ZiPredactie 12 september 2025 19 reacties Print Kabinet: wachttijd verplichte AOV zzp van één naar twee jaarLangere wachttijd, lagere premies en deeltijd-zzp’ers hoeven niet mee te doen Het kabinet komt binnenkort met het wetsvoorstel voor de verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ). Het wetsvoorstel, dat nog besproken moet worden in de ministerraad, is op een aantal onderdelen flink aangepast, zo meldt het Financieele Dagblad op basis van eigen bronnen. Zo wordt de wachttijd voordat gebruikgemaakt kan worden van de verzekering verlengd van één naar twee jaar. De koepel van belangenbehartigers voor zelfstandigen, VZN, pleitte al langer voor die verlenging. Voorzitter Cristel van de Ven laat dan ook weten ‘gematigd tevreden’ te zijn met de aanpassingen. Voor die periode van twee jaar zullen zelfstandigen dus zelf verantwoordelijk blijven een voorziening te regelen voor inkomensverlies. Het feit dat zelfstandigen pas na twee jaar gebruik kunnen maken van de BAZ, betekent ook minder druk op het UWV. De al overbelaste uitvoeringsinstantie moet de BAZ gaan uitvoeren. Het UWV waarschuwde eerder al voor uitvoeringsproblemen en denkt niet eerder dan in 2030 te kunnen beginnen met uitvoering te geven aan de wet. Een gevolg van de langere wachttijd is wel dat de premies omlaag kunnen. Die worden volgens het FD 5,4% van de winst uit onderneming. Oorspronkelijk zou dat 6,5% zijn. Zelfstandigen die arbeidsongeschikt raken en ook geen ander werk kunnen doen ontvangt straks na de wachttijd van twee jaar een uitkering op het niveau van het wettelijk minimumloon. Dat is niet anders dan in de eerder aangekondigde plannen. Wie een hogere uitkering wil zal zich moeten bijverzekeren bij private verzekeraars. Opt-out regeling Het definitieve wetsvoorstel bevat ook een opt-outregeling. Wie al een verzekering heeft die minimaal hetzelfde uitkeert, hoeft niet mee te doen. De regels voor deze opt-out zijn volgens het FD wel aangescherpt. Het idee dat deze groep wel een solidariteitsbijdrage moet gaan betalen, blijft onderdeel van het wetsvoorstel, zo laten bronnen weten aan ZiPconomy. De bijdrage wordt geïnd door verzekeraars. Zelfstandigen met BV en deeltijd zzp doen niet mee De BAZ geldt overigens alleen voor IB-ondernemers, zoals zelfstandigen (met of zonder personeel) met een eenmanszaak. De regeling geldt niet voor zelfstandigen met een BV. Ook gaat de regeling niet gelden voor deeltijd-zzp’ers. Voor zo’n 600.000 zzp’ers is het zzp-schap een neveninkomen. Zij combineren dat met een baan en hebben op die manier al een vangnet bij arbeidsongeschiktheid en vallen straks dus niet onder de BAZ. Dit punt zat nog niet eerder in de plannen. In hoeverre zelfstandigen in de agrarische sector ook uitgezonderd is van de BAZ, is nog niet bekend. Dat punt is wel een grote wens van de BBB. De vorige minister (Van Hijum, NSC) zag niets in die uitzondering. “Langer wachttijd is winst” “Het verplichte karakter van de verzekering blijft een zure appel voor veel zelfstandigen.” zo laat Cristel van de Ven, voorzitter van VZN, de koepelorganisatie van belangenbehartigers van zzp’ers, aan ZiPconomy weten. “We kunnen stellen dat het een basisverzekering is die past bij de kenmerken van zelfstandige ondernemers. Het is gelukt om de opt-out in het voorstel te houden, de wachttijd naar twee jaar te brengen en de kosten flink naar beneden te krijgen. Daar zijn we gematigd tevreden mee.” “Het is nog even afwachten” zegt Cosmas Blaauw, van SharePeople. “’Als ik het zo lees, is het grote verschil die wachttijd van twee jaar. De praktische invulling betekent nog maar 1 keer per jaar kunnen switchen van verzekeraar. De grote vraag is die boven de markt hangt is de eerbiedigende werking (wie nu al iets van een AOV heeft, kan als bij de verplichte AOV vermoedelijk gebruikmaken van de eerbiedigende werking. Met andere woorden: vrijstelling van de BAZ, red.). Maar dat moet je dan wel op tijd weten. 2030 klinkt nog heel ver weg en dus een ver-van-mijn-bedshow voor zzp’ers, maar wat gebeurt er in de tussentijd? Zzp’ers worden wat mij betreft zand in de ogen gestrooid. Die moeten wel weten waar ze aan toe zijn.” Haast geboden Het is het demissionaire kabinet er veel aan gelegen de BAZ snel door het parlement te loodsen. De BAZ maakt onderdeel uit van de plannen die Nederland bij Europa heeft ingediend om aanspraak te maken op het coronaherstelfonds. Bij het niet nakomen van die afspraken – waar ook de aanpak tegen schijnzelfstandigheid onder valt – kan Nederland 600 miljoen aan Europese steungeld mislopen. De deadline voor dit onderdeel van het pakket ligt op 31 augustus 2026. UPDATE 12 september Het aangepaste voorstel, zoals hierboven beschreven, is op 12 september besproken in de ministerraad. Het wetsvoorstel gaat nu eerst naar de Raad van State voor een advies. BAZ Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Dit wordt een nachtmerrie waarbij alleen de verzekeraars lachend wegkomen. Twee jaar lang mag je premie aftikken zonder enige zekerheid, en daarna kun je smeken dat je claim wordt gehonoreerd. Want als jouw ziekte niet zwart-op-wit meetbaar is, krijg je nul op het rekest. De ZZP’er draait op voor de kosten, de verzekeraar strijkt de winst op. Beantwoorden
Uitvoerders zijn niet de verzekeraars maar het UWV. De vraag daarbij is, kunnen zij deze wet wel uitvoeren Beantwoorden
Waarom niet een collectieve verplichte basis AOV die voor iedereen in Nederland gelijk is, naar voorbeeld van de basis zorgverzekering? Het uit te keren bedrag is dan minimumloon. Daarbovenop kan iedereen zich verder verzekeren voor hogere bedragen. We kunnen heel lang delibereren of dat wel precies klopt, maar eenvoud is uiteindelijk het goedkoopst én het doel is bereikt: Elke werknemer/opdrachtnemer is verzekerd voor AOV. Het scheelt een heleboel gelul. Deze maatschappij heeft geen idee hoeveel dat geouwehoer en de meekomende administratieve last ons kost. Beantwoorden
Volstrekt belachelijk. Ik moet twee jaar lang een premie betalen, mijn spaargeld leegplunderen, bewijzen dat ik volledig ziek ben dus bijna dood. Als het me toch lukt na twee jaar nog leven dan gaat UWV geen arbeidsongeschiktheid goedkeuren. Vooral voor de beroepen achter computer vanuit thuis krijg je nooit een uitkering goedgekeurd. Jij moet blind worden en zonder je handen. Beantwoorden
Dit ligt er aan of de keuring hetzelfde is als voor WIA. In dat geval krijg je bijna nooit iets. De vraag die ik heb bij de gekozen verzekeringspremie (percentage van je winst) is dan ook: is dit een berekening waar de overheid break even mee denkt te draaien? Of is het gewoon een belasting. Weet ook dat ZZP’ers nauwelijks langdurig ziek zijn, veel minder vaak dan ZZP’ers. De doelstelling zou wat mij betreft break even moeten zijn en bij laag gebruik moeten premies omlaag, een soort collectieve no claim korting. Ook moet de uitvoering zo simpel en zo goedkoop mogelijk. Of taakstellend tegen markttarieven. De bureaucratie van UWV moet niet op onze rekening komen. Beantwoorden
Dat is lekker zzp ers lozen als het uitkomt Vraag je toch een andere metselaar de laatste week schilderen doen we in het voorjaar weer Nou bij het andere project kunnen we met twee timmermannen wel wegkomen. Hoe is met je knie of rug. Betaal ik zo voor dus. Verplichten we ook dat ze in Nederland blijven of gaan die lekker naar die boerderij die ze voor 30 k hebben gekocht. Juist waar de drempel lag om zzp er te zijn neem je weg Of gaat UWV zeggen in keur u voor 40%af. We zien dat u vervangende zzp opdracht zou kunnen vervullen wij vullen het aan tot 70% an u laatste uurtarief. Ik betaal al 4,5 euro/uur voor een contract op te stellen met handige uren invul blad en nu zeg weer 4 euro voorzet afvoer putje. Beantwoorden
Het kabinet wil de zwakkere ondernemers helpen met bij ziekte 2 jaar niets en daarna maximaal het minimum. En dat is ook nog met de bonden die meekijken. Zouden ze eens uit moeten proberen met hun mensen in loondienst. Veel succes Beantwoorden
Onduidelijk in de uiteindelijke uitwerking en uitvoering door UWV. Zelf op maat verzekeren via een verzekeraar kan helaas niet bij mij ondanks adequate behandeling ziekte. Als dit in 2030 ingaat zit ik 2 jaar voor mijn pensioen en zou ik premie moeten betalen, zonder recht op uitkering als ik toch ziek wordt. Dan wil ik een broodfonds kunnen inzetten voor die 2 jaar en niet daarnaast nog eens minsten zoveel betalen voor iets waar ik geen aanspraak meer op kan maken. Benieuwd hoe daarmee omgegaan gaat worden. Maar eerst nog de RvS en beide kamers. Hopelijk letten ze daar goed op. Beantwoorden
Wat heb ik er aan. het minimumloon is voor mij echter te weinig hier hou ik een bedrijf niet mee draaiend dan wordt er gezegd moet ik me maar bij verzekeren ja leuk allemaal kost weer geld. Ik heb mijn eigen middelen zelf voor elkaar daar gaat geen overheid over om maar iets te verplichten. Een ieder moet het zelf weten. En voor de reacties alvast… nee ik hoef geen hulp van de overheid ik red me zelf wel. Beantwoorden
In aanloop van deze zaken afgelopen periode getracht een AOV af te sluiten. De verzekeraars zijn ronduit oplichters, of ze schalen je in op de verkeerde doelgroep voor hogere premies (tot 2x zo hoog tussen partijen) of ze gaan je medisch keuren met eigen richtlijnen die afwijken van o.a. de Nederlandse Hartstichting… En niet een beetje, flink. Medische gegevens zonder goedkeuring of controle delen, medewerkers zonder medische achtergrond die “advies” gaan geven. Het is schandalig en idd, als er ook maar iets niet zou kloppen in je opgave dan weigeren ze je claim… Alleen itt die verzekeraar, hier worden geen gegevens gedeeld. Het enige wat dit doet is zzp’ers naar BV duwen en dat is ook alles waar dit om draait. Stabiele belastingen innen. Als je % van je winst moet afdragen zou je ook in % naar inkomsten je uitkering moeten krijgen. Is niet moeilijk, staat allemaal vastgelegd bij de Belastingdienst. Waarom minimumloon, puur duwen richting BV. Het is de zoveelste bedondering van kleinere ondernemers, het is treurig en triest dat een kabinet wat nog niet eens een verkiezing kan honoreren dit doorduwt. Beantwoorden
Ik begrijp niet waarom de verzekering geen eigen keuze kan zijn. Ik ga nu elke maand een vast bedrag betalen voor een verzekering die ik niet zal gebruiken. De kans dat ik 2 jaar ziek ben is heel klein. En bij ziekte gedurende de eerste 2 jaar heb je nergens recht op. Ik wil liever zelf geld opzij zetten voor zo’n situatie. Beantwoorden
Hoe lang moet je 100 euro per maand opzij zetten om een minimale dekking van 2 jaar te realiseren? Netto Inkomen van 2.000 p/m voor 2 jaar? 48.000 euro / 100 euro = 40 jaar sparen. 1 op de 20 wordt een keer ziek langer dan een maand. Niet realistisch wat je zegt, maar goed. Beantwoorden
Vieze ambtenaren die een hekel hebben aan mensen die hun leven wel zelf zinnig vorm geven. Die AOV is gewoon een verkapte belasting, en als ambtenaren zo graag een AOV voor ZZP-ers willen, dan heffen ze dat maar als extra belasting op het ambtenarenapparaat. En als ze dat niet willen, dan gaan ze maar wat nuttigs doen, een eigen zaak beginnen als ZZP-er, bijvoorbeeld. Beantwoorden
Ambtenaren gaan hier niet over, de politiek heeft besloten dat er een verplichte verzekering moest komen. Beantwoorden
Ja, op aandringen van de vakbonden die niets met ZZP’ers te maken hebben (of überhaupt met iets anders overigens, welk mandaat hebben ze heden ten dage nog?). Er worden ons zaken door de strot geduwd omdat we anders de werknemers kapot zouden concurreren. Voor het overgrote merendeel van de ZZP’ers is dat helemaal niet van toepassing, maar ja, waarom zou je je beperken tot de hele kleine groep die dit wel aangaat. Dan maar een one-size-fits-all oplossing om al die vermaledijde zelfstandigen schijnwerknemers te laten worden… Beantwoorden
Alle ZZP’ers een BV; daar gaat het wel heen zo. Voor een DGA geldt deze plicht niet. De druk op de accountants zal zo wel verder verhoogd worden. Ook wordt de ‘UWV-AOV’ een afvoerputje; de commerciële partijen zullen je beter verzekeren als je voldoet aan de laag risico ideaalplaatjes tegen lagere kosten. De UWV-AOV gaat met de brandende huizen opgescheept raken. Beantwoorden
Dat Vermoed ik ook Frits, Wat betekent op lange termijn de verplichte AOV minder en minder aantrekkelijk wordt. Wat ook met de WAZ waas gebeurd en uiteindelijk de reden om het af te schaffen. Vraag me af of het inderdaad budget neutraal georganiseerd kan worden? Uitvoeringskosten en dekking voor de zelfstandigen die geweerd worden door de private verzekeraars? Met een reden dat ze er niks aan verdienen. Beter voor het lange termijn zou zijn om de opt-out, niet te doen. Iedereen doet mee en draagt bij, wie meer wilt en kan betalen kiest voor aanvullende AOV. Boven op de verplichitng. Nu is worden de private verzekeraars het wel heel makkelijk gemaakt? Onze zwakke broeders worden afgewezen en de parels voor de commerciële partijen. Benieuwd hoe dit doorwerkt/ rekent in de praktijk. Beantwoorden
Daarom komt er een solidariteitsheffing voor zelfstandigen met een private AOV, om de BAZ betaalbaar te houden. Onduidelijk is hoe hoog die heffing kan gaan worden. Beantwoorden
Ik ben benieuwd Andre! Zou mooi zijn als het allemaal bij elkaar komt! Gaat over veel mensen, veel mensen die gekeurd moeten worden en begeleidt, doet een UWV dat efficiënter? Gaat nu al veel mis, makkelijker om dan veel mensen door de keuring te laten komen. Hogere kosten tot gevolg, gaat het UWV de kosten van inefficiëntie dan door berekenen via de solidariteitsheffing? Zou me niks verbazen als we na 2036 weer tot de conclusie komen dat het toch te duur wordt en voor veel ondernemers het weer niet werkt. Beantwoorden