5 punten die bureaus en ZZP’ers op een Inhuur-Marktplaats zoeken (en helaas nergens vinden…)

In deze blog kijk ik naar de behoeften van de leveranciers op een digitale Marktplaats voor externe inhuur, waarvan er nu al zo’n 50 werkzaam zijn (klik hier voor een totaal overzicht).

Leveranciers zijn óf bemiddelingsbureaus die hun eigen medewerkers en ZZP’ers aanbieden, óf het zijn ZZP’ers zelf die rechtstreeks zonder tussenbureau willen meedingen. Ik kijk voor dit artikel alleen naar die Marktplaatsen die worden gebruikt als volwaardig juridisch alternatief voor een aanbesteding door de overheid, ZBO’s of overheidsbedrijven.

Er zijn nu een zestal bedrijven die de technologie leveren waarmee Marktplaatsen hun werk doen, maar geen van deze leveranciers biedt alle mogelijkheden. Daarnaast zijn de inlenende overheidsorganisaties ook zelf verantwoordelijk voor bepaalde omissies. Het is bijvoorbeeld technisch geen enkel probleem om alle inschrijvers te laten weten tegen welk tarief de opdracht is gegund, maar veel overheidsorganisaties met een Marktplaats weigeren om dit soort beschikbare informatie te publiceren voor hun leveranciers.

De 5 belangrijkste onderwerpen die je wel op Marktplaatsen verwacht, maar die je niet op de huidige Marktplaatsen vindt, zijn:

  1. Veel interessante opdrachten;
  2. Helderheid, transparantie, eenvoud en service over de werking;
  3. Eenvoudige registratie als leverancier;
  4. Duidelijke mailnotificaties;
  5. Goede feedback over de eigen aanbiedingen.

Ik licht dit punt voor punt verder toe:

Ad 1 Interessante opdrachten

Hier kan ik kort over zijn. Natuurlijk wil iedere leverancier een Marktplaats met liefst dagelijks veel nieuwe interessante opdrachten, maar in de praktijk is het op de meeste Marktplaatsen op dit moment erg rustig. Soms is er maar een opdracht per week te vinden. Maar dit valt de inleners niet aan te rekenen. Het is een gevolg van de bezuinigingen bij overheidsorganisaties waardoor er veel meer minder wordt ingehuurd dan 2 jaar geleden. We zullen moeten afwachten totdat de krapte op de arbeidsmarkt ook overheden dwingt om weer meer te gaan inhuren.

Ad 2 Helderheid, transparantie, eenvoud en service

Ik kom in de praktijk veel ZZP’ers en bureaus tegen die zich wel hebben ingeschreven op een of meer Marktplaatsen, maar niet of nauwelijks begrijpen hoe het werkt.De oorzaak hiervan is enerzijds de tool zelf, anderzijds het gebruik van die tool door de inlener, de overheidsorganisatie.Er zijn Marktplaats-tools beschikbaar met een rustige opmaak, waarin met weinig tekst duidelijk wordt gemaakt wat er op elke pagina moet worden ingevuld. Maar er zijn ook Marktplaatsen waar je op de kermis waant door de veelheid aan informatie. Zeker voor ZZP’ers die niet regelmatig op zo’n Marktplaats zijn, is dit verwarrend en onduidelijk.
(Interesse om de training ‘Kennismaken met het Marktplaatsconcept’ te volgen? Klik hier voor vroegboekkorting en meer informatie/inschrijving (http://www.commatrai.nl/trainingen).

Een mooie rustige opmaak:

Dezelfde soort vragen, maar nu veel langer en ingewikkeld:

Een tweede punt betreft de Helpdesk-functie, waar met name de inlener voor verantwoordelijk is. Hoe makkelijk is het om te begrijpen hoe de Marktplaats werkt? Wordt er gewerkt met FAQ’s? Is de helpdesk makkelijk bereikbaar en ook ‘s avonds en in het weekend als veel ZZP’ers tijd hebben? En als je een inhoudelijke vraag hebt over een aanvraag, krijg je dan een vriendelijk, uitvoerig en duidelijk antwoord of niet?

Mijn eigen ervaringen zijn niet erg positief.  Geen enkele Marktplaats werkt bijvoorbeeld met een tutorial of een filmpje waarin de werking wordt uitgelegd. Er is nergens een lijst met FAQ’s te vinden, terwijl aan de andere kant het Helpdesk-medewerkers wel opvalt de grote hoeveelheid vragen die men krijgt. De meeste Helpdesken zijn overigens alleen maar bereikbaar op kantooruren.

En als u een inhoudelijke vraag stelt over een aanvraag, dan wordt die gepubliceerd inclusief het antwoord. Meestal ontvangt u het antwoord ook in uw mailbox, hetgeen netjes is. Minder prettig is dat de antwoorden vaak zo kort door de bocht zijn geformuleerd dat je nog moet raden wat nu precies het antwoord is. En helemaal frustrerend als blijkt dat het antwoord via een no-reply-mailbox is gestuurd en de termijn voor het stellen van vragen op de Marktplaats inmiddels is verstreken. En bellen mag ook al niet, omdat men bang is voor ongelijke informatieverstrekking.Een klein voorbeeld ter illustratie: Ik vroeg bij een bepaalde aanvraag in welke divisie van de organisatie de aanvraag speelde. Als antwoord kreeg ik alleen de naam van de divisie, zonder verdere uitleg wat die divisie precies voor werk deed…..

Ad 3 Eenvoudige registratie

Hiervoor geldt hetzelfde als bij punt 2. Sommige leveranciers van Marktplaats-tools zijn er goed in geslaagd om nieuwe leveranciers snel door de registratie-procedures heen te helpen. Met een paar invul-velden en een paar vinkjes zetten, ontvang je snel je inloggegevens via de mail en kan je inloggen. Andere leveranciers hebben er een ingewikkelde kerstboom van gemaakt met veel invul- en toelichtende schermen, waarin de leek snel verdwaalt. Erger zijn echter die overheidsorganisaties die voor de registratie vragen om documenten als de VAR en de inschrijving bij het handelsregister te uploaden. Dit betekent een bezoekje aan de KvK, aan het scannen van documenten ed terwijl dit soort documenten pas bij de contractering een rol kunnen spelen. Immers morgen kan iemand zijn bedrijfsvorm aanpassen en de VAR kan morgen worden ingetrokken door de fiscus.

Een voorbeeld van geen snelle en simpele registratie is deze Marktplaats. Eerst moet je je aanmelden op het platform en daarna moet je je opnieuw registreren voor de Marktplaats van de gemeente Dordrecht. En daar is aardig wat tekst voor nodig om dat goed uit te leggen…

Ad 4 Mailnotificaties

Bij de meeste Marktplaatsen is het mogelijk om aan te geven in wat voor soort opdrachten je geïnteresseerd bent. Op zich handig, want dat voorkomt onnodig inloggen om te kijken of er nog nieuwe aanvragen zijn gepost. Maar dat veronderstelt dan wel dat een leverancier uit de tekst van het mailbericht redelijkerwijze kan opmaken wat de opdracht behelst. In de praktijk moet je meestal toch nog inloggen om te beoordelen of meedingen zinvol is. Gek genoeg wordt er door veel Marktplaatsen vooral informatie op de mail gezet over de procedure en de planning, terwijl de inhoud voor de leverancier in eerste instantie veel belangrijker is.

Ad 5 Goede feedback

Hiermee komen we aan het grootste pijnpunt, de slechte terugkoppeling aan leveranciers over hun  aanbieding. Wat de leverancier wil weten is op welke plaats hij is geëindigd van de hoeveel mededingers. Dus op plaats 12 van de 65 of op nummer 73 van de 119. Daarnaast aan wie het is gegund, maar vooral tegen welk tarief. Immers deze informatie samen geeft nuttige terugkoppeling aan de leverancier of zijn kandidaat voldoende passend en scherp aangeboden was of niet. En dus of een volgende keer meedingen op dezelfde wijze zinvol of juist kansloos is.

Daarnaast wil een leverancier graag weten wat er inhoudelijk aan zijn kandidaat schortte, maar dit is voor de inlener ook niet aan te geven, omdat er geen persoonlijke beoordeling plaatsvindt van de nummers 5 (soms 10) tot en met de laagst geëindigde inschrijver. Het systeem maakt immers volautomatisch een top 5 en alleen die wordt handmatig gecontroleerd.

Een voorbeeld van een nietszeggende terugkoppeling (afwijzing) aan leveranciers:

De door u voorgestelde kandidaat (naam) had de status Nieuw.
Deze status is gewijzigd in Afgewezen.
Reden: kandidaat zit niet in top 5.

Conclusies

Er is op dit moment geen enkele Marktplaats in gebruik die zich onderscheidt door haar leveranciersvriendelijkheid en duidelijkheid. Geen enkele springt eruit qua service en terugkoppeling over gedane aanbiedingen.

Enerzijds ligt dit aan de leveranciers van de tools zelf. Anderzijds bepalen de inlenende overheidsorganisaties met name hoe de tool wordt gebruikt en welke informatie wordt gegeven aan de leveranciers.

In de huidige markt is het gebruik van Marktplaatsen nog teveel een feestje voor de inlener en moeten de leveranciers zich schikken. Maar met het oog op de komende krapte op de arbeidsmarkt is dit een korte termijn aanpak en getuigt het van weinig visie op de nabije toekomst. Immers, een Marktplaats zonder leveranciers die bereid zijn scherpe aanbiedingen te doen is geen Marktplaats maar een begraafplaats….

Profile photo of Mark Bassie Over Mark Bassie

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement.
Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/auteur van het rapport 2013 over E-Staffing in Nederland (over inhuurtools) en over MSP-dienstverleners (2014).


Mark Bassie

Reacties

  1. Wim van Nieuwenhuizen zegt:

    Hallo Mark,

    Kleine aanvulling op je stuk, ik weet van in ieder geval 1 marktplaats waar ook een FAQ aanwezig is.
    Zie http://www.marktplaatsdesk.nl het tabblad FAQ.

    Met vriendelijke groeten

    Wim

  2. Paffen zegt:

    Wellicht ook eens de inhuurdesk van Alphen aan den Rijn bekijken en beoordelen?

    zie: http://www.inhuurdeskalphenaandenrijn.nl

  3. Dag Mark,

    Interessant stuk en ik denk dat veel lezers je mening delen. Wel wil ik graag iets aanstippen. Naar mijn idee wordt het woord marktplaats niet altijd helemaal juist gebruikt. Er wordt over ‘marktplaatsen’ gesproken, en als ik dan naar het lijstje kijk staan er alleen portals op van individuele bedrijven of (met name) instellingen. Dat zijn geen marktplaatsen maar gewoon sites van één organisatie of instelling.

    Op een marktplaats komen naar mijn idee meerdere aanbieders en meerdere vragers bij elkaar en niet slechts een vrager en meerdere aanbieders, dus (interim) professionals en opdrachtgevers. Een echte marktplaats is onafhankelijk en biedt alle (dus meerdere) opdrachtgevers en alle (dus meerdere) interim professionals de gelegenheid elkaar te vinden.

    Al begrijp ik dat je stuk kennelijk gericht is op websites van individuele bedrijven en instellingen “die worden gebruikt als volwaardig juridisch alternatief voor een aanbesteding door de overheid, ZBO’s of overheidsbedrijven”, doet de quote ‘Er is op dit moment geen enkele Marktplaats die [...]‘ mij besluiten om te reageren.

    Als ik zo onbescheiden mag zijn durf ik te stellen dat Planet Interim als onafhankelijke interim marktplaats op alle punten die je aanhaalt een (ruime) voldoende scoort. Ik weet bijna zeker dat dit ook voor andere (wel) onafhankelijke platforms geldt.

    1. Veel interessante opdrachten;

    Drie keer per dag inventariseren wij het aanbod van interim opdrachten van tientallen nationale en internationale aanbieders/bemiddelaars. Hierdoor bieden wij dagelijks toegang tot tussen de 500 en 800 actuele opdrachten van tientallen zo niet honderden verschillende organisaties. Deze staan er maximaal 2 weken op, ook al staan ze langer op de bronsite.

    Een marktplaats van de toekomst, zoals deze, is m.i. ook in het Engels beschikbaar en biedt ook toegang tot internationale interim professionals en opdrachten. Dit aspect mis ik in ieder (opinie) stuk of commentaar.

    Uiteraard zal afhankelijk van de urgentie en dynamiek op de (interim) markt het aantal direct door werkgevers op de site geplaatste interim opdrachten nog stevig (moeten) gaan stijgen de komende jaren. (Het is en blijft toch het meest interessant om direct met elkaar in contact te komen.)

    2. Helderheid, transparantie, eenvoud en service over de werking;

    Dit is uiteraard ook subjectief. Gratis registratie voor interimmers of premium lid voor een jaar voor maar 25,- wordt op de site overal duidelijk aangegeven. Bedrijven kunnen tien opdrachten gratis plaatsen, daarna betalen ze maar een paar tientjes voor het plaatsen van hun opdracht (€ 25,- per week). Geen fee of commissie. (Alles wordt duidelijk uitgelegd. Helderder kan niet. Soms moet je als bezoeker wel lezen waar je bent of wat je doet.)

    3. Eenvoudige registratie als leverancier;

    Subjectief, wij werken aan meer simpele registratie voor interim professionals, echter wordt de lat bewust hoog gelegd om minder serieuze (gelegenheids-)interimmers af te schrikken.

    De registratie voor een nieuwe opdrachtgever (werkgever) kost 5 minuten met als grote voordeel dat er meerdere contactpersonen van een organisatie of (recruitment/inhuur) afdeling aan de bedrijfsaccount gekoppeld kunnen worden en er dus niet veel individuele accounts gebruikt hoeven te worden. Activiteiten en uitgaven kunnen daardoor beter gemonitord worden.

    4. Duidelijke mailnotificaties;

    Aanwezig, ook als een interimmer reageert op een opdracht wordt hem/haar eerst een bevestiging verstuurd, ook de opdrachtgever ontvangt de reactie met motivatie per mail plus profiel in pdf. Opdrachtgever kan offline (pdf) of online (auto inlog via e-mail) interimmer uitnodigen of afwijzen. In het Nederlands of Engels. Opdrachtgevers die na 48 uur nog niet hebben gereageerd op een reactie van een interim professional ontvangen een notificatie dat zij tijd moeten vrij maken om de reacties te behandelen.

    5. Goede feedback over de eigen aanbiedingen.

    Motivatie van de interim professional bij reageren op een opdracht is verplicht, evenals dat opdrachtgever bij afwijzing reden aan moet geven, ofwel voor-ingevuld of vrije tekst (optie ‘anders’).

    Uiteraard kennen we ook een FAQ; planetinterim.nl/faq

    Zie voor referenties verder planetinterim.nl/referenties-van-opdrachtgevers

    Persoonlijk zie ik niet in waarom dit soort ‘echte’ marktplaatsen geen volwaardig juridisch alternatief voor een ‘aanbesteding’ door de overheid, ZBO’s of overheidsbedrijven zouden zijn. Sterker nog, er bestaat een aantal kwalitatief goede interim platforms waar deze bedrijven en instellingen tegen een fractie van de kosten al lang gebruik van (hadden) kunnen maken in plaats van met tonnen of miljoenen te smijten om een eigen ‘marktplaats’ met bijbehorende bureaucratie te bouwen.

    En als de overheid zijn eigen marktplaatsen moet bouwen omdat de overheid anders niet aan de door de overheid zelf opgestelde regels voldoet, dan weet je dus wel waar het probleem zit…

    Met hartelijke groet,
    Niels van Berkel

  4. Gerard zegt:

    @Niels,

    Mooie reclametekst over je eigen product, daar zitten we hier echt op te wachten….

    • @Gerard

      Jammer dit. Bijna anoniem (voor mij althans) als ene Gerard zo een makkelijke opmerking maken. Het is geen reclametekst maar gaat inhoudelijk in op een geplaatst artikel met hier en daar een best stevige mening. Vergeef me dat ik voor onze dienst sta, ik breek een lans voor onafhankelijke interim marktplaatsen die kwaliteit willen bieden.

      Min of meer alle artikelen die hier gepubliceerd worden breken direct of indirect een lans voor hun (soort) visie of dienst. En dan zou je als ondernemer die echt in een visie investeert in plaats van alleen maar erover te praten of geld van anderen uit te geven je mond moeten houden? Nogmaals jammer.

      • Dag Niels,

        In je uitgebreide reactie en beschrijving van Planet Interim, snijd je een aantal interessante punten aan, die vragen om een uitvoerige reactie en een pittige discussie. Ik denk in elk geval aan wat je schrijft over het voldoen aan de aanbestedingsregels van andere platforms dan de overheidsplatforms van nu en zeker ook is het kosten-aspect interessant om te vergelijken.
        Ik stel echter voor om deze punten niet hier en nu te bediscussiëren, maar hier over een week of twee met een nieuwe blog hierover de discussie met jou te starten. En het zou mooi zijn als andere bezoekers van Zipconomy hier dan ook een bijdrage aan willen leveren.

        Groet Mark

  5. Dag Mark,

    Ik merk ook dat veel marktplaatsen niet gebruiksvriendelijk werken. Veel marktplaatsen zijn designwise ook te verbeteren. Dit is voor mij vaak een reden om niet meer terug te komen op dit soort marktplaatsen.

    Ook plaatsen detacheringbureaus vaak opdrachten op dit soort marktplaatsen, en ontstaat er een oerwoud aan organisaties die tussen de opdrachtgever en zzper zitten. De kans is dan ook heel klein dat je de opdracht uiteindelijk krijgt. Voor mij nog een reden om niet te reageren.

    Daarom denk ik ook dat organisaties hun eigen marktplaatsen zelf moeten implementeren. Direct contact met opdrachtgever en zzper is veel gemakkelijker voor beide partijen.

    Neem eens een kijkje op http://www.interimsource.nl . We zijn ook bereid om ons marktplaats systeem op open-source basis aan te bieden.

  6. Dag Ronald,I

    Ik snap je punt. Als iedereen zo reageert als jij (zich terugtrekt van de huidige Marktplaatsen) dan zijn ze ten dode opgeschreven op een krappe arbeidsmarkt. Immers er moeten wel leveranciers bereid zijn om aanbiedingen te doen. Dat zie ik als een van de grootste bedreigingen voor het hele concept.

  7. Wat ik vaak lastig vind, is om te vinden op welke ‘marktplaats’ een organisatie actief is. Veel detacheerders zetten functies door op sites als freelance.nl of in linkedin en aan het taalgebruik kan je vaak zien dat ze van een marktplaats-achtige site komen. Maar het is dan lastig te achterhalen waar hij vandaan komt.

    • Dag Amiek,

      Dat is inderdaad een lastig punt. ik begrijp zelf niet zo goed waarom Marktplaats-beheerders dit kopieer-gedrag niet ontmoedigen (verhinderen zal lastig zijn). Je zou verwachten dat ze ergens hebben staan dat ze dit niet op prijs stellen op straffe van tijdelijke uitsluiting bijv. Maar het lijkt wel alsof het ze niet interesseert.

      Ondertussen is er misschien een oplossing: Er wordt in een nieuwe Linkedin-groep ‘Gemeenten ZZP tijdelijke opdrachten’ alle (?) opdrachten gepubliceerd van gemeentelijke Marktplaatsen. Als je je hierbij aanmeldt, dan krijg je wellicht alles voorbij en weet je de bron. Ik heb er zelf niets mee te maken, maar volg het met belangstelling.

  8. Ha Mark, leuk stukje. Zou jij eens een kijkje willen nemen op Freelancematch.nl. Zonder elk punt te willen bespreken, denk ik dat we een aardig eind komen. Ben erg benieuwd naar je feedback.

    Dank!

    Tymen

    • Dag Tymen,
      Ik heb er even naar gekeken zonder in te loggen. Ziet er mooi en professioneel uit, niets op af te dingen.
      Ook transparant in wie erachter de site zitten, met informatie over hoe het werkt en wat het kost. Vooral ICT-gerelateerde opdrachten. Prima!

      Maar tegelijkertijd heeft het ook niets te maken met Marktplaatsen zoals hierboven bedoeld als alternatief voor een aanbesteding. Freelancematch is een platform waar vragers en aanbieders elkaar vinden en de gebruikte selectiecriteria en het selectieproces zelf zijn onduidelijk.
      En dat is een essentieel verschil met overheids-Marktplaatsen. In een (mini-)aanbesteding moeten de eisen en de procedure vooraf duidelijk zijn en ook worden nageleefd.

      Freelancematch lijkt een kloon van Freelance.nl of doe ik jullie hiermee tekort?

      • Hi Mark,

        Toevallig kwam ik op deze oude blogpost van jou terecht. Jij schrijft dat freelancematch.nl wel een kloon lijkt van Freelance. Dat dachten wel meer mensen!

        Daarom gaan we vanaf deze week verder onder onze nieuwe naam (en nieuw design): Hoofdkraan.nl.

        We zien je graag!

        Groet! Floor