Google+ : onmisbaar voor interim professionals?

Het zal weinigen ontgaan zijn dat Google sinds een paar maanden geleden (wederom) een poging doet om een social network te lanceren. Google+ zag het licht. Aanvankelijk was het platform alleen beschikbaar voor de ‘lucky few’ (al waren dat er heel wat), een slimme marketing truc. Nu staat Google+ dan open voor iedereen. Dat roept de vraag op: is Google+ een onmisbaar social media instrument voor de interim professional?
.
Na introductie lijkt enthousiasme wat bekoeld 
Google+ werd aanvankelijk zeer enthousiast ontvangen. Inclusief vele voorspellingen dat Googl+ Facebook naar de kroon zou steken. Het gebruikersgemak wordt geprezen, net als de mogelijkheden om je netwerk in te delen in verschillende, gescheiden, ‘kringen’. Dat geeft Google+ wat meer de mogelijkheid, ten opzichte van Facebook, om een systeem te gebruiken voor zowel je privé als je zakelijk netwerk. Nu heeft Facebook mij persoonlijk nooit werkelijk kunnen ‘verleiden’, de overzichtelijkheid van Google+ en de integratie met andere Google-features maakt de stap om Google+ te gaan gebruiken wel kleiner.
.
Om een beeld te krijgen wat Google+ nu eigenlijk is, deze informatie video van het Belgische ZDNet (overigens van een paar maanden geleden). Tips over het gebruik van Google+ zijn elders op internet ruim voorradig, o.a. van Vincent Smit: zie hier.
.

.

Na de eerste golf van enthousiasme hoorde ik bij veel voorlopers op het gebied van social media toch ook wel gezucht. Niet zo zeer als klacht over het systeem, maar vooral opmerkingen in de trant van ‘weer een netwerk dat ik bij moet houden’. Voegt Google+ echt iets toe aan Facebook, Twitter en LinkedIn? Een beeld dat ik krijg (geen wetenschappelijk onderzoek!) is dat velen zich wel aanmelden, maar niet heel actief gebruik maken van Google+.  Er wordt veelal berichten op geplaatst die ook al via twitter, facebook en linkedin zijn verspreidt.  Het verkeer op Google liep na de aanvankelijke stormloop weer wat terug.  Daarbij is de macht de Google heeft over je persoonlijke gegevens voor sommigen ook een doorn in het oog,  tips voor bescherming van je privacy zijn serieus te nemen.

.
Onmisbaar of kat uit de boom kijken?
Nu goed, terug naar de kern. Is Google+ onmisbaar voor interim professionals als instrument voor kennis vergaren/delen, contact onderhouden met je (professionele) netwerk, personal branding en het kunnen vinden van opdrachten? Nou, nee, zou ik zeggen. Zeker niet op dit moment (nu geldt dat m.i. voor geen enkel social media platform). Google+ staat echt nog in de kinderschoenen. Het kan hard gaan, op dit moment is het nog iets voor de early adapotors. Een netwerk wordt pas ‘onmisbaar’ als het mainstream wordt.  Vraag is vooral ook of Google+  zich gaat ontwikkelen als een echt business platform waar inhoudelijke kennis gedeeld wordt en waar ook opdrachtgevers en bemiddelingsbureaus zich gaan laten zien. Dat met name de opdrachtgevers maar heel beperkt gebruik maken van LinkedIn voor het vinden van interim professionals voorspelt niet veel goeds. Twitter wordt in die zin beter gebruikt. Feit is dat LinkedIn en Twitter kraakt als het gaat om effectieve en overzichtelijke (tweerichtingsverkeer)communicatie en aan Facebook nog het imago van ‘privé blijft hangen. Daar liggen dus kansen voor Google+ (al laat Facebook zich natuurlijk niet zo maar het kaas van zijn brood eten en dus hard blijft ontwikkelen, zie bijvoorbeeld deze video over de  nieuwste Facebook feature: de ‘timeline’).
.
En let wel: in elke markt waar een groot aantal aanbieders zijn (lees: interim professionals) en groot aantal (komt wel weer…) opdrachten (lees: opdrachtgevers en bureaus) en dus een groot aantal (mirco)transacties, daar pakt Google ooit een sleutelpositie. Zie maar wat ze gaan doen in het bij elkaar krijgen van reizigers en vliegtickets. De markt van vacatures en interim opdrachten leent zich daar ook voor. Google doet naar nog weinig in, maar dat is slechts een kwestie van tijd.
.
In die zin luidt mijn advies: hou de ontwikkelingen van Google+ op zijn minst in de gaten. (Reacties over ervaringen van enthousiaste gebruikers of fervente non-believers zijn meer dan welkom).
Profile photo of Hugo-Jan Ruts Over Hugo-Jan Ruts

Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van ZiPconomy.
Daarnaast adviseert hij organisaties en bemiddelingsbureaus over ontwikkelingen in de ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen, over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.


Meer artikelen van: Hugo-Jan Ruts