"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Kabinet wil 81% minder inhuur extern personeel bij Rijksoverheid

Naast minder consultants, interim-managers en uitzendkrachten ook flinke bezuinigingen op vast personeel.

Het kabinet-Schoof heeft een forse ambitie om de inhuur van extern personeel bij de kerndepartementen drastisch terug te dringen. Dit blijkt uit de diverse begrotingen die op Prinsjesdag bekend zijn gemaakt. In totaal moet het bedrag voor externe inhuur binnen vijf jaar met 81% afnemen. Bij het ministerie van VWS ligt de ambitie zelfs op een daling van 90%.

Onder externe inhuur vallen kosten voor consultancy en ICT, zowel voor detachering als zzp-inhuur, maar ook uitzendkrachten.

Het percentage van de totale loonkosten dat de Rijksoverheid uitgeeft aan extern personeel, loopt al jaren op. In 2023 was dit 15,4%, wat ver verwijderd is van het streefcijfer van 10% (de Roemer-norm). De stijging van externe inhuur is deels te wijten aan schaarste op de arbeidsmarkt en crises zoals de covid-pandemie, de afhandeling van de kinderopvangtoeslagenaffaire en het Groningen-dossier. Het kabinet zet hier nu dus radicaal het mes in. Bovenstaande cijfers gelden alleen voor de kerndepartementen; uitvoeringsorganisaties, agentschappen en dergelijke, zoals ook de Belastingdienst, zijn niet in deze cijfers te zijn meegenomen.

Ook minder ‘vast’

De besparingen op externe inhuur komen overigens niet ten goede aan vaste banen. Ook daar heeft het kabinet-Schoof namelijk een stevige bezuinigingsambitie. In totaal moeten de kosten voor vast personeel met 22% omlaag, met uitschieters voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Infrastructuur en Waterstaat.

 

 

 

 

 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

7 reacties op dit bericht

  1. Ergens ben ik blij dat ze proberen de uitgaven te beteugelen. Maar dit klinkt wel erg onrealistisch.

  2. Ik heb voor meerdere kerndepartementen gewerkt en volgens mij moet er meer veranderen dan alleen een personeelskrimp. De bedrijfsvoering van deze nogal archaïsche organisaties zou best een upgrade mogen krijgen. Het vaste personeel is lui geworden en laat het echte werk vaak aan de inhuurkrachten over. Zoals ik het heb ervaren zijn velen lang geleden in dienst gekomen en hebben sindsdien nauwelijk iets van opleiding of training gedaan. Van de project- en programmamanagers die ik ben tegengekomen, had vrijwel niemand de vereiste certificaten. Enorme investeringen worden nauwelijks verantwoord. Van businesscase, batenmanagement en goed opdrachtgeverschap hebben weinigen gehoord. Ik hoop uit naam van de belastingbetaler dat dat ook gaat veranderen.

  3. Wat gaan ze dan níet doen?

    Het werk dat door de externen wordt gedaan bestaat nog steeds.

    Wie gaat het werk dan doen? De internen die daar kennelijk te lui of ongeschikt voor waren?

  4. Vermoedelijk wordt er dan dus geen nieuwe wetgeving meer aangenomen die wijzigingen op bestaande systemen en procedures vereisen. Best een goed idee eigenlijk, ware het niet dat het onwaarschijnlijk is dat de politiek zich daaraan gaat houden.
    Ik heb zelf meerdere stints bij de belastingdienst ingehuurd gezeten en de interne medewerkers zijn best goed en gemotiveerd om het werk uit te voeren, ze komen alleen ‘handjes tekort’. Ik ben erg benieuwd hoe het kabinet denkt dit probleem op te lossen. In de tussentijd ben ik al aan het kijken naar mogelijkheden buiten de ICT, laat ze maar zwemmen en hun problemen zien verergeren. Ik ga het lekker bekijken vanaf de zijlijn, ik wens ze dan ook veel geluk met hun idealen…

    • Het lijkt me onmogelijk om de huidige wet DBA fatsoenlijk te implementeren, als je bedenkt hoe het ondoenlijk het is om strakke kaders te formuleren obv de wettekst.

      Hoe zie jij dat?

      • Om te beginnen met een heldere definitie van wie of wat een schijnzelfstandige is en dat in de wet verankeren. Hierbij mag geen enkele vorm van ambiguiteit bestaan, de wet moet 100% eenduidig zijn. Totdat dat is gerealiseerd kan er van welke handhaving geen sprake zijn. Op deze manier weet je dat er nooit sprake zal zijn van handhaving omdat onze wetgevers daar nooit uit gaan komen. Tevens voorzie ik in de tussentijd een ernstige overbelasting van de juridische instanties, want alles staat open voor welke vorm van interpretatie dan ook…

  5. Wat mist in deze cijfermatige uiteenzetting is de totale besparing die het Rijk wil realiseren. Dit is gerekend vanaf 2024 afgerond 31%. M.a.w. de overheid denkt met minimaal (inflatie niet meegerekend) 31% minder aan personeelskosten toch nog te kunnen functioneren. Dit terwijl het takenpakket niet minder geworden is. Ik ben erg benieuwd hoe ze dit willen gaan realiseren? Het lijkt mij volstrekt onmogelijk om met zo’n 30% minder aan personeel nog steeds hetzelfde werk uit te kunnen voeren. Het lijkt er sterk op dat men om de begroting rond te krijgen deze onrealistische besparing uit de hoge hoed heeft getoverd. Je hebt dan wel een sluitende begroting maar die is dan wel gebaseerd op volstrekt onhaalbare doelstellingen.