"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Algoritmes inzetten bij selectie maakt organisatie minder aantrekkelijk voor sollicitanten

Organisaties die bij de werving en selectie van kandidaten Artificial Intelligence (AI) inschakelen, kunnen daardoor een slechter imago krijgen bij sollicitanten, zo wijst een studie uit.

Het gebruik van algoritmes bij het selecteren van personeel, zien kandidaten als een signaal dat de wervende organisaties vooral oog hebben voor kostenbesparing, controle en uitbuiting en niet voor kwaliteit of het welzijn van hun medewerkers. Dat blijkt uit een onderzoek van Irmela Fritzi Koch-Bayram en Chris Kaibel, gepubliceerd in het vakblad Human Resource Management Journal.

Bedrijven die laten zien dat de selectie gedaan wordt door mensen, worden volgens de onderzoekers gezien als bedrijven die wel aandacht hebben voor kwaliteit en welzijn van werkenden. De onderzoekers toonden dit aan met twee experimenten in een fictief sollicitatieproces.

In de studie is niet gekeken naar de daadwerkelijke relatie tussen het inzetten van AI en de aard van de organisatie. Er is alleen gekeken naar de perceptie van de (potentiële) sollicitanten. Maar dat maakt de uitkomsten niet minder relevant. De onderzoekers wijzen erop dat die perceptie veel invloed kan hebben op de beslissing van werkenden om überhaupt te gaan solliciteren.

Ondanks dat het inzetten van algoritmes wel degelijk tot een betere selectie van cv’s kan leiden, doen organisaties er goed aan dit negatieve beeld bij sollicitanten mee te nemen in hun besluit om gebruik te maken van algoritmes. Of op zijn minst na te denken hoe erover gecommuniceerd wordt, zo adviseren de onderzoekers.

Lees ook:

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie