"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Vijf stappen om klanten naar je toe te trekken

Veel adviseurs vragen zich af wat je  moet doen om aan klanten te komen. Als jij ook op zoek bent naar meer klanten of betere opdrachten wilt verwerven, dan is het goed om eens te kijken naar de onderstaande vijf stappen om jouw persoonlijke merk in de markt te zetten.

1) Onderneem vanuit je “Why”

Het begint allemaal bij jou als persoon want jij bent je merk. Jij bent het boegbeeld van je bedrijf. Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft namelijk geen zin om dingen te doen die niet bij je passen, want dat houd je niet vol.

Neem daarom eens de tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij excelleren? Werk je vanuit je passie, dan voelt het niet als werk.

2) Versterk je persoonlijke merk

Waar ben jij echt goed in en waar zitten jouw klanten op te wachten? De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor jouw doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een wervend verhaal en een duidelijke positionering.

Vragen die hierbij behulpzaam zijn:

  • Wat geeft mij energie?
  • In wat voor omgeving wil ik werken?
  • Waar sta ik voor als professional?
  • Welke expertise heb ik in huis en welke kennis wil ik inzetten voor mijn klanten?
  • Welke gedragseigenschappen maken mij succesvol?
  • Welke resultaten bereik ik voor/met mijn klanten?

3) Leer de juiste marketingtools en vaardigheden

Als jij je merk scherp hebt, breng je vervolgens jouw persoonlijke markt in kaart en ga je die markt gestructureerd benaderen. Maar waar moet je beginnen als het gaat om effectieve marketing? Wat zou dit je kunnen opleveren? Allemaal vragen die wellicht bij jou spelen als je aan de slag wilt bij het realiseren van een sterke profilering.

Social media zijn een geweldig middel om jezelf zichtbaar te maken. Alleen al de mogelijkheden die LinkedIn kan bieden op het vlak van profilering, sales en netwerken worden door veel professionals veel te weinig benut. Doodzonde want je laat er veel kansen mee liggen. Als je social media effectief inzet doet, word je bekend onder jouw doelgroep. Dan gaan mensen jou bellen met leuke opdrachten en hoef jij niet meer achter nieuwe klanten aan te jagen. 

“Wat zet je dan op LinkedIn?” is een vraag die ik vaak krijg.

Maak eens een lijst van vragen die je klanten je vaak stellen. Of frustraties waarover ze praten. En neem die onderwerpen als uitgangspunt voor korte artikelen. Goede content zorgt voor interactie met je klant. Ter inspiratie vind je hier nog wat onderwerpen waarmee je zichtbaar kunt zijn op LinkedIn.

  • Post iedere week een kort tekstbericht (hiervoor heb je 1300 tekens).
  • Geef af en toe een kijkje achter de schermen, een nieuwtje over je bedrijf.
  • Deel eens een foto van een project waaraan je werkt en geef er een toelichting bij.
  • Vertel in een kort tekstberichtje een klantverhaal.
  • Deel een artikel uit een vakblad en zet er jouw mening bij.
  • Laat jezelf zien in een korte vlog.

4) Doorbraakmarketing

De mastermarketeer Jay Abrahams is gespecialiseerd in doorbraakmarketing. Hij hielp vele grote bedrijven en maar ook bekende mensen als Stephen Covey. Doorbraakdenken schept de juiste omstandigheden voor succes in plaats van erop te wachten. Jay zegt terecht dat de basis van doorbraakmarketing ligt in je eigen mindset. Mensen die beter presteren, kijken anders tegen dingen aan. De meeste doorbraken zijn het gevolg van de kunst om anders naar zaken te kijken; onbevooroordeeld, onderzoekend, fris. Dan kan zomaar opeens het kwartje vallen…

Tips van Jay die ik vanuit mijn eigen ervaring volledig kan onderschrijven:

  • Kijk altijd naar het potentieel in iedere situatie; denk in kansen.
  • Maak jezelf uniek in de ogen van je klanten.
  • Denk in termen van leverage (hefboomwerking).
  • Netwerken; het aantal kansen stijgt meetkundig met het aantal contacten.
  • Lees (vak) tijdschriften, boeken, internetartikelen en andere bronnen.
  • Vorm een ‘denktank’ met een aantal inspirerende mensen uit je omgeving.
  • Bestudeer succes in al zijn vormen en kijk wat jij ervan kunt leren.
  • Praat met interessante mensen en laat je inspireren.
  • Ga strategische allianties aan.
  • Durf anders te zijn.
  • Blijf leren.
  • Geef meer gratis, bijvoorbeeld informatie (knoop op die manier relaties aan).

5) Kom in actie

Het grootste geheim van succes draait om gewoon beginnen. Je kunt eindeloos informatie blijven verzamelen en alles tot in perfectie uitwerken maar beter kun je gewoon starten.

Marcel van Driel schreef een leuk boek met als titel ‘Waanzinnige plannen’. In zijn boek geeft hij aan dat het gros van de mensen allerlei prachtige dromen hebben maar ze nooit waarmaken. Ze blijven dromen, want dromen is veilig. De meest genoemde redenen waarom dromen vaak dromen blijven en mensen niet durven te gaan voor hun ambities:

  • Je denkt dat je het niet kunt.
  • Je denkt dat je er geen tijd voor hebt.
  • Je denkt dat het (te) veel geld gaat kosten.
  • Je bent bang voor de reacties van anderen.
  • Je bent bang dat je zult slagen en dat je veilige wereld zal veranderen. 

Blijf groeien in je vakmanschap en ondernemerschap en zorg ervoor dat je kennis actueel blijft. Dan blijf je waardevol voor jouw klanten en blijft jouw bedrijf floreren. En zorg daarnaast dat je zichtbaar bent met de verhalen waar jouw klanten op aanslaan. 

Wil je nog wat extra inspiratie? Dan heb ik  leuk nieuws voor jou. Donderdag 5 mei kun je deelnemen aan een gratis personal branding masterclass.  Je kunt je inschrijven via deze link.

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma