. Uber zit in je telefoon en de auto rijdt voor als je er om vraagt. De zelfrijdende auto wordt dus toegankelijk voor iedereen, omdat je geen 100.000 euro hoeft te betalen om hem te kopen, maar slechts een paar euro per rit.

De vervangingsvraag is daarmee dus voor een groot deel niet relevant, omdat er nieuwe spelers komen die de auto gewoon uit de markt drukken. Het zijn niet dezelfde spelers die actief zijn in de markt en daarmee spelen legacy systemen geen rol meer. De klanten van de meeste leasemaatschappijen zullen ook snel de rekensom maken dat het betalen per rit goedkoper is, dus geven ze hun medewerkers een abonnement op een zelfrijdende auto in plaats van een leasebak.

En de toekomst?

Zit er dan nog meer in het vat? Ja. Ik deel de mening van Elon Musk dat niet-zelfrijdende auto’s misschien wel verboden worden. Waarom? Omdat het gewoon te gevaarlijk is. 1.500.000 verkeersdoden wereldwijd elk jaar door menselijke fouten. Zelf rijden doe je maar lekken op een racebaan. Of misschien mag het nog, maar wel onder de strikte voorwaarden dat je bij een ongeval aansprakelijk bent. Bij een dodelijk ongeval is het dus doodslag. Wie durft?

Verdere ontwikkelingen? Ik ben benieuwd of er nog treinen, trams, metro’s en bussen blijven bestaan? Ik zie het nut er niet van in aangezien de zelfrijdende auto net zo snel, efficient en betaalbaar zal zijn. Misschien dat er nog hogesnelheidstreinen blijven bestaan voor lange afstanden, maar verder betwijfel ik het.

De maximumsnelheid op veel wegen, niet in de bebouwde kom, maar wel op snelwegen, kan worden afgeschaft. Immers is die er vanwege ons menselijke gebrek aan reactievermogen.

De toekomst ziet er in ieder geval heel anders uit.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd

7 reacties op dit bericht

  1. Als we autorijden verboden gaan maken omdat het te gevaarlijk is, moeten we wellicht eerst roken, drinken, oversteken, bergbeklimmen, seks en koffie verboden maken. En rood vlees. En fietsen.

    • Volgens mij is roken al grotendeels verboden op plekken waar je andere mensen er mee kan schaden. Drinken in het verkeer is verboden, dus ook daar is het dodelijke effect enkel nog voor jezelf. Idem met al die andere punten. Dat gaat enkel om het risico dat je er zelf aan dood gaat. Autorijden is potentieel dodelijk voor derden, vandaar dat de vergelijking totaal en volledig mank gaat. Sorry.

      • Al die dingen kunnen ook gevaarlijk zijn voor anderen. En sinds wanneer is dat de standaard? Onzin. Als je dronken bestuurt, moet je je rijbewijs voor altijd kwijt zijn. Idem 50+ km te hard, telefoon spelen etc. Dingen verbieden omdat het “te gevaarlijk” is, is onzin. Wellicht de toekomst, Elon zegt het tenslotte!, maar onzin.

        • Sorry, maar je bent blijkbaar erg fundamentalistisch en dan is een inhoudelijk discussie niet echt mogelijk. Jij vindt dat je dan je rijbewijs kwijt moet zijn. Of ik die mening deel of niet, dat HOEFT niet. Drinken is verbonden en je krijgt er een boete voor als je teveel drinkt. Waar de grenzen van ‘te veel’ liggen en de stafmaat zijn onderwerp van discussie.

          Dus alles dat potentieel dodelijk is voor derden is verboden, alles waarmee je alleen jezelf beschadigd niet. Dingen die ‘te gevaarlijk’ zijn worden nu al verbonden, als je daarmee anderen in gevaar brengt. Het rijbewijs is daar een voorbeeld van. Je mag niet zonder rijden. Drinken in het verkeer. Roken waar mensen niet weg kunnen (op werk).

          Maar goed, je staat niet open voor een discussie als iemand je op de fouten in je argumentatie wijst. Dus ik zal dat verder niet meer doen.

  2. […] verkeer kan niet worden overgenomen door machines. In 2010 kwam Google met de zelfrijdende auto. In 2020 tot 2025 zullen we massaal in zelfrijdende auto’s […]

  3. Ik zit tegenwoordig regelmatig te hopen dat de zelfrijdende auto z.s.m. komt. Dan heb ik waarschijnlijk geen last meer van file’s.