Zp’er investeert meer in vakkennis dan in soft skills en ondernemersvaardigheden

Niels Huismans door
7 reacties
Zp’er investeert meer in vakkennis dan in soft skills en ondernemersvaardigheden

Zelfstandige professionals voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen opleiding. De helft heeft afgelopen jaar ook een opleiding gevolgd.

Zelfstandige professionals (zp’ers) volgen het liefst een opleiding binnen het eigen vakgebied (70%). Persoonlijke ontwikkeling, oftewel de ontwikkeling van soft skills, en ondernemersvaardigheden zijn minder populair. Dit blijkt uit ons trendonderzoek over de opleiding en ontwikkeling van zp’ers. Wel is twee op de tien zp’ers van plan om in het aankomende jaar een training te volgen om zijn soft skills te ontwikkelen.

Het grootste deel van de zp’ers voelt zich verantwoordelijk voor zijn eigen ontwikkeling (81%). De helft van de zp’ers heeft het afgelopen jaar dan ook een opleiding gevolgd. Voor 20 procent is dit echter meer dan vijf jaar geleden. Een klein deel van de zp’ers ziet zijn ontwikkeling als de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever; een enkeling vindt dat dit in handen ligt van de arbeidsbemiddelaar. Opleiding binnen het vakgebied staat bij ruim de helft van de zp’ers op de planning voor 2018. Slechts 13 procent van de ondervraagden wil komend jaar niets aan opleiding en ontwikkeling doen.

Motivatie tot volgen van opleiding 

Er zijn drie motivaties voor het volgen van een opleiding voor zp’ers. De belangrijkste motivatie is persoonlijke interesse. Dit is voor de helft van de zelfstandigen de reden tot ontwikkeling. Een iets kleinere groep, namelijk 43 procent, volgt een opleiding om bij te blijven met betrekking tot marktontwikkelingen. Angst om achter te lopen op de concurrentie bestaat onder zp’ers amper. Slechts 7 procent van de ondervraagden geeft dit als motivatie om een opleiding te starten.

Zp’ers die futureproof willen zijn, moeten zorgen dat zij de snelle ontwikkelingen in de markt kunnen bijhouden. Het is dan ook een goede zaak dat het merendeel van de zp’ers dit als een eigen verantwoordelijkheid ziet. Ondanks deze verantwoordelijkheid, zien we echter dat de helft het afgelopen jaar geen opleiding heeft gevolgd en 20 procent zelfs de afgelopen vijf jaar niet. Ook zien we dat er minder geïnvesteerd wordt in het ontwikkelen van soft skills, terwijl uit meerdere onderzoeken blijkt dat het ontwikkelen van bijvoorbeeld creativiteit, aanpassingsvermogen en sociale intelligentie van groot belang is. Door opleidingen te volgen op alle gebieden en zich te blijven ontwikkelen, maakt de zp’er zich van grotere toegevoegde waarde voor de opdrachtgever.

 

Niels Huismans

Over Niels Huismans

Niels Huismans is als consultant bij FastFlex verantwoordelijk voor Business Development. FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resourcemanagement. FastFlex draagt zorg voor de volledige keten van inhuur: van het proactief benchmarken van de inhuurtarieven tot het afwikkelen van alle contractgerelateerde zaken. Niels richt zich vanuit zijn marktexpertise op het creëren van meerwaarde voor huidige en nieuwe klanten. Daarnaast is hij oprichter van Marketives, een website waar hij een vernieuwende kijk op marketing, strategie en management geeft. Voordat Niels aan de slag is gegaan bij FastFlex heeft hij de Master Marketing Management gedaan waarna hij het management traineeship van Young Colfield heeft doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile.
Naast zijn werk heeft Niels passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen.

Bekijk meer artikelen van Niels Huismans >

Reacties

    • Ik denk dat veel zpers helemaal niet willen groeien, maar enkel zelfstandig willen werken en vooral ook zelf kunnen beslissen over hoe wat waar en waarom van hun werk.

  1. ZPers die wèl investeren in hun soft skills zie ik groeien in het niveau van hun opdrachten. ZPers die investeren in coaching en training van hun soft skills beschikken over een groter zelfinzicht; ze kennen hun drijfveren, kernwaarden, kwaliteiten en valkuilen!

    • Maar uiteindelijk gaat het toch om de inhoudelijke vakkennis, dat is waarom je een zzper inschakelt denk ik, om een klus te klaren. Dat ie dan lekker kan babbelen lijkt me minder relevant voor een opdrachtgever,als ik me even in de rol van opdrachtgever verplaatst.

      • Het zijn de soft skills die je helpen je hard skills succesvol in te zetten. Je kunt nog zoveel kennis hebben, als je de opdrachtgever niet met je communicatie kunt overtuigen of onvoldoende inlevingsvermogen hebt in de behoeften van je team, dan kun je ook niet presteren.

        • Haha, dan heb je het over de über-nerd, zonder inlevingsvermogen. Die zijn meestal ook geen zzpper (willen ze ook niet) maar hebben gekozen voor een vaste baan. Zzp’ers zijn van nature al vaak avontuurlijker en communiceren ook beter, anders waren ze was ook geen zzper geworden. Dat is tenminste mijn ervaring in de IT wereld, werkend tussen vaste banen en zzp’ers.
          Persoonlijk vindt ik dat je vooral gewoon jezelf moet zijn en blijven, dan weet de opdrachtgever ook met wie hij zaken doet en waar hij voor kiest zijn er geen verrassingen later in de trend van “hij kwam.zo joviaal over de eerste keer”.
          Je bent zoals je bent en dat is prima, altijd een “rol” spelen is erg vermoeiend en wordt je niet gelukkig van, als je niet geschikt bent voor het ZZP schap, rol je vanzelf weer in een vaste baan.

        • Maar ik maak uit de zin “behoefte van je team” op, dat je het ws over een specifieke groep hebt, tijdelijke managers?
          Die kunnen idd vaak wel een communicatie adviesje gebruik, maar in dat geval zijn het in feite ook hun enige en tevens “harde” skills.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *