"Exploring the future of work & the freelance economy"

Deliveroo in beroep tegen uitspraak dat bezorgers geen zzp’ers maar werknemers zijn.

Rechtbank oordeelt dat cao van toepassing is op bezorgers.

Bezorgers van maaltijdbezorger Deliveroo zijn geen zzp’ers, maar moeten volgens de cao worden betaald. Dat was het oordeel van de rechtbank in twee zaken die vakbond FNV had aangespannen. Deliveroo  heeft direct aangekondigd tegen de zaak in beroep te gaan. “Als bezorgers niet meer kunnen werken als zelfstandige, dan zou dit de vrijheid wegnemen die zij nu hebben en waarderen, om te werken waar en wanneer zij willen.”

De maaltijdbezorgdienst besloot vorig jaar om met zelfstandigen te werken. Medewerkers van wie de arbeidsovereenkomst afliep konden als zelfstandigen verder. Nieuwe bezorgers kregen direct een zzp-contract. De bezorgers worden nu ook per bezorging betaald in plaats van per uur. Deliveroo stelt zelf dat ze zorgt voor “goedbetaalde, flexibele bijbanen die gewild zijn onder bezorgers in Nederland”. De overstap was voor FNV aanleiding om een rechtzaak te starten.

De rechter stelt nu dat het werk van de bezorgers hetzelfde is gebleven en dus is er nog steeds sprake van een arbeidsovereenkomst. Volgens de rechtbank is de cao beroepsgoederenvervoer van toepassing en moet volgens die cao met terugwerkende kracht worden uitbetaald aan de bezorgers.

Deliveroo: rechter trekt onjuiste conclusies

Deliveroo reageert teleurgesteld op de uitspraak en somt een aantal – volgens hen – onjuistheden en inconsistenties van de uitspraak op. “In de uitspraken is duidelijk niet meegenomen hoe bezorgers in de praktijk met ons werken.”

Deliveroo wijst er op dat dezelfde Rechtbank Amsterdam vorig jaar de overeenkomst van opdracht van Deliveroo beoordeelde en toen tot de conclusie kwam dat de bezorgers als zelfstandigen konden werken. Ook bestrijden de maaltijdbezorgers een aantal conclusies van de rechtbank. Zo is het volgens hen onjuist dat de bezorgers elkaar in de praktijk niet kunnen vervangen of bezorgingen niet kunnen weigeren. “In feite wordt 40% van alle bestellingen minimaal 1x afgewezen door bezorgers, daarvan ondervinden bezorgers geen consequenties. Ook blijkt uit de praktijk dat 94,9% van de bezorgers minstens één bestelling heeft geweigerd tijdens het werk.”

PvdA eist actie van Koolmees

De FNV is blij met het nieuws en denkt dat het ook gevolgen heeft voor andere maaltijdbezorgers die met zzp’ers werken, zoals UBEReats. “Dit zou wel eens het failliet van het huidige verdienmodel kunnen betekenen”, zo zegt bestuurder Willem Dijkhuizen tegen de NOS.

“Alsnog gerechtigdheid,” zo reageerde reageert PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk tegen Rens Lieman (NRC). “Bezorgers hebben recht op een contract met bescherming van inkomen en bij ziekte. Ik eis nu van minister Koolmees dat hij overgaat tot politieke actie voor bescherming van alle mensen in schijnzelfstandigheid.”

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

2 reacties op dit bericht

  1. Ik vraag me af hoeveel mensen Deliveroo in vaste dienst heeft. Hun core business is toch het rondbrengen van maaltijden. Dus als zij alleen ZZPers laten afleveren, dan spreekt je hier inderdaad van een schijnzelfstandigheid. Al de risico van Deliveroo wordt zo afgewenteld op de ZZPer. Tenzij deze ZZpers worden ingezet als een flexibele schil of vervanging bij langdurige afwezigheid of i.v.m. hun specifieke kennis (dit laatste zal bij het rondbrengen van maaltijden zeker niet het geval zijn) dan gebruiken zij de inzet van ZZPers wel juist. Ik lees ook niet of de ZZPers gehoord zijn en wat hun bevindingen zijn. Maar dit riekt inderdaad naar schijnzelfstandigheid….

    • @Jos, in jouw beoordeling van wat nu wel of niet schijnzelfstandigheid is, zit nu net ook wel de crux. inzet zzp voor ‘langdurige afwezigheid’ maar met het zelfde werk wordt door sommigen als schijnzelfstandigheid gezien. net als zzp-flexschil voor ‘piek’. Deliveroo vindt dat hun app/platform de core business is (de ontwikkelaars zijn in dienst) en de bezorgers slechts gebruikers van de app. Dus geen core business. Deliveroo stelt in haar persbericht dat “De FNV heeft geen enkele bezorger gevonden om deze zaak te ondersteunen, omdat bezorgers juist kiezen voor de flexibiliteit van het werken als zelfstandige” (als reactie op jouw opmerking daarover). Kortom: boel kanten van de medaille, ook al omdat actuele wettelijke kaders vooralsnog ontbreken.