ABNAMRO: uitzendbranche loopt tegen grenzen groei aan

De uitzendbranche profiteert van de hoogconjunctuur. Maar zowel in de nabije als verre toekomst liggen bedreigingen op de loer.

Op de korte termijn dreigt voor de uitzendbranche een lager groeitempo door een tekort aan personeel. Op de lange termijn dreigt de concurrentie van Artificial Intelligence. De uitzendbranche profiteert van de huidige hoogconjunctuur. Maar zowel in de nabije als verre toekomst liggen bedreigingen op de loer. Dat concludeert ABNAMRO in haar vandaag verschenen ‘Brancherapport update uitzendbureaus’.

Het rapport laat zien dat de uitzendsector sinds 2005 veel harder is gegroeid dan andere sectoren. Ook in Europees perspectief doet de uitzendsector het goed. Er zijn nauwelijks landen te vinden waar deze sector een groter aandeel heeft in het BNP. Maar ‘er zijn tekenen dat de beste periode achter ons ligt’, zo schrijven de auteurs van het rapport. Ze voorzien dat wanneer de groei van het aantal uitzenduren structureel op 2% blijft hangen, de omzetgroei voor 2019 blijft steken op 3,5 tot 4%. Eerder dit jaar constateerde ABNAMRO al dat de sector dit jaar een paar honderd miljoen misloopt door personeelsgebrek.

“AI kan existentiële crisis voor de branche betekenen”

Op de korte termijn heeft de branche een serieus probleem om kandidaten te vinden. “Op de lange termijn lijkt de branche een nog grotere uitdaging te krijgen. Het lijkt er namelijk op dat Artificial Intelligence (AI) zich kan gaan mengen in het matchingsproces tussen kandidaat en vacature.”

Andere processen van uitzenders als urenadministratie en verloning zijn al flink geautomatiseerd. Maar dat zijn nu net de processen met beperkte toegevoegde waarde. Juist bij dat matchingsproces is er wel die waarde toevoeging. Als AI dat kan vervangen, dan zou dat ‘potentieel een existentiële crisis voor de branche kunnen betekenen’ aldus ABNAMRO.  Al concludeerde iemand als Wim Davidse eerder dit jaar in het artikel over “Algoritmes voor de flexbranche” dat volgens hem het potentieel voor flexbureaus in het komende decennium juist eerder toe dan af neemt.

In het rapport werkt ABNAMRO kort een viertal manieren uit om als uitzendondernemer om te gaan met de uitdagingen op korte en lange termijn: 1. investeren in efficiency, 2. marge discipline, 3. fase C en 4. de uitzender als impresario.  In een artikel op ZiPconomy van gisteren laat Bart Goossens nog een andere mogelijkheid zien: de rol van master vendor.

Zie hier voor het volledige rapport.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *