"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De essentiële basis voor succesvol ondernemerschap in 2013

5840832_s (1)Laatst kreeg ik een update op LinkedIn binnen van een oud-collega die voor zichzelf was begonnen.Uit de update bleek dat hij inmiddels weer een vaste baan had geaccepteerd. Kan niet zeggen dat het me enorm verraste. Al een aantal maanden nadat hij voor zichzelf was begonnen, bleek het hem allemaal nogal tegen te vallen. Toch enorm jammer als het ondernemersbestaan waar je zo vol enthousiasme aan begint al zo snel zo roemloos ten einde komt.

Ik had het hem graag anders gegund. Het had ook vast anders kunnen lopen. Want op zich was Egbert (uiteraard niet zijn echte naam) een hele capabele vent die veel te bieden had. Hij had een goede marketingopleiding afgerond, jarenlang succesvolle ervaring als manager binnen het bedrijfsleven opgedaan, en commercieel was hij ook niet echt onhandig. Toch was het allemaal niet gelukt. Het was niet van de grond gekomen. En de hypotheeklasten gingen steeds zwaarder aan zijn gemoedsrust knagen. Tja, en toen kwam de oplossing voor de ellende voorbij in de vorm van die vaste baan. Maar het katergevoel bleef wel een lange tijd hangen…

Hoe kun je deze situatie voorkomen? Welke valkuilen kun je vermijden?

Waarom het ondernemerschap soms weerbarstig blijkt

Misschien ben jij ook gestart bent als zelfstandige en ben je nu al een tijdje zoekende omdat het niet zo goed loopt als je had gehoopt. Het is dan een schamele troost te weten dat je niet de enige bent. Ik krijg regelmatig mensen die om deze reden een personal branding traject bij mij starten. Omdat ze zichzelf als ondernemer nu echt eens goed op de kaart willen zetten na maandenlang tobben.

En ik kan daar zelf ook uit eigen ervaring over meepraten hoor. Ik heb zelf ook meegemaakt dat ik als zelfstandige was gestart maar vervolgens min of meer vastliep. In 2007 had ik mijn baan opgezegd om voor mezelf te beginnen. Nadat ik in contact was gekomen met een franchiseclub die grote plannen had op het vlak van coaching, training en organisatieadvies, was het gaan kriebelen. En ik besloot de knoop door te hakken. Ik ging voor het ondernemerschap! Ik had al een tijdje met het idee gespeeld maar het leek me zo ongezellig om in je eentje een bedrijf te draaien.

Die franchiseconstructie leek me daarom ideaal. Leuke ‘collega’s’, samen netwerken, met elkaar iets moois opbouwen. Een deel van je omzet afstaan als je daar ook opdrachten voor terugkreeg, leek mij een redelijke deal.

De praktijk bleek echter al snel een stuk weerbarstiger. Het hele verhaal kostte mij veel geld en tijd en er kwam weinig voor terug. Toen ik dus een mooie interimopdracht kreeg aangeboden, was ik al snel om. In plaats van trainer en coach werd ik interimmanager, en in eerste instantie vond ik dat best een aardige manier om (goed) geld te verdienen. Maar toch ging het na verloop van tijd weer kriebelen…

Voor mij voelde het ‘interimmen’ niet goed. Ik kon er te weinig van mezelf in kwijt. Ik wilde immers aanvankelijk trainen en coachen. Daarom ben ik toen uiteindelijk weer in een vaste baan gestapt omdat ik het gevoel had dat ik daarin meer kon opbouwen dan in de interimopdrachten die ik aangeboden kreeg. Alles bij elkaar was het een hele leerzame ervaring en financieel heeft het gelukkig niet slecht uitgepakt.

Past wat je doet wel bij wie jij bent?

Wat was er de oorzaak van dat het niet goed uitpakte en wat kan jij daarvan leren? Wat was de reden dat ik niet tevreden was over mijn bestaan als interim-manager? En waarom lukte het Egbert niet om zijn bedrijf van de grond te krijgen? Bij ons allebei lag er een heel belangrijk probleem aan ten grondslag aan ons ‘falen’. We misten een goede basis als ondernemer!

Egbert had ik in de maanden voordat hij zou starten als zelfstandige vaak gesproken over zijn mooie plannen. Het viel mij op dat wat hij ging doen niet helemaal leek te passen bij de kwaliteiten die hij in de kern in huis had. Hij ging niet uit van zijn eigen authentieke kracht maar moest zich aanpassen aan een bestaande franchiseformule die niet optimaal aansloot. Ook de marketingaanpak die werd gehanteerd, leek mij weinig gestructureerd. Men ging voornamelijk uit van netwerken en acquireren.

Mijn eigen ‘fout’ was ook dat ik instapte in een concept dat door anderen was bedacht en waarin ik niet optimaal tot mijn recht kwam. Ik had onvoldoende nagedacht over mijn eigen verhaal en mijn eigen ‘ding’. Ik had geen eigen bedrijfsconcept en moest mij aanpassen aan andermans keurslijf.

Alleen een leuk ideetje is onvoldoende basis voor succes

Alleen het hebben van een leuk idee, volstaat helaas niet om een succesvol te zijn als ondernemer. Tenzij jij zo’n type bent dat in staat is om koelkasten te verkopen aan Eskimo’s. Als je echter als zelfstandig professional je brood wilt verdienen, ben jij je bedrijf.

Jij bent het gezicht van je bedrijf. Wie jij bent is dus voor een belangrijk deel bepalend voor jouw profilering en voor het succes van je bedrijf. Daarom is het heel belangrijk om goed stil te staan bij de zaken waar jij je echt in onderscheidt. En ook is het goed om je te verdiepen in de zaken waar je energie van krijgt, waar je echt blij van wordt. Want je wilt je bedrijf toch het liefste opbouwen rondom datgene waar jij graag mee bezig bent. Waar jij echt goed in bent.

Een boel marketingrumoer in de markt is ook niet genoeg

Pas als jij goed in beeld hebt wat je te bieden hebt aan jouw klanten, kun je daaromheen je marketingboodschap opbouwen en je diensten uitwerken. Pas dan kun je jezelf op de kaart zetten. Want zonder jouw eigen authentieke verhaal verzand je in het toepassen van marketingtruukjes.

Bij veel marketinggoeroes die nu op internet actief zijn, leer je die marketingmethodes. En die methodes zijn prima hoor, ik pas ze zelf ook toe. Ik heb zelf een marketingachtergrond en ik weet dat goede marketing echt werkt. Daar kan ik je ook alles over vertellen. Door te bloggen over mijn expertise heb ik mijn bedrijf in de markt gezet en hoef ik niets aan acquisitie te doen. Dat kan ik jou ook leren.

Maar het begint bij de basis. Het begint bij wie jij bent en wat jouw kwaliteiten zijn , waar jouw expertise ligt, waar jouw drive en jouw dromen door worden gevoed. Als je dat in kaart hebt, kun je gaan floreren door hier een goede marketingaanpak aan te verbinden.

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren.In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt.Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma