SLUIT MENU

Professioneel inhuren in 2022: voorspellingen van 9 experts

Hoe ziet professioneel inhuren eruit in 2022? Negen experts schetsen de belangrijkste trends.

Het aantrekken van talent wordt in 2022 een uitdaging als nooit tevoren. Daarover zijn alle experts het met elkaar eens. Organisaties zullen daarvoor echt alles uit de kast moeten halen. Sommigen zien dat als een bedreiging, maar anderen zien daardoor kansen. En bij die uitdagingen kunnen technologie en de juiste tools organisaties een heel stuk vooruithelpen.

Urgentie om te investeren in recruitment groter dan ooit

Jeroen Moerenhout

De krapte én mismatch op de arbeidsmarkt blijven toenemen. Daarnaast zijn er steeds minder actieve baanzoekers en baanwisselaars. Werkenden hebben steeds meer keuze en zijn selectiever en kritischer dan ooit tegenover werk- en opdrachtgevers. Meer en meer organisaties zullen projecten zien vertragen door personeelstekorten. Het aantrekken van talent wordt daarom core business voor elke organisatie in 2022. En dat beweegt zich door de hele organisatie heen. Van CEO tot Marketing, HR, Business en IT tot Recruitment en Inkoop. Met thema’s als scholing, diversiteit en inclusie, mobiliteit en zij-instroom voorop. 2022 wordt het jaar van moeten.

Jeroen Moerenhout, Leefvermaak.nl 

Ontgroening dwingt detacheerders creatiever te worden

Niels van Berkel

“Mijn visie is dat door de aanhoudende krapte, vanwege economische groei en ontgroening van de arbeidsmarkt, detacheerders creatiever zullen moeten worden in het vinden en vervolgens aantrekken van nieuwe professionals. De uitstroom van senior mensen is momenteel groot en zal in principe demografisch gezien verder toenemen. Als detacheerders openstaan voor nieuwe tools die hen daarbij helpen en als zij nieuw talent weten aan te boren, bijvoorbeeld met een migratieachtergrond, dan kan dat het verschil maken. ‘Binden & Boeien’ is daarbij uiteraard nog steeds van groot belang om het aangetrokken talent te behouden en voldoende uitdaging en ontwikkeling mee te geven.”

Niels van Berkel, Planet Interim 

Op zoek naar houvast

Chris Neddermeijer

In 2020 begon het écht. Niet alleen de coronacrisis, maar de immer toenemende behoefte aan cijfers. Juist deze onzekere tijden deed de behoefte aan zichtbaarheid van inhuur in al haar facetten exploderen. In 2022 zal de combinatie van het gebrek aan arbeidsmarkt-activiteit en het aantal vacatures de behoefte aan gedetailleerde inzichten en – vooral – verklaringen van cijfers nóg verder aanwakkeren. Zonder dergelijke BI mis je in 2022 wellicht het broodnodige houvast in je strategische personeelsplanning.

Chris Neddermeijer, Nétive 

Salarishuis te mager voor nieuwe vaste professionals

Albert Allmers

De werving van professionals blijft een uitdaging in 2022. Ook al loopt de werkeloosheid weer op, het is niet voldoende om het aanbod op voldoende niveau te brengen ten opzichte van de vraag. Tarieven voor interim professionals zullen verder stijgen, de beloning voor nieuw te werven vast personeel ook. Hierdoor zal er een knelpunt ontstaan in het inpasbaar krijgen van de nieuw te werven professionals binnen het bestaande salarishuis van organisaties.

Albert Allmers, Finance Factor

Direct sourcing neemt toe

Sidney Hiele

Er is een trend gaande op de arbeidsmarkt waarbij bedrijven zelfstandig in contact willen zijn met hun doelgroep. Dat kan door middel van arbeidsmarktcommunicatie maar steeds vaker kiezen bedrijven voor direct sourcing om in contact te komen met de doelgroep. Direct sourcing is het volledige proces van zoeken, benaderen en verleiden van kandidaten voor directe sollicitaties en het opbouwen van talent pools, waarvoor kennis vereist is van search, data analyse en marketing.

Je ziet nu al een toename in organisaties kiezen voor een samenwerking met aanbieders van deze expertise, de zogenaamde MDS providers (Managed Direct Sourcing). Deze MDS’s bieden de planning, executie, tooling en expertise om contact te leggen met het deze kandidaten, terwijl de organisatie zelf de regie houdt over de selectie, aanname en contractvorm. Mijn verwachting is daarmee dat de vraag naar direct sourcing toeneemt en en er nieuwe aanbieders van MDS zullen ontstaan.

Sidney Hiele, qsxl

Workforce management: Vooruitblik naar 2022

Ron Bosma

TalentIn verwacht dat organisaties op een aantal manieren de schaarste zullen bevechten in het komende jaar. Op basis van demografische data kunnen we immers constateren dat deze schaarste er is en niet meer zal verdwijnen. De aantrekkelijkheid als werkgever wordt een niet te verwaarlozen factor.

In 2022 en waarschijnlijk de jaren daaropvolgend zal de focus liggen op employer branding campagnes, op het goed zicht krijgen op de totale workforce, het effectiever benutten van talent, het verbreden van sourcingskanalen en het kritischer kijken naar de juiste sourcing-technieken.

Veel organisaties zullen ongetwijfeld nieuwe recruitmentinitiatieven ontwikkelen. Maar business continuïteit is “key”. Mooie vergezichten ten spijt, zal HR en Talent Acquisition dus moeten leveren. Om succesvol te zijn, zal de business/hiring manager zijn/haar steentje moeten bijdragen.

Ron Bosma,TalentIn 

De hele wereld wordt toegankelijk voor het uitvoeren van werk

Mark van Assema

De ‘wereld van werk’ wordt nu ook heel letterlijk toegankelijk door online contractering- en betalingsplatformen. Hiermee kun je mensen vanuit het buitenland geheel compliant makkelijker voor jou in Nederland laten werken. Met namen als ‘Remote’ en ‘Deel’ ziet de #HRTech markt nieuwe platformen ontstaan, waar zoals vaker start-ups en scale-ups snel hun weg naartoe vinden. Wie volgt?

Want via die platformen kun je eind 2023 al in de meeste landen van de wereld geheel online werkenden aannemen en betalen. Met contracten die voldoen aan lokale wet- en regelgeving, zowel voor ‘werknemers’ als voor zelfstandigen, inclusief betalen van salaris of facturen, in lokale munteenheid, met de juiste BTW-regels, via de lokale entiteit die het platform in ieder land opricht. Een kans voor organisaties die zelf werk te doen hebben en in Nederland geen mensen meer vinden, of voor kleinere dienstverleners als MSP’s, brokers en payrollers die hun klant dan net als de grote partijen opeens ook internationaal kunnen helpen.

Meer over deze ‘Employer Of Record’ (EOR) trend.

Mark van Assema, #HRtechReview

Internationaal talent werven is de toekomst

Tjebbe van Oostenbruggen

Het aantal flexkrachten zal groeien, mede ingegeven door de krappe arbeidsmarkt. Dat is niet alleen in Nederland zo maar ook wereldwijd. De schaarste houdt aan, ook door de vergrijzing. Door corona is de wereld echter een stuk flexibeler geworden en is het remote werken voor veel mensen al meer dan normaal. Internationaliseren van de organisatie wordt een must (waar dat mogelijk is), zodat niet het land maar de wereld het zoekgebied wordt voor de juiste werknemer.

Tjebbe van Oostenbruggen, Brainnet 

2022 inclusiever dan ooit

Han Kolff

Organisaties hebben zich lang de luxe kunnen veroorloven het tekort aan vaste krachten op te vullen met tijdelijke, externe professionals. Die tijd is voorbij: ook op de flexibele arbeidsmarkt heerst op alle fronten schaarste. Uurtarieven stijgen hard: met gemiddeld 7%. Schaarste dwingt organisaties op een integrale manier te kijken naar de gehele arbeidspopulatie. Het werven, binden, motiveren en ontwikkelen van het juiste talent staat voorop. De contractvorm wordt minder en minder relevant.

Is de employer branding en corporate social responsibility niet op orde, dan mis je de boot. Verankering daarvan in de bedrijfsvoering is vereist, vooral om millennials – de groeiende groep werkenden – aan te kunnen trekken en vast te kunnen houden. Een zwakke employer branding wordt door organisaties momenteel gecompenseerd door het aannemen van hordes recruiters. Terwijl het antwoord ligt in 1) datagedreven wervingsmethoden en 2) het benaderen van alternatieve doelgroepen op de arbeidsmarkt. Laat dat het positieve zijn van de schaarste: het arbeidspotentieel van onze samenleving gaat in 2022 optimaler en inclusiever dan ooit benut worden.

Han Kolff, HeadFirstGroup

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *