"Exploring the future of work & the freelance economy"
Dossier

Personal Branding & Acquisitie

Regie

Autonomie is een van de belangrijkste drijfveren om als zelfstandig professionals te beginnen. Je wilt regie hebben over je eigen carrière. Dat betekent dat je actief bezig bent met de markt, met acquisitie en met personal branding.

Professionals schijnen een hekel te hebben aan het verkopen van zichzelf. Toch doen ze de hele dag eigenlijk niets anders. Hun werk bestaat uit problemen herkennen, ideeën opdoen, oplossingen ontwikkelen en deze verpakken in de juiste boodschap voor het juiste publiek, mensen hiervan te overtuigen en de zaak vervolgens te beklinken. In het normale werkverkeer doen we niet veel anders. Daniel Pink, een van meest invloedrijke goeroe’s als het gaat om professionals en de freelance economie, zegt het treffend in zijn laatste boek: iedereen is een verkoper.

Waarom dit onderwerp zo belangrijk is

Zelfstandig professionals zijn, meer of minder bewust, actief bezig met hun personal ‘brand’ of merk en met acquisitie. Verschillende acteurs op ZiPconomy combineren hun inhoudelijke kennis met een goed inzicht in de actuele markt. Ze geven in hun artikelen tips en informatie ter inspiratie en om je aan het werk te zetten.

‘Inkoop is veranderd, verkoop zal nooit meer hetzelfde zijn’. Dat is een belangrijke uitspraak. De manier waarop – zeker grotere – organisaties de laatste jaren omgaan met de ‘inkoop’ van externen is fors in ontwikkeling. Dat heeft, of we het nu leuk vinden of niet, ook veel invloed op de manier waarop de eigen verkoop wordt vormgegeven.

Het is natuurlijk belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er binnen de markt voor zelfstandig professionals gebeurt. Houd de marktontwikkelingen bij, bij inhurende organisaties, bemiddelingsbureaus en de beroepsgroep voor zelfstandig professionals. Verdiep je in de inhuurstrategie van verschillende organisaties Maak daarbij gebruik van de verschillende onderzoeken op dit terrein.

Digitalisering speelt een steeds grotere rol. Social media kan een manier zijn om aan opdrachten te komen en om jezelf te profileren. Er zijn echter veel valkuilen voor zelfstandigen waardoor ze niet effectief zijn op social media.

Daarnaast gebruiken organisaties steeds vaker het internet om aan kandidaten te komen. Vaak gebeurt dit door simpelweg opdrachten te plaatsen op marktplaatsen en jobboards. Deze manier van werken levert altijd veel discussie op. Tegelijkertijd is het ook een wervingsmethodiek die door veel zelfstandig professionals niet te negeren is. Daarom staan op ZiPconomy overzichten met alle marktplaatsen, inhuurdesks en websites waarop organisaties hun eigen opdrachten plaatsen. Daarnaast vind je een overzicht van commerciële sites met opdrachten oftewel de verschillende  jobboards. ZiPconomy-recensent en zelfstandig professional Mark Bassie heeft een groot aantal van die jobboards ook een review gegeven.

In een groeiende markt waarin het aantal zelfstandig professionals meegroeit, is profilering natuurlijk ook belangrijk. Het motto: Stap uit de massa, is bijvoorbeeld al een belangrijke stap.  Hoe word je (g)een grijze muis?  Het feit dat de markt voor zelfstandig professionals steeds meer een markt voor het (hyper)specialisme wordt, speelt daarin een ook een grote rol (zie ook  De Generalist is uit, de Specialist is in. Vijf oorzaken.)

Personal Branding & acquisitie. Hoe dan? Tips en inspiratie

Ontwikkel je eigen stijl en probeer flink door te zetten. Dat zijn misschien wel de belangrijkste kernpunten rond dit thema: Bij jezelf blijven, doen en leren en doorzetten.

Cees Harmsen schreef meerdere boeken over professionals en personal branding. Zijn laatste inzichten gaf hij prijs in een tien(!)-delige serie van artikelen.  Zeer lezenswaardig materiaal, waarin hij onder andere hamert op de juiste mindset .  Saskia Postma schrijft regelmatig zeer goed gelezen artikelen over hoe je bijvoorbeeld een pitch neerzet en over ondernemerschap. In zijn artikelen gaat  Michel Cobben in op acquisitie en de gunfactor. Hugo-Jan Ruts schrijft met regelmaat over ontwikkelingen in de markt voor interim-professionals.

En als het dan zo ver is dat je met een opdrachtgever aan tafel zit, dan heeft Jeanette de Haas tips voor onderhandelen.

Daarnaast zijn er ook andere auteurs die op ZiPconomy schrijven over personal branding en acquisitie. Al die artikelen staat hier onder elkaar.