"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Mooie, wel lagere groei van Brunel Nederland

Na een geweldig groeijaar voor Brunel Nederland, koelde de omzetgroei in het eerste kwartaal van 2024 wat af. Datzelfde beeld is wereldwijd zichtbaar.

Presentatie: https://s29.q4cdn.com/775574951/files/doc_financials/2024/q1/Press-Release-Q1-2024.pdf   

Wereldwijd zag Brunel de omzet in het eerste kwartaal met +13% groeien ten opzichte van vorig jaar, naar 349,2 miljoen euro (na correctie voor werkbare dagen, eventuele overnames en wisselkoersverschillen). Vorig jaar groeide de mondiale omzet nog met +18%, en in het laatste kwartaal van 2023 nog met +14%. Dus nog steeds een sterke groei, die langzaam maar zeker wat afkoelt.

De totale brutomarge groeide met +6% met een lager tempo dan de omzet, met als gevolg dat de brutomarge als percentage van de omzet van het totale concern zakte naar 19,8% (21,7% een jaar eerder). De winstmarge (voor rente en belastingen, EBIT) zakte, vooral vanwege minder werkbare dagen in het kwartaal dan een jaar eerder, stevig van 5,0% in Q1 2023 naar 4,1% van de omzet. De aandelenbeurs reageerde gematigd enthousiast: ruim een uur na opening van de beurs stond het aandeel Brunel (BRNL.AS) zo’n +2% hoger, terwijl de beurs (AEX) een plus van +0,7% toonde.  

Strategische segmenten

Brunel heeft vier sectoren tot strategische doelmarkten benoemd: Mijnbouw, Traditionele energie, Duurzame energie en Life sciences. Samen waren deze goed voor 55% van de mondiale brutomarge in het eerste kwartaal, na een nominale groei van +15% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De overige doelmarkten, aangeduid als Local verticals, waren samen goed voor 45% van de brutomarge wereldwijd, na een gezamenlijke nominale krimp van -13%.

Jilko Andringa, CEO van Brunel International, zag in die ontwikkelingen dan ook de bevestiging van de strategische keuzes van het concern. “Ons goed gediversifieerde portfolio van markten en mogelijkheden positioneert ons om te profiteren van de energie- en digitale transformatie, waardoor we de uitdagende omstandigheden in sommige van onze klantsegmenten en landen kunnen doorstaan. Onze voortdurende procesverbeteringen, digitale tools en het benutten van onze infrastructuur hebben de druk op de brutowinstmarge in het kwartaal tegengegaan.”

Sterke groei in Australasia en Midden-Oosten & India

In termen van omzet is de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) met 64,3 miljoen euro de belangrijkste regio voor het concern. De omzetgroei bedroeg er maar 2%. Australasia en het Midden-Oosten & India zijn samen goed voor 29% van de concernomzet, na een stevige groei van +30% in het eerste kwartaal. De DACH-regio was in het eerste kwartaal goed voor 18% van de omzet, en voor 45% van de winst. Australasia en het Midden-Oosten & India waren samen (vooral vanwege de relatief lage bruto marges in die regio’s) goed voor 31% van de winst. 

Goede ontwikkeling in Nederland, wel wat kanttekeningen

Nederland is qua omzet nog net de tweede regio van het concern, en met 55,5 miljoen euro in het eerste kwartaal goed voor bijna 16% van Brunel International. De Brunel-omzet groeide in ons land met +6%. In het laatste kwartaal van 2023 was de omzetgroei nog +13% en in het derde kwartaal zelfs nog +16%.

De afgelopen weken rapporteerde Randstad Nederland een omzetkrimp van -7%, ManpowerGroup Nederland een omzetkrimp van -2% en de ABU een omzetkrimp in de ABU Marktmonitor van -0,9%.

In de grafiek valt goed op hoe de omzetgroei van Brunel Nederland positief afsteekt tegen de andere ontwikkelingen, maar ook dat de omzetgroei na sterke 2023-cijfers afneemt. Ook in het aantal bemiddelde kandidaten is dat beeld duidelijk herkenbaar, met zo op het oog een negatieve trend in de loop van de eerste drie maanden van 2024:

Volgens Brunel was de omzetgroei in Nederland dan ook vooral het gevolg van hogere tarieven en groei van de business line Legal. De Nederlandse brutomarge zakte van 28,1% naar 27,3%, de winstmarge van 9,0% naar 7,9%.

Verwachtingen

Brunel verwacht dat de omstandigheden in verschillende van hun markten op korte termijn moeilijk zullen blijven, maar dat het goed in staat zal zijn om door deze tijden te navigeren. Voor de middellange termijn ziet het resultaten op ‘het volgende niveau’.

Drs Wim Davidse is toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur. Hij gelooft heilig in de vitale mix van energiek ondernemen en aanstekelijk werkgeverschap en de essentiële rol van flexibiliteit (zonder flexibiliteit geen zekerheid!). Wim is director Trends & Insights bij de uitgever ZiPmedia en daar onder meer hoofdredacteur van HRMonitor, Bekijk alle berichten van Wim Davidse

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *