"Exploring the future of work & the freelance economy"

Zp’er staat stevig in eigen schoenen: Werkt liefst zonder bureau en verwacht hoger tarief.

ZP’ers werken het liefst zonder bemiddelingsbureau, denken dat de tarieven gaan stijgen en kijkt optimistisch naar de toekomst.

11151677_sDe Nederlandse zelfstandige professional (zp’er) staat stevig in zijn schoenen en is zich bewust van zijn kwaliteiten. Een meerderheid (84%) van de zelfstandigen bestempelt zichzelf als vakman en meer dan de helft (52%) vindt dat een zp’er zo goed is als zijn meest recent afgeronde opdracht. Dat blijkt uit onderzoek dat we gehouden hebben onder ruim 1500 zp’ers.

Ondersteuning van buitenaf

Traditionele bemiddelingsbureaus zijn minder in trek bij Nederlandse zelfstandigen: ruim 89 procent wil zonder tussenpartij aan een opdracht komen. Deze uitkomst borduurt voort op de ontwikkeling die zich al enkele jaren voordoet. Vorig jaar lag het percentage dat aan de slag wil zonder een bemiddelingspartij in te schakelen onder de 80 procent.

Daarnaast is 58 procent van de zp’ers van mening dat hij zelf voldoende inzicht heeft in de fiscale en financiële gevolgen van het zp-schap. Dit staat in groot contrast met het gegeven dat slechts een vijfde van de ondervraagden (21%) vindt dat hun collega zp’ers hier voldoende kaas van hebben gegeten.

Aantrekkende tarieven

Uit het onderzoek blijkt ook dat zp’ers de overtuiging hebben dat de tarieven in de nabije toekomst verder gaan aantrekken. Een meerderheid (62%) gelooft dat zij aankomende periode hun uurtarief weer kunnen verhogen, ten opzichte van de 49 procent die dit vorig jaar voorspelde.

Dat de zelfstandigen in Nederland bewuster met hun tarief omgaan, blijkt uit het feit dat 71 procent van de ondervraagden bereid is het tarief te verlagen voor een interessante opdracht. Het jaar daarvoor was dit nog bijna 80 procent.

Professional zelfstandiger

Het gaat steeds beter met de Nederlandse zp’er en ik ben ervan overtuigd dat zij de komende periode meer en meer macht zullen krijgen. De wil om zonder bureau aan de slag te gaan is begrijpelijk, maar de realiteit is vaak toch anders. Zaken als acquisitie en administratie blijven een blok aan het been en ook inzicht in financiële gevolgen van het zp-schap ontbreekt vaak.

Wij zien dat de professional anno nu steeds zelfstandiger wordt en wij ondersteunen hen met deze zaken. Bemiddelingsbureaus moeten nóg duidelijker hun toegevoegde waarde laten zien om zp’ers aan te trekken. Momenteel zijn er te veel partijen die wel marge maken, maar onvoldoende waarde leveren.

Naar aanleiding van het onderzoek publiceerde FastFlex in samenwerking met ABN AMRO het whitepaper: ‘The war for talent is over – and talent won’. Deze is te downloaden via: http://www.fastflex.nl/nl-nl/media/whitepapers/trendrapport-the-war-for-talent-is-over-and-talent 

Niels Huismans is als consultant bij FastFlex verantwoordelijk voor Business Development. FastFlex is sinds augustus 2017 onderdeel van Between Staffing Group. FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resourcemanagement. Wij dragen zorg voor de volledige keten van inhuur: van het proactief benchmarken van de inhuurtarieven tot het afwikkelen van alle contractgerelateerde zaken. Niels richt zich vanuit zijn marktexpertise op het creëren van meerwaarde voor huidige en nieuwe klanten. Daarnaast is hij oprichter van Marketives, een website waar hij een vernieuwende kijk op marketing, strategie en management geeft. Voordat Niels aan de slag is gegaan bij FastFlex heeft hij de Master Marketing Management gedaan waarna hij het management traineeship van Young Colfield heeft doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Naast zijn werk heeft Niels passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Bekijk alle berichten van Niels Huismans

10 reacties op dit bericht

  1. Interessant verhaal. Wel jammer, zij het begrijpelijk vanuit het perspectief van de “sourcing partner en managed service provider op het gebied van resourcemanagement”: de eenzijdige benadering van de zp’er als flexibele arbeidskracht. Ik heb het antwoord ook niet paraat, maar: wat betekent het voor je toekomstvisie als je de zp’er beschouwt als ondernemer?

    • De toekomstvisie voor zowel bemiddelingsbureaus als inhurende organisaties zou er heel anders uit zien als de zp’er puur als ondernemer gezien gaat worden. Dit vereist echter een omslag bij alle partijen. Zp’ers worden niet alleen onvoldoende gezien als ondernemers door de politiek en bedrijfsleven maar gedragen zich ook vaak onvoldoende als echte ondernemers. Het blijft echter zo lastig om de gehele populatie van zp’ers eenduidig te definiëren en hier goed beleid op te voeren. Er is veel diversiteit aan de drijfveren die achter het zp-schap zitten. Interessant is om ook te zien dat drijfveren en het feit hoe de zp’er naar zichzelf kijkt ook verschilt per generatie. Toch ben ik al wel van mening dat de zp’er niet meer puur en alleen gezien wordt als flexibele arbeidskracht.

  2. Haha, ja Niels, en ik wil graag de loterij winnen zonder allerlei vervelende bemiddelingspartijen! Prachtig conclusies op basis van dit “onderzoek”! Als ik alternatief genezer was of in de schoonheidsverzorging als ZZP-er gestart zou zijn zou ik ook geen bemiddelaar willen. Ik zou bovendien niet weten welk bedrijf een tekort heeft aan bijvoorbeeld alternatieve genezers.
    Na het geweldige, met superlatieve kreten en grafiekjes overladen, verhaal in het rapport over briljante “millenials” (waar zijn overigens de briljante generaties X,Y en Z trouwens gebleven die de hele ZZP-markt zouden bestormen en veranderen?) gaat er een stevig aanvullend schepje bovenop de geloofwaardigheid van het onderzoek: “Er zijn weinig betrouwbare, onafhankelijk verkregen feiten en cijfers over zelfstandigen zonder personeel. Zelfs over wie tot de ZZP’ers moet worden gerekend, bestaat geen overeenstemming. In de discussie over deze doelgroep voeren percepties en opinies van belanghebbenden dan ook vaak de boventoon.”
    Dus toen ben ik maar gestopt met serieus lezen van dit geweldig “onderzoek”! Maar wat mij nog het meest verbaast: waar komen de conclusies die je boven dit artikel benoemt vandaan? “Werkt liefst zonder bureau en verwacht hoger tarief”???? Waar in het rapport?? De facto: wordt dat helemaal nergens benoemd. Voorwaar een sterk stukje “Business Development” inderdaad voor Fastflex als MSP, blijkbaar gestoeld op de hoop dat vrijwel niemand de moeite doet om daadwerkelijk op de link te klikken en het rapport echt te lezen! Chapeau, dat wel, een knap staaltje marketing!!

  3. Ik heb jaren bij bemiddelingsbureau gewerkt en nu zelfstandig. Dus ken de twee kanten van dit verhaal.
    Zelf je opdrachten binnenhalen geeft natuurlijk een extra kick. En het scheelt marge. Logisch dat dat de voorkeur heeft.
    Toch onderschatten veel zelfstandigen (zeker starters) hoeveel tijd acquisitie kost. Vergelijk dat eens met de marge die je kwijt bent bij een bureau. Dat komt misschien wel aardig over een.