"Exploring the future of work & the freelance economy"
CRM-systeem

Hoe kies je het beste systeem om de liefde van je klanten te managen?

De relaties met al je klanten goed onderhouden gaat bijna niet meer zonder technologie. Maar hoe kies je het CRM-systeem dat het beste bij jou past?

Online tools

Online tools zijn niet meer weg te denken uit ons bestaan. Je gebruikt er ongemerkt waarschijnlijk meer dan je denkt. Zelfs om je ware liefde te vinden kun je tegenwoordig een beroep doen op tools, zoals Bumble of de alombekende Tinder. Het zijn tools die de wijze waarop we de liefde vinden aanzienlijk hebben veranderd!

Hetzelfde geldt voor het bedrijfsmatig managen van de liefde van je klanten. Tools kunnen je faciliteren bij het winnen van de liefde van je klant en wellicht nog belangrijker: ook bij het behouden ervan. Bedrijven die zichzelf steeds opnieuw uitvinden, zich aanpassen aan de moderne technologieën als mobile en sociale media en hun aanbod personaliseren door klantdata te analyseren, zullen overwinnen. Zonder online tools is het managen van je klantdata uit alle diverse kanalen als telefoon, mail en sociale media onbegonnen werk. Een CRM-systeem is door de huidige ontwikkelingen dan ook een onmisbare schakel naar succes geworden. Maar hoe vind je het CRM dat bij je past?

Je CRM-match vinden

Net als in de liefde is het bij de keuze van je CRM belangrijk dat het vanaf het eerste moment goed zit. Daarbij weten we allemaal dat het voor de overlevingskans van de relatie op de lange termijn wel raadzaam is om ook wat zelfkennis en wat marktkennis in te zetten. Deze kennis bouw je op door onderzoek. De 3 belangrijkste vragen bij dit onderzoek naar het vinden van de juiste match zijn:

  • Waar ben ik naar op zoek?
  • Wat is er allemaal op de markt?
  • Wat kan ik me veroorloven?

Ingewikkeld? Nee hoor! Om die match te vinden is het helemaal niet nodig een doorgewinterde casanova te zijn. Ook is tijdgebrek of gebrek aan ervaring met tools geen excuus. Want tech savvy of niet, daten met een CRM blijkt in de praktijk vaak een stuk eenvoudiger dan daten met een variant van vlees en bloed. Lees mee en ontdek hoe eenvoudig het vinden van je ideale CRM kan zijn.

Waar ben ik naar op zoek?

Door een CRM te kiezen waarvan de kracht ligt in een functie die jouw strategisch doel kan waarmaken, zorg je ervoor dat je doelstellingen binnen handbereik komen. Op de korte en de lange termijn. De ervaring leert dat het bij een bedrijf tot een man of 30/40 personeel niet kostenefficiënt is om een ERP-systeem aan te schaffen. Een online CRM-tool is hier dan de betere optie. Zulke tools zijn efficiënt, schaalbaar, kosten relatief weinig en ondersteunen daar waar nodig. Omdat de concurrentie moordend is in de wereld van de CRM-tools, zullen ze alles eraan doen jou altijd het nieuwste van het nieuwste te bieden. En dit alles voor een vaste prijs per maand.

De online CRM’s zijn vaak gespecialiseerd in specifieke functies. Door in de beginfase handig te kiezen voorkom je latere teleurstelling. Welke functies kan een online CRM voor je vervullen om het klantproces te optimaliseren van lead tot aftersales?

Bedrijfsprocessen efficiënter en effectiever maken:

  • Mobiele app: is het optimaliseren van de interne bedrijfsprocessen bij face-to-face contacten een aandachtspunt? Dan kun je denken aan een CRM met een mobiele app. Zo zijn je salesmedewerkers altijd op de hoogte en kunnen ze ook onderweg bij alle adressen en informatie
  • Accountmanager koppelen
  • Visitekaartjes via een app direct uploaden in het CRM

Klantbinding

  • Contactmomenten vastleggen
  • Klantmanager herinneren aan belangrijke data (verjaardagen, jubilea)
  • Klantmanager herinneren aan het opnemen van contact met een klant voor aftersales

Leadgeneratie

  • Leadproces tracken
  • Contactgegevens automatisch registreren als iemand belt
  • Offertes maken en direct versturen
  • Leadproces monitoren: waar zit een klant in het proces van offerte naar gewonnen deal? Hoe lang is er al geen contact geweest?

Klanttevredenheid/klantloyaliteit:

  • Social CRM: kies een CRM met social CRM functie wanneer sociale media belangrijk voor jullie bedrijf zijn
  • Opbouwen klanthistorie bedrijfsbreed: door een CRM te kiezen dat je door alle gekozen touchpoints kunt gebruiken, zet je de klant echt centraal binnen de organisatie. Een CRM integreert de contactsoorten en momenten, zodat er een overzicht mogelijk is. Hierdoor wordt er van elke klant een klanthistorie opgebouwd.

Wat is er allemaal op de markt?

Er is veel aanbod van online CRM’s. De één belooft nog meer voor je te kunnen betekenen dan de ander. Kom goed beslagen ten ijs door gebruik te maken van een vergelijkingssite. Zo vind je eenvoudig de tool die bij jouw onderneming past. Door filters in te stellen voor de functies die je wenst, vind je snel de tool die je de mogelijkheden biedt om je doelstellingen te kunnen waarmaken. De meeste tools bieden een gratis proefperiode. In die periode kun je ervaren of de tool echt wat voor je is, zonder ergens aan vast te zitten. Toegegeven; wat dat betreft stijgt het gebruiksgemak van een online CRM-tool ver uit boven die van een variant van vlees en bloed.

Wat kan ik me veroorloven?

Wellicht meer dan je denkt. Voor de ondernemers met personeel is een online CRM vaak meer een kwestie van smaak dan van prijs. De meeste online CRM’s zijn namelijk prima te betalen. Je moet dan denken aan een bedrag van enkele tientjes per maand. Bovendien verdien je deze investering snel terug door efficiëntie, klantbehoud en klanttevredenheid. Voor de ondernemende zzp’er, die vaak voldoende heeft aan enkele basisfuncties, bieden sommige aanbieders zelfs gratis versies aan. Vergelijkingssites kunnen met een muisklik een overzicht voor je genereren waarin je de prijs en functionaliteiten van een CRM naast elkaar op een rijtje ziet.

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki , dé advieswebsite waar je als ondernemer de beste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en projectmanagement. Door onze expertise met je te delen ontdek je hoe software je helpt het maximale uit je business te halen.

Bekijk alle berichten van Arjan Nieuwbeerta

Er kunnen geen reacties meer achtergelaten worden.